szerző:
MTI

A kormány új taxisrendelete bünteti a hiénákat, és életben hagyja az Ubert is, de csak közvetítőként, a taxisofőröknek pedig ötévente frissítő vizsgát kell tenniük. A rendelet 2018-tól új műszaki követelményeket állapít meg a taxiszolgáltatókkal szemben. A telekocsikat nem érinti a szabályozás.

A kormány elfogadta az új taxisrendeletet, amelynek egyes, elsősorban az autókra vonatkozó műszaki követelményei 2018. január elsejétől lépnek életbe, és amelyek "infokommunikációs eszközön megrendelt személyszállítási szolgáltatásokra" is, így például az Uberre is vonatkoznak. 

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten sajtótájékoztatón ismertette, hogy az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált gépkocsival nyújtható.   

A piacon az elmúlt időszakban megjelent szolgáltatók – az Uber és a Wundercar – diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek – mondta Fónagy János.

Egy kérdésre Fónagy János elmondta: a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet – amelynek kidolgozásánál az Uberrel is egyeztettek – azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" – fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni – fűzte hozzá. Egy másik kérdésre válaszolva Fónagy János elmondta, hogy a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra. 

Új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről, és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről. Az államtitkár szerint a fuvarozóknál és buszvezetőknél már alkalmazott gyakorlat átültetése az utasok még biztonságosabb és színvonalasabb kiszolgálását teszi lehetővé.         

A rendelet megnyitja a hatósági fellépés lehetőségét a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró, taxishiénaként emlegetett személyekkel szemben. A közlekedési szolgáltató által üzemeltetett területeken a jövőben szolgáltatást felajánlani és utast felvenni kizárólag a szolgáltató hozzájárulásával lehet – hívta fel a figyelmet Fónagy János. Aki ismétlődő szabálysértést követ el – például a nemzetközi vonatra Kőbánya-Kispesten felszállva többször a Nyugatiig "kergeti" az utasokat –, annak engedélyeit akár egy évre is megvonhatják – tette hozzá.        

Az új rendelet szerint a már ma is taxiként használt autók 2017 végéig akkor is tovább használhatók, ha a 2018-tól kötelező feltételeknek még nem felelnek meg. Hasonlóképpen 2018-ig érvényesek a rendelet hatálybalépése előtt kiadott egyes engedélyek, jogosítványok és képzési igazolások is – tette hozzá. A vállalkozóknak tehát két és fél évük van a felkészülésre, miközben mintegy felük a fővárosi rendeletnek eleget téve már ma is megfelel az új országos követelményeknek.    

Az országos szabályrendszer véglegesítésekor nagyban támaszkodtak a Budapesten önkormányzati hatáskörben bevezetett helyi előírások alkalmazásának gyakorlati tapasztalataira, mondta Fónagy, aki szerint a rendelettervezet előkészítésének teljes folyamatát végigkísérték a taxis vállalkozói érdekképviseletekkel folytatott egyeztetések.     

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Meleg szexjeleneteket írt a könyvébe, tíz évre lecsukták a kínai írónőt

Meleg szexjeleneteket írt a könyvébe, tíz évre lecsukták a kínai írónőt

Kémvideón a 400+ lóerős új kecskeméti Mercedes, amivel könnyű lesz driftelni

Kémvideón a 400+ lóerős új kecskeméti Mercedes, amivel könnyű lesz driftelni

A nap, amely már többször is megváltoztatta Németországot

A nap, amely már többször is megváltoztatta Németországot

Kaszparov: Magyarország egyértelműen ügynöke Oroszországnak

Kaszparov: Magyarország egyértelműen ügynöke Oroszországnak

Soros György a CEU-ról egyeztetett az osztrák kancellárral

Soros György a CEU-ról egyeztetett az osztrák kancellárral

Lassan is lehet csúnyán balesetezni: komótos gőzmozdony préselt össze egy Mercedest

Lassan is lehet csúnyán balesetezni: komótos gőzmozdony préselt össze egy Mercedest