Marad a csigatempó a 44 milliárdból felújított vasútvonalon

Csütörtöktől újra járnak a vonatok a Budapest és Esztergom között felújított teljes vasútvonalon, de a menetidő alig pár percet csökken csak. Az Index szerint alap esetben 5 percet nyernek az utasok a korábbiakhoz képet, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőnél viszont 17 perc megtakarítást ígérnek a gyorsított járatokon, vagyis csak egy részén a vonatoknak. Évekig tartott a vonal felújítása, korszerűsítése, átépítése, 44 milliárd forintba került, és még mindig nincs kész: a villamosítás még csak ezután jön.

  • hvg.hu hvg.hu
Marad a csigatempó a 44 milliárdból felújított vasútvonalon

A Nyugati pályaudvar és Esztergom közötti 53 kilométeres vonal felújítása bő 3 évig tartott. A pálya felújítása és egyes részeken kétvágányúsítása mellett rendbe hoztak állomásépületeket, új peronokat építettek, 1700 P+R és 500 B+R parkolót alakítottak ki, valamint felállították a felsővezetéket tartó oszlopokat. A villamosításra azonban valószínűleg még két évet kell várni.

A MÁV augusztus végéig érvényes menetrendje szerint a korábban 91 perces út augusztus 20-tól 86 percre rövidül, vagyis megtakarítanak öt egész percet. A korábbi 35 km/órás átlagsebesség 39 km/órára nő – írja az Index.

A lap megkérdezte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőt, valóban ennyire futotta csak a 44 milliárdból átépített vonalon. Azt válaszolták, hogy a 86 perc a mindenhol megálló személyvonatok menetideje lesz. A pálya hiába lett rendesen járható ugyanis, építették négy új megállót is.

MTI / Máthé Zoltán

A szeptembertől csúcsidőben közlekedő, kevesebb helyen megálló gyorsított vonatokon már 73 perc alatt, 43 km/órás átlagsebességgel repesztenek majd a vonatok. Iskolakezdéstől óránként két vonatpár közlekedik majd, és a legkedvezőbb gyorsított járatok esetében tehát 17 perccel csökken a menetidő – tették hozzá.

Az Index szerint ez nem teljesen igaz, a 73 percet a vonatok csak Esztergom felé tudják majd tartani ugyanis. A Nyugati felé 79 perc lesz a minimális menetidő, és az is csak délután. A naponta induló 34 vonatból egyébként 13 lesz gyorsított.

A NIF szerint a Pilis hegyei és a sűrűn lakott települések miatt kanyargós nyomvonal nem tesz lehetővé ennél gyorsabb haladást. Nagyjából tízperces gyorsulásra csak a vonal 2017-re ígért villamosítása után, a Flirt motorvonatok üzembe állításakor lehet számítani. Ha egyszer talán egy órára csökken a menetidő, a vonatok átlagos sebessége akkor érné el az 53 kilométer/órát.

A tavalyi lakossági fórumokon osztogatott tájékoztatókon a teljes vonalra a mindenhol megálló személyvonatok menetidejét 76, a zónázókét 65 percesre ígérték.