szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Egy kanadai repülőgép nem lépett kapcsolatba a szlovák irányítással, a vadászgépek megjelenésekor sem reagált. A legmagasabb – alfa – riasztást adták ki a magyar légierőnek az utasszállító biztosítására, a vadászgépeknek nem lett bajuk.

A Honvédelmi Minisztérium közleménye szerint csütörtökön a legmagasabb szintű, úgynevezett "alfa riasztást" rendelt el a Magyar Honvédség légvédelmi készenléti szolgálatának a NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja. A JAS-39 készültségi géppár egy Boeing 767-es kanadai felségjelzésű utasszállító miatt emelkedett a magasba, mert az úgy haladt át szlovák légtéren, hogy nem lépett kapcsolatba az ottani civil légi irányítással. Bár a szlovák légierő sikeresen elfogta a kanadai felségjelzésű repülőgépet, a pilóták továbbra sem léptek kapcsolatba a szlovák légi irányítással.

Mire a Torontó–Athén között közlekedő civil járat a magyar légtérbe ért volna, a NATO légi hadműveleti központja azonnali felszállásra adott parancsot a magyar vadászgépeknek. A magyar légierő két Gripenje röviddel reggel 7 óra után szállt fel, és pár perc múlva már vizuális kontaktust létesített a civil utasszállító pilótáival, akik ezt követően felvették a rádiókapcsolatot a magyar földi irányítással. A vadászgépek az utasszállító tervezett útvonalán kikísérték a repülőt a magyar légtérből, a Gripenek épségben visszatértek a kecskeméti repülőbázisra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!