szerző:
Ónody-Molnár Dóra
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Miszlikbe szedték az állam által fejlesztett kilencedikes történelemkönyvet a Történelemtanárok Egyletének (TTE) vitáján, melyen az érintett könyv szerkesztője is ott volt. Kiderült, még az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet (OFI) által szerződtetett tanárok zöme is elutasítja ebben a formában a tankönyvet. A szerzők egyet tehettek volna: az adott feltételek mellett elutasítják a felkérést.

Arra, hogy mennyire veszélyes élesben kipróbálni néhány hónap alatt kifejlesztett állami tankönyveket,  élesen rávilágított a Történelemtanárok Egylete pénteki vitája az OFI új, kilencedikes történelem könyvéről. Az eseményen részt vett Borhegyi Péter, az egyik szerző, egyben az OFI vezető szerkesztője, aki próbálta védeni a produktumot. Bár ritka pillanat, hogy a kormány intézkedéseinek védelmében valaki eljön egy ilyen rendezvényre, nem Borhegyinek kellett volna - ahogy ő fogalmazott - „elvinnie a balhét”.

A vitán ő kapott először szót. „Ilyen munka még nem volt”, mondta nyitásként. Szerinte korábban senki nem kérdezte a diákokat, szülőket, tanárokat arról, hogy milyenek a tankönyvek, amelyekből a tanulók tanulnak. „Nem tudtuk, hogy Csornától Dombóvárig egy könyv mennyire hatékony. Nem tudtuk, mennyire tudják használni egy budapesti elitgimnáziumban és egy egészségügyi szakközépben. A tanárok felől sem jött visszajelzés. Pedig egymás között mi is beszéltünk arról, hogy egy forrás bitang hosszú vagy egy lecke megtaníthatatlan. A szülők maximum a fogadóórán morogtak, fejtette ki, hozzátéve, hogy ilyen felmérést nem készítettek anno a magánkiadók. „Ha nem csináltak volna, akkor csődbe mentek volna’, mormogta maga elé a közönség sorából valaki.

 

Történelem érettségi: Azóta más lett a kotta
©

Borhegyi végig azt hangsúlyozta, mennyire fontos volt a munka során a pedagógusok reflexióinak értékelése. Bevallása szerint ezért jött el erre a vitaestre is. Elmondta, hogy „folyamatosan együttműködtek” például a zsidó kerekasztallal és Daróczi Ágnes révén pedig a cigányszervezetek is beléptek ebbe a körbe.

Az OFI megkutatta a tanárokat is, hogyan válik be a tankönyv a mindennapokban: közel 50 kolléga naplót vezetett a könyv napi használatáról. A diákok véleményét fókuszcsoportokban kérdezték meg, ami „óriási előrelépés az elmúlt 25 évhez képest”. Borhegyi „forradalminak” nevezte, hogy a munkanaplóból érkező észrevételeket az OFI beépítette a könyvekbe. „Az elmúlt 25 évben semmi nem akadályozta az OFI-t, hogy megkutassa a tankönyvekről a tanárok véleményét, miért kellett ehhez szétverni a tankönyvpiacot”, morogta a hallgatóságból másvalaki.

Baráti tűz

A tapasztalataikat munkanaplóba jegyzetelő 48 pedagógus 16 százaléka azt mondta, nem tetszik neki a könyv, nem akar belőle tanítani. Borhegyi rögtön le is szögezte: velük nem akar vitatkozni. 61 százalékuk azt jelezte, hogy csak átdolgozás után tanítana belőle, és mindössze 23 százaléknak tetszett a könyv. Borhegyi itt be is fejezte.

Nem biztos, hogy az egykori magánkiadók nagyon nyugodtak lettek volna ilyen számok láttán, de mint a TTE részéről Dupcsik Csaba szociológus-történész rámutatott, a helyzet még rosszabb lehet: az OFI által megkérdezett 46 tanárból ugyanis 36 eleve az OFI-val áll szerződésben, ami módszertanilag némileg aggályos. Rendkívül beszédes, hogy még egy ilyen elkötelezett körben is 16 százalék utasította el a könyvet és kétharmad átdolgozást javasolt.

A szakmai kritikákat Repánszky Ildikó kezdte. Az ELTE Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezető tanára rögtön leszögezte, hogy ő a „16 százalékhoz” tartozik, vagyis taníthatatlannak tartja a kiadványt. Szerinte bármelyik oldalt ki lehetne emelni a könyvből, annyira sok hiba van benne. Egy példa a 132. oldalról: a szöveg a rendiség kialakulásáról szól, a leckét támogató térkép azonban XI. századi állapotot mutat, ami nem alkalmas arra, hogy a Német-Római Császárság szerkezetét megmutassa. A 196. oldalon a visegrádi királytalálkozóról írnak, de nem derül ki, kik vettek részt rajta. Az egész könyvre jellemző, hogy a leckék végén feltett ellenőrző kérdések nincsenek összhangban a vonatkozó szöveggel, gyakran nem is lehet rájuk válaszolni.

Zsidók: gyűlölet, keresztények: szeretet

A legsokkolóbb kritikát Lőrinc László fogalmazta meg. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanára a zsidó és keresztény vallás kialakulásának könyvbeli fejezetét elemezte, vizuális szempontok alapján is. A zsidó vallásról nem sokat írnak a szerzők, de a vallás kialakulását az Izsák feláldozása című Caravaggio festménnyel illusztrálják. Erős kép, amely durva jelenetet ábrázol. Lőrinc elmondta, a zsidó vallásról szóló rövid leckében négyszer (!) szerepel az emberáldozat kifejezés, miközben a Tízparancsolat erkölcsi tanításaiból szinte semmi nem jelenik meg.

 

©

A kereszténységről a diák megtudhatja, hogy Jézust a növekvő népszerűsége miatt a zsidó vezetők „halálra ítélték”. Lőrinc szerint a szerzők azt hangsúlyozzák a leckében, hogy a zsidó és keresztény vallás ellentétben áll egymással. Illusztrációként újra a könyvet idézte: „Jézus a zsidó vallás szigorú Istenét a szeretet Istenévé formálta. A büntetés helyett a szeretetet és a megbocsátást hirdette.”.

A farizeusok is nagyon hangsúlyosan jelennek meg a könyvben. Kiderül róluk, hogy álnok képmutatók. Az ellenőrző kérdések között ez olvasható: „Kinek a tanítását követi a mai zsidó vallás, Jézusét vagy a farizeusokét?”  A könyv nem írja le, hogy a zsidók farizeusok, álnokok, de ezek a fogalmak, jelzők folyvást ott keringenek a zsidó fogalom körül. Ezt erősíti az az elképesztő mondat a könyvben, hogy „a farizeusok tanaira vezethetők vissza a zsidóság rabbinikus hagyományai”.

Lőrinc azzal összegezte elemzését, hogy a diákban az a benyomás keletkezik, hogy a zsidó és keresztény vallás között összeegyeztethetetlen ellentét, a zsidók és a farizeusok között viszont gyanús kapcsolat áll fenn, a zsidó vallás eleve csupa negatív dologból áll, már születése óta. Lőrinc László egy táblázatban foglalta össze azokat a jelzőket és kifejezéseket, amelyek egyik illetve másik vallásra vonatkoznak a könyvben.

Borhegyi Péter szemmel láthatóan is megdöbbenve hallgatta Lőrinc előadását, a táblázat szerinte durva, nem az volt a szándékuk, ami ebből az elemzéséből kiderül.  „Tankönyv nem fogalmazhat olyan módon, hogy tudománytalan, kirekesztő értelmezhetősége legyen. A produktumról beszélek és nem az alkotókról. Tiltakoznék, ha a szerzőkről valaki azt mondaná, hogy antijudaisták, antiszemiták. De a könyvnek van ilyen olvasata” - reagált minderre Miklósi László, a vitát szervező TTE elnöke, aki leszögezte: a temérdek hibára nem mentség, hogy mindössze három hónap alatt írták meg a könyvet a szerzők.

 

©

Térkép e táj

Hidas Gábor térképész a térképeket elemezte. Mint kiderült, katasztrófa sújtotta terület ez is. „A térképek 90 százaléka hibás, nem szabadna megjelenniük”, fogalmazott. Pedig a térképeknek nagy szerepük lenne az elvont gondolkodás fejlesztésében, ráadásul hangsúlyos eleme a tankönyv tartalmának. A római Birodalom Augustus korában című térképen gazdag vízrajzi hálózat látszik. Csak két folyó nincs rajta megnevezve: a Duna és a Rajna. Viszont az ókori térképen fel vannak tüntetve a mai víztározók. Augustus hódításait rosszul tüntették fel a szerzők. Ugyanakkor fontos provinciák, például Egyiptom, hiányoznak a térképről. A XII. századi Magyarország térképén rosszul tüntették fel a Kárpát-medence határát, Kalocsa pedig a Csepel sziget déli csücskére került. A térképről eltűnt Erdély, pedig ugyanúgy kellett volna jelölni, mint Szlavóniát.

A vita végén Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke is tett néhány kritikai megjegyzést. Az OFI „sikerkommunikációjára úgy reagált, hogy „kísérletet kíséreti laborban kell végezni, különösen, ha a hatóanyagot ilyen hamar állítják elő”. Felidézte, hogy a kísérleti irodalomtankönyv 123 oldalán is csak 2 olyan volt, amelyen nem volt hiba. „A kísérleti tankönyvek így is sikerre vannak ítélve, mert a nem állami könyv és szöveggyűjtemény 3400 forint, a kísérleti 750, amit a KLIK rá is kényszerít az iskolákra. Ez nem egy fair versenyhelyzet”, fejtette ki Arató, aki szerint rosszul érvelnek a szerzők, amikor azzal védekeznek, hogy politikai támadások érik őket. „Ha EU-s pénzből ennyi gyereknek tankönyvet készítenek, az politikai kérdés is. Aki beszáll ebbe a játékba, az politikailag is elköteleződik”,  összegezte a vita tanulságait.

 

Orbán tudhatná, miért van baj

Ha „a diákok teljesítménye romlik, akkor baj van” – jelentette ki pénteki rádióinterjújában a miniszterelnök, utalva  nemzetközi felmérésekre. Az elmúlt két hétben az OECD oktatási jelentése jelezte, hogy a fejlett ipari országok közül az utolsó helyekre szorult a magyar közoktatás finanszírozása és teljesítménye. A World Talent (tehetségek kitanításának, vonzásának rangsora) felmérésében is drámai romlás látható: a hatvanból az utolsó tíz ország közé szorultunk.

Orbán Viktor rácsodálkozása ezekre a tényekre azért érdekes, mert a romlás nem független az elmúlt öt év oktatáspolitikájától, amelyben a kormány pontosan az ellenkezőjét csinálta annak, mint amit a többi OECD ország: csökkentette a tanárok szabadságát, központosított és kevesebbet költött. Ennek az új rendszernek az egyik szimbóluma a sokszínű tankönyvpiac felszámolása és az állami egyentankönyvek erőltetett bevezetése, melyek kifejlesztésére az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet (OFI) kapott megbízást. Mivel a piaci könyvek kiiktatása előbb történt meg, mint az új tankönyvek megírása, az állami fejlesztésű könyvek elkészítéséhez rohamtempót diktált az állam: mindösszesen néhány hónap alatt kellett elvégezniük a szerzőknek és szerkesztőknek egy egyébként 3-5 évig tartó munkafolyamatot.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Kutyafalka terrorizálja a lakótelepen élőket Várpalotán

Kutyafalka terrorizálja a lakótelepen élőket Várpalotán

Tolatóradar: Dubajban már valóság a Jedi visszatér

Tolatóradar: Dubajban már valóság a Jedi visszatér

Emlékszik a Különben dühbe jövünk Buggyjára? Most ön is vehet egyet Terence Hilltől

Emlékszik a Különben dühbe jövünk Buggyjára? Most ön is vehet egyet Terence Hilltől

Végrehajtást kértek Németh Szilárd ellen

Végrehajtást kértek Németh Szilárd ellen

Ön hány százezret költ benzinre havonta? Mert a képviselője ennyit

Ön hány százezret költ benzinre havonta? Mert a képviselője ennyit

Gruevszki szabad, mi viszont Orbán foglyai vagyunk

Gruevszki szabad, mi viszont Orbán foglyai vagyunk