szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Hétfő reggel utolérte egymást és összekoccant két utasokat szállító metrószerelvény a Pillangó utcánál a Déli pályaudvar irányába. A balesetben tízen megsérültek, egy idős nőt például kettős bordatöréssel szállítottak kórházba. Budapest főpolgármestere szerint találgatások helyett meg kell várni a vizsgálatok végét, mert még nem tudni, mi okozta a balesetet.

Tarlós István főpolgármester a Klubrádió kedd reggeli műsorában beszélt a hétfői metróbalesetről. Sajnálatát fejezte ki és mielőbbi gyógyulást kívánt a 2-es metróvonalon történt balesetben megsérülteknek. Többek között arra az idős hölgyre is gondolhatott Tarlós, aki kettős bordatörést szenvedett tegnap.

Mint elmondta, számára az a legkülönösebb a balesetben, hogy az állomáson bent lévő szerelvényt egy másik egyszerűen utolérheti. A baleset ügyében az üzemeltető BKV mellett a közlekedési hatóság is vizsgálatokat végez, a rendőrség pedig nyomoz, tette hozzá.

A hétfői metróbaleset a Pillangó utcánál
MTI / Mihádák Zoltán

Arra a felvetésre, hogy az Alstom-szerelvényekkel kapcsolatban a Metróért Egyesület pénteken levélben fordult hozzá, Tarlós azt mondta, nem érti, hogy miért nem az üzemeltetőnek küldték. A Városháza sem megelőző karbantartást, sem pályamunkát, sem diszpécseri tevékenységet nem végez, ha valamilyen problémát észleletek, azt az üzemeltetőnek kellett volna jelezni – tette hozzá. A levelet hétfőn vette kézhez, két hétig nem dolgozott ugyanis bokatörése miatt.

Szóltak előre

A figyelmeztető leveleta  Metróért Egyesület küldte a polgármesternek. A szervezet elnöke, Bíró Endre a hvg.hu-nak azt mondta hétfőn, múlt pénteken azt írták a főpolgármesternek, hogy rendelje el a BKV-tól független szakmai vizsgálat lefolytatását, hogy kiderüljön, a jármű konstrukciója, üzemeltetési rendszere és a pálya fenntartási rendszere alkalmas-e arra, hogy a metró rossz időben is közlekedjen, a tapadást lehet-e javítani, illetve az esetleges átalakítási költségeket kinek kell fedeznie.

A 2-es metró szerelvényei a Pillangó utcánál
MTI / Máthé Zoltán

Bíró tudomása szerint múlt pénteken is voltak megcsúszások a Pillangó utcánál, bár abból nem lett baleset. A lehulló leveleket besodorja a pályára a szél, a magas páratartalom és a mínuszok miatt csúszik a sín, ezen a pályán gyakorlatilag nem tudnak megállni a szerelvények, szerinte azért, mert a csúszás- és kipörgésvédelem nem működik megfelelően, pénteken leszórták homokkal a sínt.

Nem most kéne kritizálni

Tarlós az ellenzéki kijelentésekre reagálva azt mondta: az Alstom-szerelvényeket akkor kellett volna kritizálni, amikor 2005-2006-ban megrendelték ezeket a szerelvényeket és leszerződtek rájuk. Ellenzéki politikusok megpróbálnak összefüggést teremteni olyan estek között, amelyek között semmiféle összefüggés nincs – fogalmazott. "Van az új 4-es metró, egy felújított 2-es metró és van egy negyven éve avuló, teljesen lerobbant állapotban lévő 3-as metró, amivel 36 évig nem csináltak semmit. Az esetek között nincs összefüggés, ez egy erőltetett politikai retorika" – jelentette ki Tarlós.

Hozzátette még, hogy a 4-es metróban legutóbb egy papírdarab miatt keletkezett füst, a 3-as metrón nem történt baleset, a hétfői, a 2-es metróvonalon történt esetnek pedig egyelőre felderítetlen az oka.

Juhász István

A 3-as metróvonal infrastrukturális felújításáról szólva a főpolgármester arról beszélt, hogy egyesek foggal-körömmel védik a mérnökárat messze meghaladó árajánlatokat, és ugyanúgy védik a felújítási keret felső limitjét. 137,5 milliárd forintból nem lehet 170 milliárdot kifizetni, mert az fedezet nélküli kötelezettségvállalás lenne – hívta fel a figyelmet Tarlós István. Úgy fogalmazott: "amíg ez a folyamat tart, hogy konokul ragaszodnak egyesek a 137,5 milliárdos felső limithez, és (...) konokul védik az ezt messze meghaladó árajánlatokat, addig a főváros tehetetlen helyzetben van önhibáján kívül."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!