"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről
percről percre

"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német közszolgálati média, az osztrák tévé és a BBC is felsorakozott annak a 11 fős embercsempész bandának a kecskeméti tárgyalásán, amely két éve a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" szervezte.

Most érkezett

Budapesten karambolozott az egyik embercsempész teherautó

A huszonegyedik vádpont ismertetésével folytatja az ügyész. Az eset augusztus 22-én játszódott le, a transzport Kecskemétről indult, és sikeresen eljutott Németországba. Visszafelé eltévedt, Budapesten bolyongott, itt okozott balesetet az üres járművel. Ellene azt hozták fel, hogy a teherautón lévő rendszám nem arra a járműre lett kiállítva. A gépkocsit egy magyar állampolgártól vették a vádlottak. A sofőr elfogása előtti sikeres transzport részleteit tehát az ügyészség tárta fel, így itt a számok sem olyan pontosak, mint a tetten ért esetekben.

Ma kezdődik annak az embercsempész bandának a büntetőpere a Kecskeméti Törvényszéken, amely 2015. augusztus 26-án a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" is szervezte. Az áldozatokat egy belülről nem nyitható, sötét, szellőzés nélküli hűtőkamionban próbálták Ausztriába csempészni Magyarországról, ám a Kecskemétről a határra tartó hűtőkocsiban 59 férfi, 8 nő és 4 gyermek az indulástól számított három órán belül, még magyar területen megfulladt. A hűtőkocsit a sofőrök Ausztriában, Parndorfnál az autópálya szélén hagyták, amikor rájöttek, mi történt, itt találtak rá a halottakkal teli kocsira az osztrák hatóságok.

Az ügyészség 1 afgán, 9 bolgár, illetve 1 bolgár és libanoni, kettős állampolgárságú férfi ellen május elején emelt vádat embercsempészés és más bűncselekmények miatt. A banda tagjait bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészéssel vádolják. Négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés miatt is felelnie kell.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5

Folytatódik a tárgyalás

Délután 1 órakor folytatódott annak az embercsempész bandának a tárgyalása, amelyet a 71 áldozatot követelő tragédia felelősének tart az ügyészség.

Szünetet rendel el a bíró, de még mindig van hátra a vádpontokból

A bíró a huszadik vádpont ismertetése után egyórás szünetet rendel el. Maradt tehát még hat eset, ezek közül a 25. szól a pandorfi tragédiáról.

A bíró eredetileg ma akarta meghallgatni az elsőrendű vádlottat, de ez valószínűtlen, mert az afgán férfi a tolmácsok ellen tiltakozik. A vádirat ismertetése mellett azért döntött a bíró, mert azt korábban papíron megismerhette mindenki.

Mindenki kezd fáradni a tárgyaláson

A huszadik vádponthoz közeledve mindenki egyre fáradtabb. Elvileg 12-re végezni akart a bíróság a vádirat ismertetésével. Az ügyész komoly fizikai munkát végez, a vádlottak közül többen vizet kértek.

A legrosszabbul a sajtó képviselői bírják a helyzetet, vagy csak a szenvedésük a leglátványosabb. Igaz, nagy részük nem ért egy szót sem magyarul.

Egy szíriai özvegy Kecskeméten nézett a bűnbanda szemébe

Az áldozatok hozzátartozói közül talán egyedül Nahed al-Askar van jelen. A szíriai asszony férjét, Hassant vesztette el, ahogy mondja, neki is illegálisan kellett átjutnia Európába ahhoz, hogy szerelmét Bécsben egyáltalán el tudja temetni. Most a ZDF német állami csatorna segítette, hogy Kecskeméten jelen lehessen. Innen indult minden – mondta a stábnak, hiszen férje ebben a városban szállt fel a kamionra. Nahed magánál tartja szerelme vérrel átitatott útlevelét, amit a kamionból emeltek ki az osztrák hatóságok. A hvg.hu tudósítója igyekezett megszólítani az asszonyt, de nem kívánt beszélni a vádirat ismertetése során.

Eszméletlen embereket vett maga mellé a sofőr az egyik transzportnál

Egy eszméletlen férfit és nőt a tizenharmadik felsorolt esetben a sofőr maga mellé vett a vezetői kabinba. Közben a raktérben rekedtek kitépték a szigetelést. Ez a transzport Ausztriában bukott le.

A következő esetben viszont bezárni nem lehetett a rakteret, az ajtót az embereknek kellett belülről tartaniuk az autópályán is. Ez fokozott balesetveszélyt jelentett, hiszen könnyen kizuhanhatott volna bárki további tragédiát okozva. A problémáról a vádlottak tudtak, de nem érdekelte őket. Az osztrák rendőrség vetett véget az életveszélyes transzportnak.

Az ülésteremben rosszul lett a melegtől egy újságíró

Nagyon meleg van az ülésteremben, ezért egy németül beszélő újságírónő rosszul lett, ki kellett mennie a folyosóra.

A raktérbe zárt emberek egyszer kitépték a gumitömítést, hogy levegőhöz jussanak

A kilencedik és a tizenkettedik feltárt esetben a németek tartóztatták fel a szállítást, a tizenegyediknél viszont a sofőr okozott balesetet Ausztriában, így bukott le.

Mint ahogy az ügyész elmondta, ebben az esetben a raktérbe zárt emberek dörömböltek, de az első- és másodrendű vádlott utasítására a szállítást végző két személy nem nyitotta ki az ajtót, csak tankolni állt meg. A baleset vetett véget az útnak.

Egy másik esetben a raktérbe zárt emberek (őket az ügyész minden esetben migránsoknak nevezi) kitépték az ajtó gumitömítését, hogy levegőhöz jussanak.

Magyarországon vették az autókat, de magyar vádlottja nincs a pernek

Az is kiderült, hogy a sok lebukás miatt jelentős mennyiségű teherautót kellett a vádlottaknak venniük Magyarországon. A vásárlások esetén az ügyészség feltárta a korábbi tulajdonosokat, ám azt nem állapította meg, hogy a magyar cégek nevében kik adták el a járművet. Kérdés, hogy az eladónak mit kellett volna tudnia a vásárló szándékairól. Magyar vádlottja nincs a pernek.

1 2 3 4 5
Hozzászólások