Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e340df16-dcef-48b9-b573-b4de4a6ec6e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról, hogyan viszonyulnak az emberek világszerte és Magyarországon a mesterséges intelligenciához. ","shortLead":"Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról, hogyan viszonyulnak az emberek világszerte és...","id":"20241221_mesterseges-intelligencia-varakozasok-magyar-emberek-ipsos-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e340df16-dcef-48b9-b573-b4de4a6ec6e7.jpg","index":0,"item":"c0dae937-d5b3-4117-bd14-349c3aa7a2db","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_mesterseges-intelligencia-varakozasok-magyar-emberek-ipsos-kutatas","timestamp":"2024. december. 21. 18:03","title":"Mégis mit várnak a magyar emberek a mesterséges intelligenciától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01bcdf04-004c-4c79-9902-402cfa0a59f4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem bánta meg, hogy előadott Schmidt Mária konzervatív értékeket bemutatni hivatott konferenciáján, viszont vannak erkölcsi aggályai a filmjei újra kiadásával kapcsolatban.","shortLead":"Nem bánta meg, hogy előadott Schmidt Mária konzervatív értékeket bemutatni hivatott konferenciáján, viszont vannak...","id":"20241222_Megcsinaltam-a-Men-In-Black-pornovaltozatat-is-Men-in-Fuck-volt-az-eredeti-cime-Kovi-Kovacs-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01bcdf04-004c-4c79-9902-402cfa0a59f4.jpg","index":0,"item":"7e44881d-0882-49cc-97f4-f8e238d6ca23","keywords":null,"link":"/elet/20241222_Megcsinaltam-a-Men-In-Black-pornovaltozatat-is-Men-in-Fuck-volt-az-eredeti-cime-Kovi-Kovacs-Istvan","timestamp":"2024. december. 22. 10:50","title":"Kovi: „Megcsináltam a Men In Black pornóváltozatát is. Men in Fuck volt az eredeti címe”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. december. 22. 11:30","title":"Ilyen a Ford új családi autója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"124a7777-a3b4-4227-8d35-bfc388a98379","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szalagkorlátnak ütközött egy autó Fertőszentmiklós térségében.","shortLead":"Szalagkorlátnak ütközött egy autó Fertőszentmiklós térségében.","id":"20241222_fertoszentmiklos-m85-os-autout-baleset-utlezaras-mentohelikopter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/124a7777-a3b4-4227-8d35-bfc388a98379.jpg","index":0,"item":"a83cb2d8-a847-43f6-9ea7-6aa4818414ca","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_fertoszentmiklos-m85-os-autout-baleset-utlezaras-mentohelikopter","timestamp":"2024. december. 22. 15:20","title":"Baleset miatt lezárták az M85-ös autóutat, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d194e65-4766-411c-857b-d29f5334344e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Balogh Ákos cégében testvére, Balogh Zsolt lesz az ügyvezető.","shortLead":"Balogh Ákos cégében testvére, Balogh Zsolt lesz az ügyvezető.","id":"20241221_MCC-Libri-Balogh-Akos-Balog-Zsolt-Lego-Mindig-Kocka-Invest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d194e65-4766-411c-857b-d29f5334344e.jpg","index":0,"item":"723c7d65-408b-4310-9a55-1f706b206b97","keywords":null,"link":"/360/20241221_MCC-Libri-Balogh-Akos-Balog-Zsolt-Lego-Mindig-Kocka-Invest","timestamp":"2024. december. 21. 08:30","title":"A nagy MCC-s Libri-üzlet után a Lego-bizniszben építkezik tovább az 50. leggazdagabb magyar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem volt telitalálatos szelvény.","shortLead":"Nem volt telitalálatos szelvény.","id":"20241222_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"c5bb4793-b9dd-491e-89fc-8200751e7b31","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Kihuztak-a-hatos-lotto-nyeroszamait","timestamp":"2024. december. 22. 16:34","title":"Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3668aa46-4013-4586-9c73-fc1103d76ced","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Kongói Demokratikus Köztársaságban rendszeresek az ehhez hasonló tragédiák, néhány napja 25-en haltak meg egy hajóbalesetben.","shortLead":"A Kongói Demokratikus Köztársaságban rendszeresek az ehhez hasonló tragédiák, néhány napja 25-en haltak meg...","id":"20241222_kongo-busira-folyo-hajo-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3668aa46-4013-4586-9c73-fc1103d76ced.jpg","index":0,"item":"2a14c95f-df7e-4075-9cd0-81dab8719606","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_kongo-busira-folyo-hajo-baleset","timestamp":"2024. december. 22. 09:58","title":"Legalább 38-an meghaltak, több mint 100-an eltűntek egy kongói hajószerencsétlenségben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból pedig alig van plusz bevételük. Támogatás hiányában marad az iszap, és tovább drágulnak a magyar halak.","shortLead":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból...","id":"20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f.jpg","index":0,"item":"bdeef0f0-4264-4bfe-a8c2-9e4614caba81","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","timestamp":"2024. december. 21. 14:00","title":"Válságban vannak a magyar halgazdaságok, alig kapnak támogatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A német közszolgálati média, az osztrák tévé és a BBC is felsorakozott annak a 11 fős embercsempész bandának a kecskeméti tárgyalásán, amely két éve a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" szervezte.
A bíró berekesztette a tárgyalást, közvetítésünket mi is lezárjuk.
Az embercsempész banda pere csütörtökön folytatódik a két felbujtóként megvádolt személy bírói meghallgatásával.
Ma kezdődik annak az embercsempész bandának a büntetőpere a Kecskeméti Törvényszéken, amely 2015. augusztus 26-án a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" is szervezte. Az áldozatokat egy belülről nem nyitható, sötét, szellőzés nélküli hűtőkamionban próbálták Ausztriába csempészni Magyarországról, ám a Kecskemétről a határra tartó hűtőkocsiban 59 férfi, 8 nő és 4 gyermek az indulástól számított három órán belül, még magyar területen megfulladt. A hűtőkocsit a sofőrök Ausztriában, Parndorfnál az autópálya szélén hagyták, amikor rájöttek, mi történt, itt találtak rá a halottakkal teli kocsira az osztrák hatóságok.
Az ügyészség 1 afgán, 9 bolgár, illetve 1 bolgár és libanoni, kettős állampolgárságú férfi ellen május elején emelt vádat embercsempészés és más bűncselekmények miatt. A banda tagjait bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészéssel vádolják. Négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés miatt is felelnie kell.
Bár a nyolcadrendű vádlott ügyvédje kérvényezte, hogy védence esetét különítse el az ügytől a bíróság, ezt fellebbezés lehetősége nélkül elutasította a bíróság.
Az első- és másodrendű vádlottat a megyei főügyészség felbújtónak nevezi emberölésben és embercsempészésben, a másodrendű vádlottat társtettesként elkövetett veszélyeztetéssel is vádolja.
A harmad- és negyedrendű vádlottat szintén emberöléssel és embercsempészéssel vádolják. Őket társtettesnek látja a hatóság.
A többi vádlott ellen "csak" embercsempészet a vád. Minden esetben súlyosbító körülményeket sorol az ügyész. És ezzel a vádirat ismertetése véget ért.
Az afgán bandavezér az ügyész állítása szerint 300 ezer eurót keresett legalább a magyarországi ügyködése során, amelyet hazájába játszott ki. A bolgár beosztottja kapott ezer euró "fizetést", számára az afgán főnöke Pesten lakást is bérelt, ezen túl kapott két egyszeri fizetést 13, illetve 15 ezer euró értékben. Ezt követően a sofőrök és egyéb szereplők bevételeit sorolja az ügyész.
Augusztus 27-én sikeres transzportot hajtott végre a banda Ausztriába. A hűtőkamionban utazók azért élték túl, mert előbb lyukakat tudtak ütni a kamion falába, majd kifeszítették az ajtót indulás után fél órával. Ha 40 perc eltelik az indulást követően, akkor már képtelenek lettek volna az "önmentésre".
Mikor a kísérő látta, hogy az ajtót kirúgták, a sofőr a tiltakozás ellenére visszazárta. A jelenet négyszer megismétlődött. Az idő során több személy elájult, őket társaik úgy mentették meg, hogy az ajtó felrugása után őket a levegőforráshoz húzták. A 67 személy állandó életveszélyben volt, ha a vádlottak a halálukat nem is kívánták.
Ezt követően az ügyész áttért a 26. vádpontra. Vagyis a tragédia után a vádlottak azonnal újabb transzportot szerveztek. És ez alkalommal is hűtőkamiont használtak.
A pandorfi eset ismertetése során érezhetően csendesebb volt a kecskeméti bíróságon, utána halk beszélgetés kezdődött itt-ott.
A 25. vádpontnál az ügyész szünetet tart, amikor jelzi: ez az eset vezetett a tragédiához. Az ügy leírása a hűtőkamion megvásárlásával kezdődik. Az adásvétel Kecskeméten történt. Kétmillió-százezer forintot fizettek darabonként három teherautóért. Az ügyet az ötödrendű vádlott intézte. Ezt követően ideiglenes rendszámot kerítettek. Az ügyintézés elhúzódása döntötte el, ki szállt fel végül a tragédiában használt teherautóra. A beszerzésnél az első- és másodrendű vádlott hozta el az új gépkocsikat.
Augusztus 26-án kapott megbízást a sofőr és az előfutó feladatának ellátására. A teherautót vezető férfi 3500 eurót kapott, kísérője az 5000 eurós megbízás maradékát. Mórahalomra mentek a teherautóval és az Audival. Ott a sofőr ki sem szállt, a motort sem állította le. Ismeretlenek szállítottak be 71 embert, köztük 8 nőt és négy kiskorút. A negyedrendű vádlott adott vizet a raktérben lévőknek, majd rájuk zárta az ajtót bolgár főnöke utasítására.
A Volvo típusú hűtőkamion raktere valamivel több mint 14 négyzetméter volt – 30 köbméteres űrtartalommal. Szellőzése nem volt, belülről az ajtókat nyitni nem lehetett. Erről a vádlottak is tudtak. A transzport komoly kísérettel indult, hiszen elől külön kocsiban ment a banda két vezetője, mögötte az "előfutó". A konvojban utazók állandó telefonkapcsolatban voltak.
Az ügyész lassabban beszél talán mint eddig, megfontoltabbak lettek szavai. Ekkor jutott el oda, hogy a raktérben lévők szenvedését leírja. Szerinte a problémák szinte azonnal jelentkeztek. Mintegy fél óra után dörömbölni kezdtek ugyanis az emberek. Erről a sofőr jelentést is tett társainak. Megálltak, hogy a nagy melegben pótolják a kamionban a hűtővizet. De mivel az autópálya pihenőhelyén hallották, hogy a bezárt emberek jelentős zajt csapnak, a raktér kinyitása vagy a hűtővíz pótlása nélkül továbbhajtottak.
A dolgot jelezték bolgár főnöküknek, aki egyeztetett a banda afgán vezérével. Ő többször azt az utasítást adta, hogy hajtsanak tovább, a rakteret ne nyissák ki. Mind a négy vádlottnak tudta, hogy miért dörömbölnek: mert megfulladnak. A bentieken az sem segíthetett, hogy a gumitömítés egy részét sikerült kitépniük.
Augusztus 26-án este három telefonbeszélgetésben adta tovább a bolgár főnök az afgán férfi utasítását a sofőrnek és az előfutónak. Ezek szerint haljanak csak meg az emberek odabent, és akkor a sofőr dobálja ki a holttesteket Németországban. A sofőr ekkor jelezte, hogy tankolnia kell. Nem engedték benzinkúthoz lehajtani. Kannában vittek üzemanyagot. Az elsőrendű vádlott ekkor már üvöltött.
Ne hallja meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg
– utasította a sofőrt az afgán bandavezér.
A hegyeshalmi határátkelőnél a teherautó a személygépkocsiknak kijelölt sávban haladt, amit a hatóságok jelentettek. Ezek után attól féltek, hogy hamarosan igazoltatják a sofőrt, ezért elmenekült a helyszínről, az előfutóval visszautaztak Kecskemétre. Az első négy vádlott tudta, hogy a teherautó hátrahagyása a szállított személyek halálát okozza. Még akkor sem nyitották ki az ajtókat, amikor végleg visszahagyták a gépkocsit (igaz, ekkor már mindenki halott volt bent).
A sértettek halálát elhúzódó fulladás okozta, amit a szállításuk módja váltott ki. Ők Magyarország területén haltak meg az indulást követő másfél-két órán belül, hárman több mint két órán át szenvedtek. Haláluk különösen gyötrelmes volt. Az ügyész szerint az afgán férfi indulatos szavai ellenére a vádlottak egyike sem kívánta az emberek halálát, de annak bekövetkeztetét számításba vették, így emberölést követtek el.
Az utolsó vádpont a parndorfi eset előtt 18 ember szállítását részletezi. Ez a fuvar célba ért Ausztriában, majd augusztus 26-án érkezett vissza a sofőr és kísérője Magyarországra.
A huszonharmadik vádpont egy olyan esetet írt le, amelyben a banda afgán vezetője megbízta a másodrendű vádlottat a fuvar megszervezésével. A sofőr és a kamiont kísérő autót vezető férfi a harmad- és negyedrendű vádlott volt. Az ötödrendű vádlott volt, aki a gépkocsit szerezte embercsempészet céljából. Az augusztus 25-i transzportban 90-nél többen utaztak. Ennyit nem bírt a kocsi, ezért 25 embert leszállítottak, és ismeretlenek visszavittek az eredeti gyülekezési helyhez. A kocsi a nagy súly miatt így is defektet kapott az M0-on. Erre a kamiont hátrahagyta a sofőr, és az előfutó autóval visszamentek Kecskemétre. Az afgán utasítása szerint új teherautót küldtek volna ki, ám a migránsok kiszabadultak a ponyvás teherautóról. Őket a rendőrök gyűjtötték be. Látta ezt a másodrendű vádlott, így lefújta az akció folytatását.
Az ismertetett esetek közvetlenül a pandorfi teherautó megtalálása előtt játszódnak. Mint kiderült, ezekben a napokban is érkeztek újabb bolgár sofőrök és vásároltak nagyobb teherautókat. A banda egyik tagja a tragédia előtt elmenekült az osztrákok igazoltatása elől, az ezt követő üldözésben több rendőr megsérült. A raktérben is dráma folyt, mivel az emberek elkeseredetten küzdöttek levegőért.