szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Ha megépítenék a korábban Galvani-hídként emlegetett átkelőt, a számítások szerint naponta 42 ezer járművel csökkenne a belvárosi hidak terhelése. Egyelőre nem tudni, mikorra lehet mindebből valóság. A tervzsűri összetétel külön figyelmet érdemel.

A főváros új hídjával közvetlen közúti kapcsolat jönne létre Dél-Budapesten: az átkelő Észak-Csepelen keresztül kötné össze a Galvani út vonalában Dél-Budát, valamint az M1/M7 bevezető szakaszát Dél Pesttel, a Jászberényi útig – közölte a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) pénteken.

A kétszer 3 sávos új Duna-híd nemzetközi, meghívásos tervpályázata megjelent, erre 17 magyar és külföldi tervezőiroda jelentkezett; az előminősítés után pedig még 5 pályázó adhatja be tenderét. Jövőre dől el, hogy mely tervek alapján készülhet el a híd.

Az átkelő kiépülésével naponta 42 000 gépjárművel csökkenhet a belvárosi hidak, illetve napi 8 ezer autóval az Üllői út forgalma. Ugyanakkor a híd nyomvonalának meghosszabbításával egy új fővárosi, déli körgyűrű alakulhat ki, közvetlen összeköttetést teremtve Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között.

A központ emlékeztetett: Budapest új Duna-hídjának – korábbi nevén Galvani-híd – megépítéséről 1994-ben döntött az akkori Fővárosi Közgyűlés, de azóta sem fogtak hozzá.

Miközben a belvárosi szakaszon, megközelítőleg kilométerenként található átkelési lehetőség, a Dunának ezen a déli szakaszán 15 kilométeren keresztül nem található híd. Sőt, Csepel és Budapest 1950 január 1-jei egyesülése óta nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület, vagyis Csepel között.

A tervpályázatra magyar szakemberek mellett többek között a nijmegeni (Hollandia) De Oversteek hidat jegyző belga Laurent Ney vagy a városikonná vált hídjairól híres holland sztárépítész, Ben van Berkel, továbbá a Pritzker-díjas amerikai Richard Meier is jelentkezett. A meghívottak között szerepel még Franciaország egyik legdinamikusabban fejlődő építészirodája, az Explorations Architecture, továbbá a Belgrád új jelképét, az Ada-hidat tervező szlovén Arhitektura és a Linz új Duna-hídját tervező mérnök-építész, Marc Mimram is.

A nyertes pályaművet neves magyar és külföldi szakemberekből álló tervzsűri választja ki. A zsűri elnöke Fürjes Balázs kormánybiztos, társelnöke Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnök Kamara korábbi elnöke. A tagok között szerepel Miklósa Erika, Kossuth-, Liszt Ferenc-, és Prima Primissima-díjas opera-énekesnő, Eszenyi Enikő, Kossuth-, és Jászai Mari-díjas színésznő, a Vígszínház igazgatója, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Schneller István urbanista, Budapest korábbi főépítésze, valamint a híres francia hídtervező, Michel Virlogeux – közölte a KKBK. 

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Havi egy szabadnap: sok cég kihasználja a rabszolgatörvény nyújtotta lehetőségeket

Havi egy szabadnap: sok cég kihasználja a rabszolgatörvény nyújtotta lehetőségeket

New York 16 tagállamra terjeszti ki a beutazási korlátozásokat

New York 16 tagállamra terjeszti ki a beutazási korlátozásokat

Olyan olcsó iPhone jöhet, amivel feladhatja a leckét az Apple az androidosoknak

Olyan olcsó iPhone jöhet, amivel feladhatja a leckét az Apple az androidosoknak