szerző:
Hidas Ráchel
Tetszett a cikk?

A reptéri busz jegyvásárlása nincs igazán a turisták igényeire szabva.

A legtöbb országban már nem lenne túl nagy hírértéke annak, aminek nálunk július 8. óta mindenki örvendezik: hogy végre van olyan tömegközlekedési eszköz, amely Budapest belvárosától egészen a repülőtérig viszi az utasokat, anélkül, hogy azoknak át kéne szállniuk, kiegészítő jegyeket kéne vásárolniuk, vagy bosszankodniuk kéne a buszok késése, a taxis modora vagy a metrón uralkodó hőség miatt. Kár, hogy ez csak 2017 nyarán, a vizes vb-re időzítve jutott eszébe a BKK-nak, de ez már mindegy, most már foglalkozzunk azzal, hogy milyen a szolgáltatás.

Először a reptéren vizsgáltuk meg, hogy mennyire megy gördülékenyen a helyszíni jegyvásárlás a repülőtéri járatra. Leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon megfelelően kiszolgálják-e azokat az – értelemszerűen jórészt külföldi – utasokat, akiknek nem volt módjuk belebotlani a hetek óta körbejáró BKK-közleményekbe, hanem a reptér épületéből kiérve először próbálkoznak a belvárosi buszjárattal.

A 100E jelzésű autóbusz az A és B terminál közt nagyjából félúton, közvetlenül a 200E jelzésű busz megállója előtt áll meg. Ezt csak azért írjuk le, hogy legalább olvasóink tisztában legyenek hollétével, ha igénybe szeretnék majd venni, ugyanis a megálló elhelyezkedésére utaló táblák hiányából kifolyólag a legtöbb külföldi csak akkor veszi észre azt, amikor már ott van. Persze, nem akkora ez a reptér, hogy el lehessen tévedni, mégis kézenfekvő volna kitáblázni a peront.

©

A buszon sem a vonaljegy, sem a hagyományos bérletek nem használhatók, csak a 900 forintért megvehető repülőtéri vonaljegy. Vagy a sofőrnél, vagy már előtte, a megálló mellett álló két automatánál megvehetők a jegyek, utóbbiban elvileg a reptéren a BKK diák munkatársai is segítséget nyújtanak. Ám ha abból indulunk ki, hogy a turistáknak egyetlen céljuk lehet a helyszínen, a reptéribusz-jegy megvásárlása, a diákoknak pedig elsősorban az a feladatuk, hogy ebben segítsenek, akkor azt kell mondjuk, a feladatot csak részben sikerül megoldaniuk. A segítség ugyanis csak kérésre érkezik, a diákok gyakran a telefonjukkal babrálnak inkább, minthogy akár kérés nélkül felajánlják a segítségüket a turistáknak, felgyorsítva így az automaták előtti sorban állást. Így tulajdonképpen a turista talpraesettségétől függ, hogy kap-e segítséget.

Azért sem volna felesleges előre segítséget ajánlani a turistáknak, mert az automatás jegyvásárlás során könnyű akadály(ok)ba ütközni. Az automata menüjének főoldalán nem szerepel a „repülőtéri vonaljegy” lehetőség. A jegy három kattintással érhető el, ha a vásárló elsőre eltalálja, melyik menüpontok segítségével talál rá a kívánt jegyre. Ha nem találja el, akkor a három kattintásból könnyen tizenhárom lehet. Pedig igazán nem lenne nagy fáradság az idegen nyelvű (tehát biztosan a turisták által használt) menürendszer főoldalára varázsolni egy „repülőtéri vonaljegy” lehetőséget, aminek köszönhetően nemcsak a BKK által alkalmazott, a menürendszert nyilván nagyon szakszerűnek érző informatikusok, hanem az azt használó célközönség is megtalálná azt, és lerövidülne az az átlagosan kétperces idő, ami alatt az emberek meg tudják venni az utazásra jogosító jegyet.

Azért mondjuk, hogy ennyi ideig tart a jegyvásárlás, mert több utasnál is lemértük az időt, és átlagban ennyi jött ki. Közöttük volt olyan turista, akinek segítség nélkül közel négy percet vett igénybe a művelet (ráadásul kártyás fizetéssel, ami azt jelenti, hogy a készpénzzel való bajlódás nem szerepel ebben a négy percben). Stopperrel végzett tesztünk alatt pedig a legrövidebb mért idő kicsivel több, mint fél perc volt, de csak azért ennyi, mert annak a turistának volt mersze segítséget kérni a BKK munkatársaitól. 

Maga a buszjárat az automata előtti néhány perces sorban állástól eltekintve rendben működik. Késés sincsen, a buszok pontosan indulnak.

A Deák Ferenc téren kicsit másképp néz ki a helyzet. Hosszabb a sor, az utasok a sofőrtől próbálnak jegyet venni, mivel nincs automata a megálló mellett, így az automatás vásárlásban segítő diákmunkások sem. A legtöbb utas pedig nem is megy el a közeli villamosmegállónál található automatáig, hogy ott vegye meg a jegyet, és nem is gondoskodik erről előre. A hvg.hu által megkérdezett utasok nagy része nem is tudja, hogy megspórolhatná a sorban állást, ha előre veszi meg a jegyet. Honnan is tudnák? Hacsak nem olvassák a BKK honlapját és közleményeit, fogalmuk sem lehet róla, mert sem a buszon, sem a megállóban nem tájékoztatja erről őket senki.

©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Uniós oltalmat kap a ciprusi halloumi sajt

Uniós oltalmat kap a ciprusi halloumi sajt

Törvénysértő rendeletet fogadhatott el Kerepes fideszes polgármestere a vészhelyzetre hivatkozva

Törvénysértő rendeletet fogadhatott el Kerepes fideszes polgármestere a vészhelyzetre hivatkozva

Már 15 kilót fogyott Navalnij, ezért kényszerétkeztetést vezetnének be a börtönben

Már 15 kilót fogyott Navalnij, ezért kényszerétkeztetést vezetnének be a börtönben