Madárriasztó hangágyúk miatt megy a huzavona Balatonberényben

A szőlősgazdákat a seregélyek, a lakosságot és a turistákat pedig a riasztó hangja zavarja.

  • hvg.hu/MTI hvg.hu/MTI
Madárriasztó hangágyúk miatt megy a huzavona Balatonberényben

Az idén a szokottnál is hamarabb kezd érni a szőlő, ami jó hír a gazdáknak és a bogyós gyümölcsöket kedvelő madaraknak is. A Balaton környékén különösen sok szőlészet található, a balatoni borvidék igen híres, a gazdák pedig mindent bevetnek annak érdekében, hogy ez így is maradjon. Balatonberényben például madárriasztó hangágyúkat kezdtek használni a seregélyek ellen, a 10-12 másodpercenként felhangzó durrogás azonban egyre több konfliktust szül. Az alábbi videó illusztráció, amin meghallgathatja, hogyan is hangzik a valóságban egy ilyen eszköz:

Horváth László, a település polgármestere az MTI-nek azt mondta, évek óta tartó problémáról van szó, ami a turisztikai csúcsszezonban különösen zavaró, a zaj miatt sok turista inkább máshová megy nyaralni. A helyiek sem örülnek a durrogásnak: volt, aki rendőrségi feljelentést tett, de előfordult már önbíráskodás is, valakik megrongáltak egy hangágyút. A polgármester ezért most a Somogy megyei kormányhivataltól kért soron kívüli intézkedést.

Laposa Bence borász, a Balatoni Kör elnöke, a Laposa Birtok ügyvezetője szerint a tó északi partján is akadnak lakossági panaszok, de kevesebb, mivel ott inkább hálókkal védik a szőlőt a madaraktól. A háló viszont nagyon drága, így nem mindenki tudja kigazdálkodni az árát. Balassa Balázs, az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke szerint mindenkinek be kell látnia, hogy a bor a régió egyik legfontosabb gasztronómiai terméke, érthető tehát, hogy a gazdák védekeznek. Ugyanakkor a Balaton Magyarország egyik kiemelt turisztikai célpontja, ezért egy mindenki számára megnyugtató megoldást kell találni a problémára.

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.