Elmosódott tintapacákat kapott Rogán minisztériumától közérdekű adatok helyett az Átlátszó

A Miniszterelnöki Kabinetiroda 17 ezer forintot kért a dokumentumokért, mondván, azoknak összeállítása aránytalan mértékű terhet ró az adatkezelőre, majd a részletek helyett olvashatatlan táblázatokat küldtek.

  • hvg.hu hvg.hu
Elmosódott tintapacákat kapott Rogán minisztériumától közérdekű adatok helyett az Átlátszó

Közérdekű adatigénylést nyújtott be az Átlátszó a Miniszterelnöki Kabinetirodának, hogy megtudják, mennyit költött a minisztérium a legutóbbi tájékoztató kampányra, amelyet nem sokkal azután indítottak, hogy az Európai Parlament 2018. szeptember 12-én Judith Sargentini EP-képviselő jelentése alapján kétharmados többséggel megszavazta, hogy az Európa Tanács indítson eljárást Magyarország ellen az Európai Unióról szóló szerződés hetes cikkelyének megsértése miatt.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a jelentés megszavazásának napján nettó 5,9 milliárd forintos megbízást adott “Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” tárgyban Balásy Gyula két cégének, a New Land Media Kft.-nek és a Lounge Design Kft.-nek, amelyek a korábbi propagandahadjáratokat is vezényelték. Az Átlátszó arra lett volna kíváncsi, hogy melyik kormányközeli média mennyiért tette közzé ezeket a reklámokat, de nem volt egyszerű dolguk.

Először a Miniszterelnöki Kabinetiroda 17.600 forint költségtérítést kért arra hivatkozva, hogy az adatigénylésünk megválaszolása „olyan aránytalan mértékű munkaterhet ró az adatkezelőre, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár”. Az Átlátszó ezt kifizette, nem sokkal később pedig megkapták a kért dokumentumokat, amelyekből azonban csak az őszi nagykampányok végösszege derül ki. Ennek alapján

  • szeptemberben 395 millió forintot költöttek a Sargentini-jelentéssel kapcsolatos hirdetésekre,
  • októberben további 1 milliárd forintot a “kiemelt kormányzati intézkedések” propagálására,
  • emellett októberben 985 millió forintot, novemberben pedig 1,5 milliárdot a Családok Éve reklámozására.

A részletek azonban továbbra is titokban maradnak, mivel a kampánypénz elosztását tartalmazó dokumentumok teljesen olvashatatlanok. Ezek a médiatervek tartalmazzák, hogy mennyit kapott a kormányhirdetések közzétételéért a Magyar Idők, a TV2, Mészáros Lőrinc médiabirodalma és a többi kormányközeli sajtótermék.

Milyen hatása lehet az új, 3 százalékos kamatozású lakásvásárlási hitelnek?

Orbán Viktor bejelentése alapján 3 százalékos kamatozás mellett kaphatnak lakáscélú jelzáloghitelt azok, akik első ingatlanjukat vásárolnák meg. De mennyit nyerhetnek az érintettek az új kölcsön indulásával? Hogyan hathat az új támogatás a lakáspiacra? Milyen feltételei lehetnek? A Bankmonitor szakértői elemezték a bejelentést.