Villogó táblákkal figyelmezteti a Magyar Közút azokat, akik forgalommal szemben hajtanák fel az M0-s útra
A tesztüzeme végefelé tart a táblák fejlesztése, amelyek időben figyelmeztetnék az autósokat, ha forgalommal szemben mennének fel egy gyorsforgalmi útra. Elsőként Csömörnél tesztelik, azt próbálják ki, tényleg csak a szabálytalan autóknál villog-e.
hvg.hu
Gyakran előfordul a gyorsforgalmi utaknál, hogy valaki a forgalommal szemben hajt fel az útra, és sokszor észre sem veszi azt. A Magyar Közút most egy új módszert próbál ki, hogy minél kevesebb ilyen baleset legyen: Mobilkép Kft. eszköze radarral érzékeli a helytelen irányból érkező járművet és erős, villogó fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt a tévedésére.
A Magyar Közút két ilyen villogó, változtatható jelzésképű táblát helyezett ki első próbálkozásképp Csömörnél az M0-s autóút 65-ös kilométerszelvényében lévő csomópont egy-egy lehajtóágán. Két éve tart a fejlesztés tesztüzeme, a cél meggyőződni arról, hogy a tábla teljesen üzembiztos, valóban csak a szembe felhajtásokkor riaszt, máskor nem villog.
Ha a gyakorlati tapasztalat majd azt mutatja, hogy nem elég hatékony a jelzés, annak képe, fényereje, villogása tetszés szerint állítható. Külföldön vannak olyan megoldások is, mikor egy nagyon éles reflektor kapcsolódik be, amivel szinte elvakítják a járművezetőt, a hazai szakemberek szerint ez azonban majdhogynem balesetveszélyesebb lehet.
2018 és 2021 között a magyar autópályákon 18 személysérüléses baleset történt szembe haladó járművek ütközése miatt, ezek közül öt volt halálos. Az okok különfélék lehetnek, a sofőrök vagy eleve rossz irányba hajtanak fel az autópályára vagy már útközben fordulnak meg, illetve nem ritka, hogy tolatnak is az autópályán – írták.
A Magyar Közút újra arra figyelmeztet mindenkit: ha eltéveszt egy kijáratot, soha ne forduljon vagy tolasson vissza. Ha pedig azt veszi észre, hogy a forgalommal szemben halad, semmiképpen ne tolasson vissza a felhajtóra, ne forduljon meg és ne hajtson keresztbe az úton, inkább kapcsolja be a vészvillogót, húzódjon le le a leállósáv szélére vagy forgalmi sávon kívülre és álljon meg. Vegye fel a láthatósági mellényt, szálljon ki az autóból és a korlát mögött várakozva hívja fel a 112-es segélyhívó számot.
A szembehajtásos balesetek oka lehet új út forgalomba helyezésénél a megváltozott vonalvezetés, amely nem egyből szerepel a GPS alapú térképeken. Olyan is előfordul, hogy egy-egy új autópálya-szakasz átadásával szembesülő járművezetők továbbra is a megszokás szerint fordulnak, pedig az új különszintű csomópontban megváltozott az út vonalvezetése és az elérhető útirányok. Olyan esetről is van tudomása a Közútnak, amikor a gyorsforgalmi úton levő töltőállomás éjszakai boltjának megközelítését gyorsabbnak és rövidebbnek gondolta egy sofőr az ellenkező irányú pálya felhasználásával és több olyan baleset is történt, amikor a sérültek nem tudták megmagyarázni, hogy kerültek a forgalommal szembe.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.