Siminszky Dóra, az RTL Klub HR vezetője egyetemi tanulmányit ösztöndíjas diákként az USA Illinois és Louisiana állambeli egyetemeken végezte. Ezt követően egy Los Angeles-i építészirodában HR generalistaként sajátította el a HR-es szakma gyakorlati ismereteit. Közel tíz éves amerikai tartózkodást követően tért vissza Magyarországra, ahol a hazai és a nemzetközi üzleti életben nyert tapasztalatokat. Jelen pillanatban az M-RTL TV Zrt. és leányvállalatai HR munkáját irányítja.
A szervezet az emberek összessége, így a siker is nekik köszönhető. Ön szerint mekkora szerepe van a HR osztálynak abban, hogy az RTL Klub hosszú évek óta meg tudja őrizni piacvezető pozícióját a hazai kereskedelmi televíziózásban?
Siminszky Dóra: Ha igazán hosszú távon nézzük, nem sok, tekintve, hogy a HR osztály csak 2008 elején alakult, addig ilyen strukturált formában nem létezett, csupán a bérszámfejtés és egyéb adminisztrációs tevékenységek voltak jelen a vállalatnál. A siker inkább annak köszönhető, hogy az alakuláskor, a legnagyobb vetélytársunkkal ellentétben túlnyomórészt a pályakezdő, frissen végzett szakemberek kerültek hozzánk. Emiatt a kezdet talán kevésbé volt gördülékeny - a TV2 el is húzott mellettünk, hiszen ők kipróbált szakemberekkel, műsorokkal dolgoztak -, ugyanakkor megvolt az az előnye, hogy a kollegák nem rendelkeztek semmilyen prekoncepcióval, nyitottan álltak az új lehetőségekhez, ötletekhez.
A HR osztály egy éves ténykedése milyen változásokat hozott a csatorna életében?
S. D.: Mindenekelőtt egy HR audit formájában átvilágítottuk a céget, hogy tudjuk, hol tartunk most, illetőleg különböző felméréseket indítottunk, hogy kiderüljön, az egyes igazgatóságoknak valójában mire is lenne szükségük. A társaságon belül ugyanis az igazgatóságok nagyon különbözőek, más típusú munkát végeznek másfajta munkavállalókkal, nem lehet egy sablonintézkedést rájuk húzni, ezért egy olyan HR eszköztárat kell biztosítanunk számukra, amelyek révén a megfelelő módon tudjuk őket támogatni. Rajtam kívül hárman dolgoznak az osztályon: egy munkaügyi koordinátor, aki kizárólag munkaüggyel foglalkozik, és két HR generalista.
A feladat nem kicsi, mivel nemcsak az RTL, hanem a leányvállalatai ügyeit is mi intézzük. Minden igazgatóságon felkértünk egy - jellemzően igazgatósági - asszisztenst, aki folyamatosan segíti és támogatja az adott terület HR vonatkozású feladatait. Sok adminisztrációs munkában rájuk támaszkodunk, legyen az a dolgozók be- és kiléptetése vagy a szabadságolások kezelése. A bérszámfejtéssel egy külső céget bíztunk meg, ahogy a munkajogi kérdésekben is egy külső iroda segít. Ily módon nekünk - a munkaügyi koordinátor szerepének kivételével - csak a tiszta HR feladatok maradnak.
Úgymint a toborzás-kiválasztás?
S. D.: Igen, ezzel is mi foglalkozunk. Korábban nem volt központosított HR funkció, ezért minden igazgatóság önállóan végezte a maga toborzását. A HR osztály megjelenésével azonban a back office és a nem szigorúan szakmai állások átkerültek a mi hatáskörünkbe, így általában mi viszünk jelölteket az adott vezető elé. A szigorúan szakmai interjúk esetében azonban a HR már csak konzultációs partnerként vesz részt a kiválasztáson, a döntést tehát nagyrészt az adott igazgatóság vezetője hozza.
Ha a HR ennyire kivonul a kiválasztásból, akkor tulajdonképpen teret enged a szereposztó díványnak?
S. D.: Nem. A programok indításakor a műsorhoz keresünk műsorvezetőt, és nem fordítva. Egyébként megfelelő televíziós szakembert találni nem olyan egyszerű, hiszen csak egy szűk munkaerőpiacról tudjuk magunkhoz vonzani őket. Az utánpótlást igazából csak a Színház- és Filmművészeti Egyetem, illetve az ELTE és néhány más egyetem kommunikáció- és médiatudományi képzései biztosítják, de aki komolyan gondolja ezt az irányt, valószínűleg itt is fog felbukkanni.
Gyakornokként is csak komoly előtanulmányokkal lehet bekerülni?
S. D.: A gyakornokokat ugyan nem a HR osztály koordinálja, de annyit azért elmondhatok, hogy csak nagyon ritkán utasítják el őket rögtön. Igazából nem is a bekerüléssel van baj, hanem a mindennapi terheléssel. Sokszor a gyakornokok sem mindig tudják, mit vállalnak: kívülről a média csillogó, de azért ez kőkemény munka. Nem egyszer előfordult már, hogy egy gyakornok két-három nap után feladta.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. Az interjú teljes szövegéért kattintson ide.