Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt mondott a kormány új gazdaságpolitikájáról, és kifejtette, hogy a hazai válság oka az infláció helytelen megítélése, viszont most az évtized legjobb két éve következik.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt...","id":"20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"2f335c20-2a82-4925-a250-bfacc3a20bd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","timestamp":"2024. november. 28. 19:33","title":"Matolcsy György jóslata: az évtized két legjobb éve vár ránk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"059c7262-96c3-479b-85d4-a8ff2bc5b4b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A fosszília tökéletes állapotban került elő.","shortLead":"A fosszília tökéletes állapotban került elő.","id":"20241128_12-millio-eves-krokodil-maradvany-Peru-sivatag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059c7262-96c3-479b-85d4-a8ff2bc5b4b5.jpg","index":0,"item":"c4bde82a-c888-4177-8932-92c1c5d226cc","keywords":null,"link":"/elet/20241128_12-millio-eves-krokodil-maradvany-Peru-sivatag","timestamp":"2024. november. 28. 14:21","title":"12 millió éves krokodil maradványait találták meg egy perui sivatagban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek minden állomást.","shortLead":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek...","id":"20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5.jpg","index":0,"item":"0b092e45-f54a-4529-a5ed-b47c92f658a3","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","timestamp":"2024. november. 28. 08:22","title":"Leállt a teljes vonalon az M2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások megindításakor fizetendő illeték számítása: a kis értékű perek megindítása olcsóbbá válik, nagy érték esetén azonban jelentősen megdrágulhat, miután a kormány eltörölte az illeték felső határát. Mindez növelheti a választottbírósági eljárások vagy akár a mediáció vonzerejét is.","shortLead":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások...","id":"20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110.jpg","index":0,"item":"1c1cce20-a210-4cd4-bb7b-b63586a714cc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","timestamp":"2024. november. 28. 10:00","title":"Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","shortLead":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","id":"20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384.jpg","index":0,"item":"132ad1bf-517c-4bb5-b6d5-03331559a3c3","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 10:26","title":"19-en megsérültek egy buszbalesetben Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az évtized végéig marad a V8. ","shortLead":"Az évtized végéig marad a V8. ","id":"20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21.jpg","index":0,"item":"d5c03d70-02f7-4590-a81e-2740eef50f46","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","timestamp":"2024. november. 29. 08:21","title":"A következő Lamborghini Urus még biztosan nem lesz elektromos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"431f312e-3b00-4f1a-8692-3c1cafb43738","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai–magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsong Unról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.","shortLead":"A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom...","id":"20241128_Sonnevend-Julia-sarm-interju-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/431f312e-3b00-4f1a-8692-3c1cafb43738.jpg","index":0,"item":"e6d165a7-15d6-4769-94c2-8be6585b214b","keywords":null,"link":"/360/20241128_Sonnevend-Julia-sarm-interju-portre","timestamp":"2024. november. 28. 15:20","title":"Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","shortLead":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","id":"20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b.jpg","index":0,"item":"09f01d48-9bce-41e9-a249-997a8ee347fa","keywords":null,"link":"/360/20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","timestamp":"2024. november. 29. 06:15","title":"Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újgenerációs reklámügynökségek vezetői szakembereit kértük arra, magyarázzák el: hol van a helye, és hogyan épül be a munkájukba a régi-új szakmai csodafegyver, a történetmesélés.
A mesélő márka kora - Márton Szabolcs, Republic Group, kreatív igazgató
A marketinges és reklámszakma legfontosabb szempontja eddig az volt, hogy mindent elmondjanak a márkáról a fogyasztóknak: mit tud a brand illetve a termék, és miért érdemes megvenni. Mostantól viszont a márka mesél nekünk. Különböző történeteken keresztül ismerkedünk meg értékeivel, filozófiájával, üzenetstruktúrájával. Szép lassan véget ér az a korszak, amikor a reklámipar szakemberei egy az egyben adagolták be az embereknek mindazt, amit a márkáról, a termékről tudniuk kell.
Ehelyett, ha ügyesek vagyunk, kreatívként nagyon klassz történeteket fogunk mesélni – a storytelling számomra nagyjából ezt jelenti. Amióta világ a világ, így teszünk. Így születtek a népmeséink, mondáink, amelyeket az emberek meghallgatás után továbbadtak. Ezekben a történetekben ugyanazok a motorok, mechanizmusok, archetípusok működnek: a hős megmenti az ártatlan hősnőt a gonosz karmaiból, és elnyeri méltó jutalmát. Eljött az ideje annak, hogy ilyen történeteket meséljenek a márkák is.
A reklámügynökségeknek ehhez új megközelítéssel kell előállniuk, és ez visszahat majd a szervezeti felépítésükre is. A szövegírók inkább mesélőkké válnak, a grafikusok pedig ezeket a meséket illusztrálják majd. A releváns történetek érdekében minden eddiginél fontosabb lesz a reklámügynökségek nagyobb márkaismerete és a magabiztos tartalomfejlesztési kompetencia. A szájba rágott üzenetek korának vége, mostantól el kell tudni mesélni egy inspiráló történetet, amelybe minden fontos dolgot bele kell csomagolni.
Újabb bűvös szó - Román Balázs, Starski, kreatív tartalmi vezető
A marketingesek és reklámosok világában időről időre felbukkan egy-egy szó, amely korábban is használatos eszközre, megközelítésre utal. A bűvös szó aztán elterjed, és önjelölt reklámguruk kezdenek róla beszélni, cikkek, előadások foglalkoznak vele. Ilyennek gondolom a storytelling előbukkanását is. A tartalom mindenhatósága azért lett újra fontos, mert a fogyasztóknak egyre nagyobb beleszólásuk van abba, mit néznek meg. A marketingeseknek és az őket segítő ügynökségeknek pedig ki kell találniuk, hogyan érik el a fogyasztó figyelmét.
Nem nagy felismerés, de most jött rá a marketinges és reklámipar, hogy az unalmas reklámokra sokkal kevésbé figyelnek oda az emberek, mint az érdekes történetekre. Ezért próbál minden reklámipari szereplő érdekes dolgokat kitalálni. A hangsúly azon van, hogy olyan történetet hozzanak létre, amit az emberek maguktól és örömmel néznek meg, és aztán ezt az érdekes sztorit elmesélik másoknak is. Van Damme spárgája a Volvo kamionok tetején önmagában is olyan attrakció, amely a néző számára akkor is érdekes, ha más a hirdető.
Erről szól ez az egész: a történetek erejének újrafelfedezéséről. Minél mélyebb, összetettebb a karakter, minél eredetibb a cselekmény, annál érdekesebb lesz a történet. Ez a recept igaz a harminc másodperces reklámra is – persze ennyire rövid idő alatt nehéz karaktert építeni, történetet mesélni. Éppen ezért mostanra az a jellemző trend, hogy a reklámfilmek teljes verziója az interneten jelenik meg, a klasszikus tévés film pedig rövidített változat, amely átvezeti a nézőt az online felületekre.
A storytelling marketinges és reklámipari recitálása arról szól, hogy újra felfedeztük: az emberek a történetekre jobban odafigyelnek, mint arra, amikor valaki rájuk akar sózni egy terméket.
Ha jó, akkor szagtalan - Nagy László, Havas Média, head of branded entertainment
Jelenleg óriási mennyiségű tartalom születik, aminek 60–70 százaléka értékelhetetlen szemét, használhatatlan bármilyen reklám-, kommunikációs vagy üzleti célra. Az a tartalom jó, amelynek az egyik legfontosabb eleme, hogy jól értelmezhető, érdekes történetet mesél el. Az ok egyszerű: minél jobban bevonja, megszólítja az embereket, annál hatásosabban működik. Médiaügynökségként mi kiemelten figyelünk erre a kommunikációs lehetőségre, mert nincs reklámszaga. Ha a sztori jó, akkor azzal úgy mutatható be valami, hogy a befogadónak a konkrét termék, üzenet tudatosan akár meg se jelenik. Idehaza mi ezt a branded entertainment néven vezettük be 2011-ben.
Az OLX és a Jófogás apróhirdetéses oldalak közötti médiaháború idején például az OLX ügynöksége voltunk. Nagy igény volt arra, hogy a magunk számára megalkotott szlogenre – „egy új tárgynak ára van, egy használtnak értéke” – történeteket építsünk fel. Olyan storytelling készült, amely különös értékkel, háttérrel bíró tárgyakat tett a középpontba. Ilyen volt a százéves szakácskönyv és a különleges orgona története, mindkettő az OLX kínálatából került ki. Az ügyfélkommunikációs kampány következő fejezeteként meghirdetett, rövidfilmes pályázat olyan sikeres volt, hogy a beküldött ötletekből kettőt le is gyártottunk.
Azt azonban tudomásul kell venni, hogy nemzetközi összehasonlításban mi mindent piciben csinálunk. Ez utóbbi az oka, hogy a marketinges döntéshozók gyakran nem is magyarországi emberek, hanem például Londonban ülve határoznak meg regionális marketingstratégiát. Amit itt csak alkalmaznak, és akkor sok kreatívkodásnak nincs helye.
A jó történetek mindig is a reklám részei voltak, elég megnézni például egy 20–30 évvel ezelőtti Nike-reklámot. Több okra is visszavezethető a storytelling megerősödése az utóbbi években. Az egyik az, hogy egyre több a kommunikációs csatorna, és ezeken egyre több a lehetőség és a felület a történetmesélésre. Régen csak a klasszikus hirdetési felületeken – tévéreklámban és nyomtatott megjelenésben – lehetett gondolkodni, az utóbbi 5–10 évben viszont a különböző okoseszközök, a közösségi oldalak és az átalakuló médiafogyasztás tömegesen nyitottak meg új felületeket.
A storytelling viszont csak akkor lehet csodaszer, ha a sztori jó. Lehet, hogy egy 30 másodperces reklámban (amelynek harmadát leköti az aktuális promóció részleteinek bemutatása) sok esetben nehéz a történetmesélés. 15–20 másodpercben kellene a történetet felépíteni, ami adott esetben nem lehetetlen, de más csatornák sokkal tágabb feltételrendszert kínálnak a mélyebb, összetettebb történetmesélésre.
Az OTP Junior számára készített, Bukottak című kampányunk például nem működött volna a televízióban. De a hirdetés célcsoportja, a 14–24 éves korosztály tagjai ezt nem is igénylik, az interneten pedig volt elég hely és idő az őket érdeklő sztorik elmesélésére. Abból indultunk ki, hogy mindenki bizonytalan – abban, hogy maradnia kell-e az országban, hogy tovább kell-e tanulnia, és ha igen, hol. Ehhez találtunk olyan kampányhősöket, akik a pályájuk elején hasonló dilemmákkal szembesültek. A hiteles történeteket 4–6 percbe szerkesztettük, és online csatornákon el is értük a célt: 700–800 ezer nézője volt a videóknak.
Szabó M. István cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/1-es számában.
Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Közel két és fél évszázada, hogy az első hidrogénnel hajtott léghajó levegőbe emelkedésekor megkérdezték a jelenlévő Benjamin Franklint: „Mi haszna van egy léghajónak?” Franklin visszakérdezett: „Miért, mi haszna van egy újszülött csecsemőnek?” Ezt a példatörténetet folytatja a további kérdés: mi hasznuk a történeteknek?
Számos informatikai vállalkozás eljut a felismerésig, hogy rendkívüli kihívás akár csak kicsit is érdekfeszítően beszélni a cég tevékenységéről. Architektúráktól, rendszerintegrációtól kevesen rágják le a körmüket izgalmukban, az SAP ezt felismerve hajtott végre paradigmaváltást a sztorizás fókuszba állításával.
Az emberiség évezredek óta öntudatlanul is felhasználja a történetek, mesék tanulságait. Manapság a coachok is egyre szívesebben teszik ezt, hogy segítsenek megérteni egy-egy nehéz helyzet természetét.