Kapcsolt vállalkozások az egymás közötti ügyletek árának (azaz a
transzferáraknak) alakításával képesek lehetnek befolyásolni eredményüket, így azt is, mennyi adót fizessenek. Az adótörvények ezt akadályozva írják elő, hogy az adóalap meghatározása során a
kapcsolt ügyleteket szokásos piaci áron kell figyelembe venni. A kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ügyletek szokásos piaci áráról nyilvántartást (transzferár-dokumentációt) kell készíteni. A
transzferáraknak és a transzferár-nyilvántartásoknak az adóhatóság évek óta egyre fokozódó figyelmet szentel.
Idén várhatóan nemcsak többször, de alaposabban vizsgálhatja majd a
kapcsolt vállalkozások közti árak mértékét és a kapcsolódó nyilvántartásokat az adóhivatal. Az
APEH a közép-magyarországi regionális igazgatóságán olyan szakosított ellenőrzési csoportot hozott létre, amely kimondottan a kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek adóvonzatait ellenőrzi. Ez a csoport nemcsak saját illetőségi területén működik majd, hanem szakmai segítséget nyújt más igazgatóságok által végzett ellenőrzések során is. Az
adóhatóság idáig főként azt ellenőrizte, hogy egyáltalán dokumentálta-e a cég kapcsolt vállalkozásaival létrejött ügyleteit és az elkészült nyilvántartások megfelelnek-e a formai követelményeknek. Vagyis, a vonatkozó jogszabályokban előírt információk szerepelnek-e a dokumentációban.
Mulasztási bírságra adhat okot, ha bármely, a vonatkozó PM-rendeletben előírt tartalmi elem hiányzik a dokumentációból. A
mulasztási bírság a piaci ár szempontjából egyébként nem releváns adminisztratív adatok hiányáért is jár, azaz ha például a társaság székhelye, adószáma vagy a dokumentáció készítésének napra pontos dátuma hiányzik.
Az APEH szemében a fenti hiányosságokkal azonos súlyú bakinak számít, ha olyan, a transzferár-elemzés szempontjából fontos elemek maradnak ki a dokumentációból, mint a végzett funkciók és a vállalt üzleti kockázatok bemutatása,
vagy éppen az összehasonlító adatok feltüntetése.
Újabban fokozottan ellenőrzi az APEH a dokumentáció elkészítésének hitelességét. Ennek érdekében akár a nyilvántartás elkészítésére felkért tanácsadóval kötött szerződést is elkérheti. Amennyiben a szerződést később kötötték a dokumentáció elkészítésének határidejénél, szinte garantált a büntetés – mutat rá Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adótanácsadási üzletágának partnere. Amennyiben a cégnek nincs a törvényi előírásoknak megfelelő transzferár-nyilvántartása kapcsolt ügyleteire vonatkozóan, akkor hiányzó vagy hiányos dokumentációnként akár 2 millió forint mulasztási bírsággal is számolnia kell, ami ráadásul ismételten is kivethető. Mivel a nyilvántartást - a főszabály szerint -szerződésenként kell elkészíteni, ez jelentős bírság kockázatát jelentheti.
APEH-vizsgálat célkeresztjében: mi van a szerződés mögött?