Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Az újonnan bevezetett, egymástól sokszor eltérő transzferár-előírások új adókockázatoknak teszik ki a cégeket - derül ki az Ernst&Young legújabb, 49 ország adóhivatalának ellenőrzési gyakorlatát vizsgáló felméréséből. Magyarországon leginkább a vállalatcsoporton belüli szolgáltatásokat és a szellemi javak átadását ellenőrzik a revizorok.
A cég 2009-es globális transzferár-felmérése szerint szignifikánsan megnőtt az elvárt transzferár dokumentáció részletessége, valamint a hiányosságok következtében kirótt büntetések gyakorisága és összege. A tanácsadó cég legutóbbi, 2006-os felmérése óta több mint 10 országban vezettek be új transzferár-előírásokat, legutóbb Kínában, Szlovákiában és Görögországban. Szabó Dénes, az Ernst&Young transzferárazásért felelős adópartnere szerint Magyarországon e szempontból leginkább a vállalatcsoporton belüli szolgáltatások és a szellemi javak átadása van az APEH fókuszában.
Ezen kívül fokozott figyelmet kapnak a pénzügyi tranzakciók és a költségátterhelési megállapodások. "Az elmúlt két évben szinte minden vizsgálat során bírságolt az adóhatóság. A dokumentáció hibája esetén az APEH átlagosan félmillió forint mulasztási bírságot állapít meg. A helytelen árak miatti adóhiány átlagos bírsága 40 százalék körül van " - idézi a felmérést ismertető sajtóközlemény az adópartnert.
A globális gazdasági visszaesés közepette sok kormány határozottabban számon kéri a szabályok betartását, valamint új rendelkezéseket alkot ezen a területen is. Míg korábban a transzferár-előírások néhány fejlettebb országban voltak csak érvényben, az elmúlt években gyorsan elterjedtek szerte a világon. Ahogy a hatóságok további adóbevételeket keresnek a költségvetési hiányok fedezésére, úgy várható egyre több, a transzferárakat megkérdőjelező eljárás is. A felmérés szerint az adóhatóságok nagyobb erőforrást szánnak erre a jövőben.
Több ország (így Ausztria, Indonézia és Szlovénia is) transzferár-vizsgáló divíziók felállítását tervezi a hatékonyabb ellenőrzés érdekében. "Az APEH már megtette az első lépéseket. Transzferárazásra specializált ellenőröket képeztek ki, akik célvizsgálatokat folytatnak, illetve részt vesznek átfogó vizsgálatokban is. Emiatt jelentősen megnőtt az árazással kapcsolatban feltett kérdések és a jegyzőkönyvezett megállapítások száma" - mutatott rá Szabó Dénes.
Az adóhatóságok véleménye között ugyanakkor egyre több az eltérés - derül ki a közleményből. Bár a legtöbb ország az OECD-irányelveket követi, a helyi alkalmazások jelentősen eltérhetnek egymástól. Emiatt egyre gyakoribb, hogy két ország adóhatóságai különböző konklúzióra jutnak az elvárt árazással kapcsolatban, ami nemzetközi kettős adóztatáshoz vezet. A tapasztalatok szerint az árazással kapcsolatos vitákat csak hosszú, bonyolult eljárás után lehet az adóhatóságok egyeztetése, tárgyalása után megoldani. Egyes iparágakra a felmérésben szereplő országok csaknem felénél - hivatalosan vagy akár informálisan - nagyobb hangsúlyt fektetnek az adóhatóságok. A felmérés szerint leggyakrabban az autóipar, a fogyasztási cikkek, a pénzügyi szolgáltatások, az olaj- és gázipar, valamint a gyógyszeripar számíthat fokozott ellenőrzésre.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
Az orosz és az amerikai elnök várhatóan a jövő héten tárgyal egymással.
Németh Balázs Fidesz frakció szóvivő új műsora első hetén nagyon magas nézettséget ért el, azonban úgy tűnik, csak azért, mert fizettek érte.
A magyar gazdaságban is az autóipar volt a legfőbb vesztese a tavalyi évnek.