szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Öt százalékkal kisebb forgalomra és több készpénzes vásárlásra számítanak a kereskedők most karácsonykor. Mire és mennyit vagyunk hajlandók költeni és miről árulkodnak a különféle statisztikák? Ennek néztünk utána.

Karácsony ide vagy oda, a kereskedők úgy látják, az idei szezonban kevesebbet és olcsóbban vásárolunk - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint emiatt legalább 30 milliárd forinttal csökkenhet az éves kereskedelmi forgalom, vagyis a tavalyi 856 helyett 820 milliárdra számít a szövetség. E prognózis kiindulási alapját  az egész éves kereskedelmi költésnek a Központi Statisztikai Hivatal  által mért számai adták - mondta Vámos.

Élelmiszer-kereskedelem számokban
Magyarországgal együtt kilenc fejlett európai országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma a harmadik negyedévben, tavaly július-szeptemberhez képest. Összesen 1,2 százalékkal nőtt itthon a bolti forgalom a harmadik negyedévben, a múlt évi hasonló időszakhoz képest. Viszont mennyiségben 2,9 százalékkal csökkent. A mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 4,1 százalékkal emelkedett.

Forrás: ACNielsen
Eszerint  ugyanis az első félévben hónapról-hónapra, szektoronként csökkent a forgalom, az élelmiszerek esetében mintegy 7-8 százalékkal; júliustól pedig szó szerint mélyrepülés történt: a tartós cikkeket 17-18, gépjárművet 50 százalékkal vásárolták kevesebben. Ez a negatív tendencia - hiába élénkítik valamelyest a keresletet az ünnepek - várhatóan folytatódik, amiért  továbbra is a válság és annak járulékos elemei okolhatóak. Az óvatosabb költekezés hátterében Vámos szerint a háztartások tartalékainak vészes fogyása, a folyamatosan növekvő munkanélküliség és az adóterhek állnak.

Ezzel szinte teljesen egybecseng a Gfk Piackutató Intézet felmérésének egyik  korábbi megállapítása, miszerint  a lakosság pesszimizmusához nagymértékben hozzájárultak az általános gazdasági helyzetről és a tömeges létszámleépítésekről szóló negatív hírek. 2009 szeptemberében a lakosság 87 százaléka gondolta úgy, hogy a megemelkedett munkanélküliségi ráta hasonlóan magas szinten marad, vagy esetleg tovább nő majd a közeljövőben. A szakértők rámutatnak arra is, hogy a Gfk negyedévente mért, a háztartások várakozásait számszerűsítő Vásárlási Hajlandóság Indexe, valamint a tényleges költések alakulása az elmúlt időszakban együtt változott. Az sem véletlen, hogy az index jóval a tavaly ilyenkor tapasztalt érték alatt van (109 pont szemben a 145 ponttal / lsd lejjebb a grafikont/),  s ez nyilvánvalóan rányomja a bélyegét a tényleges vásárlásokra.

A vásárlási kedv jól nyomonkövethető volt a napi fogyasztási cikkekre költött összegekben: 2009 harmadik negyedévében a háztartások 1,3 százalékkal alacsonyabb értékben vásároltak a napi fogyasztási cikkekből, mint egy évvel korábban. Ismét az évezred eleji szinten van az élelmiszer – teljes fogyasztáson belüli – aránya, és bár a legfontosabb élelmiszerkategóriák közül a tej és a tejalapú termékekből, az olajból, a szénsavas üdítőitalokból és az ásványvízből valamivel többet vagy legalábbis ugyanannyit vásároltak meg a harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban, lényegesen kevesebb pénzt adtak ki rájuk. Azokban a kategóriákban, ahol relatív értékcsökkenés történt, arányaiban megnőtt az olcsóbb termékek szerepe és így csökkent az átlagos árszint. A szénsavas üdítőitalok és az ásványvíz esetében a sajátmárkás termékek erősödtek, míg más kategóriák (mint például a tej, a vajkrémek, a túró vagy az olaj esetében) az olcsó gyártói, úgynevezett „B” márkákat választották többször a vásárlók. A Szonda Ipsos adatai szerint a  legtöbbet a ruhán és az élelmiszeren, a legkevesebb pedig a vezetékes telefonon spóroltunk idén novemberben. 

© Szonda Ipsos
 
A karácsonyi szezon - a Gfk  előrejelzése szerint - aligha tudja ellensúlyozni a kereskedelem év közben elszenvedett hiányát.  Ezt igazolni látszik az a tény, hogy a tavaszi-nyári hónapokban tapasztalható bizalomerősödés után - melyet jól mutat a Gfk Vásárlási Hajlandósági Indexe is - a harmadik negyedévben ismét visszaesett (8,3 ponttal) a lakosság költési hajlandósága: jelenleg 108,5 ponton áll.
 
© Forrás: GfK Hungária Consumer Tracking és Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index, 2009. III. negyedév

A költések visszafogása, vagyis a spórolási kedv könnyedén tetten érhető a hitelfelvételi mutatókban is. Idén novemberben három százalékkal kevesebben vettek fel áruhitelt, illetve 5 százalékkal kevesebben folyamodtak személyi kölcsönért, mint tavaly ilyenkor - áll a Szonda Ipsos felmérésében. A kereskedők tehát nem véletlenül érzik úgy, hogy a mostani karácsonyi szezonban hitelre vásárlók száma meg se közelíti majd a tavalyit.

Egyedül a szabad felhasználású kölcsön - melyet 1 millió forint értékhatárig, jelzálog ellenében bárki felvehet - állománya nőtt, de mint az  a  Magyar Nemzeti bank adataiból kiderül, az is csupán néhány százalékponttal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!