szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Sok a kihasználatlan lehetőség a szerb-magyar gazdasági kapcsolatokban, ezért Magyarország a Vajdaság mellett Dél-Szerbiára is kiterjesztené a gazdasági együttműködést - hangzott el hétfőn Újvidéken a vajdasági székvárosban zajló nemzetközi mezőgazdasági vásár keretében rendezett magyar-szerb befektetési konferencián.

A szerb-magyar kereskedelmi forgalom tavaly elérte a 900 millió eurót, Magyarország szerbiai befektetéseinek összértéke pedig 400 millió euró körüli. Az ITD Hungary igazgatója Dobos Erzsébet azonban ismertette: a szerbiai magyar befektetések volumene kisebb, mint Macedóniában, és jelentősen elmarad a horvátországi, vagy a bulgáriai értékektől. A Szerbiába exportáló magyar cégek 80 százaléka nagyvállalat - az országban a Mol és az OTP bank mellett többek között a Richter gyógyszeripari cég és a Betonút Zrt. is rendelkezik érdekeltséggel -, ezért szeretnék népszerűsíteni Szerbiát a magyarországi kis- és közepes vállalkozások körében.

A földrajzi közelségen túl a magyar cégek kiszámítható jogi környezetet találnak a Vajdaságban, ráadásul a tartomány a magyar vállalkozók "komfortérzetén" belül van, a nyelv, a kulturális hasonlóságok, a hasonló vidékszerkezet miatt otthon érezhetik magukat - fejtette ki Mester Zoltán, az ügyvezető kormány Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumának szakállamtitkára. Ráadásul a kevésbé tőkeerős magyar vállalatok Szerbiában "kipróbálhatják magukat", mielőtt kilépnének a nyugat-európai piacra - mondta. Mindezek mellett előny a magyar cégek számára az is, hogy nem tekintik őket "gyarmatosítónak", mint olykor egyes nagy nyugati országok multinacionális vállalatait - tette hozzá. A konferencia szerb felszólalói hangsúlyozták: miután Szerbiának érvényes szabadkereskedelmi megállapodása Oroszországgal - és több más olyan országgal, amellyel az Európai Unióból nem lehet vámmentesen kereskedni -, a balkáni ország ugródeszkaként szolgálhat ezekre a piacokra. A régió egyik legjelentősebb szakvásárának - amelyet immár a 77. alkalommal rendeztek meg - idén Magyarország a kiemelt vendége, "partnerországa".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Melyik a legnépszerűbb cégautó Magyarországon?

Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.

hvg.hu Vállalkozás

Cégvezetés egy kézben: meg lehet ülni egy fenékkel két lovat?

A közepes méretű vállalatok irányítását sokszor egyetlen kézben összefogó mindenkori tulajdonos-vezetők egyik jellemző dilemmája, hogy bár lenne lehetőség a növekedésre, a cég puszta működtetése sokszor annyi belső erőforrást emészt fel, hogy kevés idő és energia marad a piacok hatékonyabb kiaknázására. Sokat segíthet ilyenkor a racionalizálás - egy jó belső struktúra kialakítása -, aminek köszönhetően a tulajdonos a napi ügyek helyett újra a cég növekedési stratégiájára összpontosíthat.