Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9e4953ee-9ff5-4e46-8773-5811963025f3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint több millió forintos hangfal és több százezer forintos ruhadarabok láthatók a külügyminiszter fotóin.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint több millió forintos hangfal és több százezer forintos ruhadarabok láthatók...","id":"20250503_hadhazy-akos-szijjarto-peter-luxizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e4953ee-9ff5-4e46-8773-5811963025f3.jpg","index":0,"item":"22eb9c2f-1f42-476b-b83d-777b7906148e","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_hadhazy-akos-szijjarto-peter-luxizas","timestamp":"2025. május. 03. 09:56","title":"Hadházy Ákos Szijjártó Péter luxizásáról posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount Everesten. Az elszánt hegymászókat segítő serpák új társakat kapnak, drónokat, amelyek felszerelést szállíthatnak, a hó és a jég fogságába kerülteket kereshetik, életeket menthetnek.","shortLead":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount...","id":"20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8.jpg","index":0,"item":"a1a86d65-34bc-4741-800f-e1a804fc16ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","timestamp":"2025. május. 02. 20:03","title":"Túlélni a Mount Everestet: a túlélés matematikája bizonyítja, miért jó, ha drónok segítik a serpákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után most Orbán Viktor is már 150 új gyárról beszél.","shortLead":"A kormány a 100 új gyár programot is meghosszabbítaná, ha kell, Bicskéig – mint a felcsúti kisvasutat. Nagy Márton után...","id":"20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"5328aebc-e4be-4440-9815-e946d1dcb8aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250502_Orban-is-kiallt-Nagy-Marton-otlete-mellett-pedig-a-gyarorszag-projekt-jo-esellyel-kudarc-lesz","timestamp":"2025. május. 02. 13:46","title":"Orbán is kiállt Nagy Márton ötlete mellett, pedig a gyárország-projekt jó eséllyel kudarc lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef88949c-5665-447a-9624-e10c16d4cb99","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Mi Hazánk szerint tudatos rosszundulat kell ahhoz, hogy valaki kiszúrjon egy-két olyan embert, akinek a fotójával később támadni lehet őket.","shortLead":"A Mi Hazánk szerint tudatos rosszundulat kell ahhoz, hogy valaki kiszúrjon egy-két olyan embert, akinek a fotójával...","id":"20250503_rendorseg-mi-hazank-majalis-foto-naci-karlendites-hitletes-tetovalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef88949c-5665-447a-9624-e10c16d4cb99.jpg","index":0,"item":"a36834b1-3dc1-4991-92b3-148ffa988ebb","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_rendorseg-mi-hazank-majalis-foto-naci-karlendites-hitletes-tetovalas","timestamp":"2025. május. 03. 09:30","title":"Vizsgálja a rendőrség a Mi Hazánk majálisán készült, karlendítést, hitleres tetoválást bemutató fotókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint a benzinesek. A zajtalanságuk előnyei és hátrányai leginkább városi környezetben jelentkeznek.","shortLead":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint...","id":"20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4.jpg","index":0,"item":"e8f49687-3bd8-4e5c-a3a2-3712ae460a8b","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2025. május. 03. 13:00","title":"Por és hang vagyunk: szennyezők-e az e-autók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 03. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szerb elnök Donald Trumppal is találkozott volna, ám egy váratlan betegség átírta a terveit.","shortLead":"A szerb elnök Donald Trumppal is találkozott volna, ám egy váratlan betegség átírta a terveit.","id":"20250503_Vucsics-egeszsegi-problemak-miatt-leroviditette-amerikai-utjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790.jpg","index":0,"item":"1242b5d3-cad4-42d4-8360-a4c3334a0d6b","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Vucsics-egeszsegi-problemak-miatt-leroviditette-amerikai-utjat","timestamp":"2025. május. 03. 12:52","title":"Vucic egészségi problémák miatt lerövidítette amerikai útját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 03. 15:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Negyvenmilliárd dollár veszett a tengerbe, de maradt még 76 - Olajos gyorsjelentések
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
A tavalyi siker elsősorban a kereslet, s ezzel párhuzamosan az árak megugrásának köszönhető.
A tavalyi siker elsősorban a kereslet, s ezzel párhuzamosan az árak megugrásának köszönhető. A benzin, a dízel és a kerozin iránti kereslet a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint 2010 utolsó negyedévében 3,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a feketearany hordónkénti ára 85,24 dollár volt az október és december közötti három hónapban, ez pedig 12 százalékos növekedést jelent az előző esztendő hasonló időszakához képest. Szakértők szerint az olajcégeknek az idén is jól mehet, a kereslet ugyanis várhatóan 1,6 százalékkal, napi 1,4 millió hordóra emelkedik 2011-ben.
Bő 30 milliárd dollár a legnagyobbtól
Nem okozott csalódást részvényeseinek a piaci érték alapján a világ legnagyobb vállalatának számító Exxon Mobil. A társaság, amely több éven keresztül vezette az árbevétel szerint összeállított listát is, 2010 utolsó három hónapjában 9,25 milliárd dolláros adózott nyereségről számolt be, ami 53 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, s nem mellesleg meghaladta az elemzői várakozásokat is. A Bloomberg konszenzusa részvényenként 1,6 dollár volt, a tényleges EPS azonban 1,85 dollár lett. Az árbevétel 17 százalékkal, 105,2 milliárd dollárra emelkedett.
Rex W. Tillerson a versenytársak cégvezetőihez hasonlóan a növekvő kőolaj- és földgázárakkal, illetve a finomítói árrések megugrásával magyarázta a vártnál jobb utolsó negyedévet, illetve a teljes 2010-es esztendő kimagasló teljesítményét. Az üzleti év egészében ugyanis az Exxon Mobil 30,5 milliárd dolláros adózott eredményt ért el (ez másodpercenként közel 200 ezer forintot jelen), ami 57 százalékkal haladja meg a 2009-ben realizált profitot.
Jól ment a ConocoPhillipsnek
Hasonlóan örömteli számokat tett közzé még január 26-án a szektor legnagyobb szereplői közül elsőként jelentő ConocoPhillips is. Az USA harmadik legnagyobb olajipari cége 2,04 milliárd dolláros adózott eredményt ért el 2010 utolsó negyedévében, ez pedig majd 60 százalékkal magasabb az előző esztendő hasonló időszakában realizált nyereségnél. A társaság mindegyik jelentősebb divíziója előrébb lépett: a kutatás-termelési tevékenység nyeresége 480 millió dollárral 1,69 milliárdra nőtt, a finomítás és értékesítés eredménye az egy évvel korábbi 215 milliós veszteségből 207 milliós nyereségbe fordult, míg a vegyipari üzletág megduplázta profitját, ami így 118 millió dollár lett.
Az Exxon részvényesekhez hasonlóan a teljes üzleti évre sem lehet panasza a ConocoPhillips tulajdonosoknak. A vállalat az év egészében 11,36 milliárdos nyereséget ért el, ami bő két és félszerese a 2009-es profitnak. Ennek fényében nem meglepő, hogy a befektetők pozitívan reagáltak a hírekre: a társaság papírjai a gyorsjelentést követő egy hétben mintegy 6 százalékot erősödtek.
Adózott eredmények
2009
2010
Exxon Mobil
19,28
30,46
Chevron
10,48
19,02
ConocoPhillips
4,41
11,36
Shell
12,52
20,13
BP
13,96
-4,91
Forrás: Ecoline gyűjtés
Elgondolkodtató Chevron-számok
Bár növelte nyereségét az utolsó negyedévben az Egyesült Államok második számú olajipari cége is, a Chevron számaival már nem voltak maradéktalanul elégedettek a befektetők (a cég papírjai eséssel reagáltak a gyorsjelentésre, igaz a következő napokban már felfelé tartottak). A vállalat mindkét fő üzletága jelentősen javított egy évvel korábbi teljesítményéhez képest, s a tendenciák igen hasonlóan alakultak, mint a ConocoPhillipsnél. A downstream divízió (finomítás/ feldolgozás és forgalmazás) eredménye a 2009-es 673 milliós veszteségből 742 milliós nyereségbe fordult, míg az upstream terület (kutatás, fúrás, kitermelés) profitja az egy évvel korábbi 4,16 milliárdról 4,85 milliárdra nőtt.
Az összesített nyereség így 80 százalékkal volt magasabb, mint 2009 utolsó három hónapjában, miközben az árbevétel majd 10 százalékkal, 52 milliárd dollárra emelkedett. Az üzleti év egésze is impozáns növekedést hozott: a 2010-es 19,02 milliárd dolláros adózott nyereség 81 százalékkal magasabb az előző évinél.
Botlott a Shell
Kevésbé teljesítettek jól az európai olajipari cégek. A tavaly árbevétel alapján a szektorban globális vezetőnek számító Royal Dutch Shell Balázs napi gyorsjelentése szerint a 2010. október-decemberi időszakot 6,79 milliárd dolláros adózott eredménnyel zárta, ami ugyan háromszorosa az egy évvel korábbinak, de elmaradt a Bloomberg 4,7 milliárd dolláros konszenzusától.
A tendenciák a Shell esetében is hasonlóak voltak, mint az amerikai konkurenseknél. Az upstream divízió lényegében megduplázta nyereségét, ami így megközelítette az 5,1 milliárd dollárt, míg a downstream üzletág ledolgozta tavalyi 1,76 milliárdos veszteségét, s eredménye 411 milliós többletbe fordult.
A Shell ugyanakkor a kimagasló utolsó negyedév ellenére sem tudta a teljes esztendőben azokat a számokat hozni, mint a Chevron vagy a ConoccoPhilips: az üzleti év egészében elért 20,13 milliárdos nyereség „mindössze” 61 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A befektetők persze nem voltak elégedettek a vártnál gyengébb számokkal: a Shell-papírok bő 3,5 százalékot veszítettek értékükből csütörtökön a londoni kereskedésben.
BP: A 40 milliárdos öböl
Bár az utolsó negyedéves eredményekkel inkább kellemes meglepetést okozott a második legnagyobb európai olajipari vállalat, a BP megítélésére még mindig a Mexikói-öbölben történt tavalyi katasztrófa nyomja rá a bélyegét. A társaság október és december között 5,57 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el, ami nagyjából 30 százalékos gyarapodást jelent 2009 hasonló időszakához képest. A profit a várakozásoknál is magasabb volt: a szakértők részvényenként 1,64 dolláros eredményt vártak, a tényleges EPS azonban 1,78 dollár lett.
Persze mindez kevés volt ahhoz, hogy nyereségbe húzza a vállalat eredményét. Hiába növekedett az upstream üzletág profitja hatodával 30,89 milliárd dollárra, a downstream üzletágé pedig majd nyolcszorosára, megközelítve az 5,6 milliárd dollárt, az év egészében így is masszív veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a BP. Az ok természetesen az áprilisban, a Mexikói öbölben történt katasztrófa, amelyre még az utolsó három hónapban is 1 milliárd dolláros kiadást számolt el a cég, a teljes üzleti évben pedig 40,86 milliárd dollárral csökkentette az eredményt. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a 2009-es 13,96 milliárdos nyereség tavaly 4,91 milliárdos veszteségbe fordult.
A befektetők a cég történetének egyik legszörnyűbb évét azonban – ha már volt minek örülni – optimistán zárták. A vártnál jobb gyorsjelentésre a cég részvényei 1,3 százalékos erősödéssel reagáltak.