szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Annak ellenére, hogy az általánosan elfogadott fizetési határidő 8 nap, a D&B DunTrade fizetési tapasztalataiból...

Annak ellenére, hogy az általánosan elfogadott fizetési határidő 8 nap, a D&B DunTrade fizetési tapasztalataiból az derül ki, hogy a magyar cégek általában 30 nap körüli számlakiegyenlítési határidőket engednek. Nincs ez másként külföldön sem, mivel Szlovéniában is 32,5 nap volt 2010-ben az átlagos fizetési határidő, és Ausztriában is átlagosan 26 napra engedték a cégek partnereiket teljesíteni. A számok az mutatják, hogy a magyar 30 napos átlagos számlakiegyenlítési határidő nemzetközi viszonylatban is átlagosnak mondható.

Az elmúlt egy évben hazánkban csökkenés mutatkozott a számlateljesítési határidőkben, de Keleti József a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója körültekintésre int. Szerződéskötés előtt már nemcsak a potenciális partner pénzügyi adatait érdemes ellenőrizni, hanem azt is, hogy másoknál milyen határidővel fizet, mekkora késéssel egyenlíti ki számláit. A számok azt mutatják, hogy a magyar cégek az elmúlt időszakban fegyelmezettebben fizettek, de ez nemcsak a fizetési morál javulására utalhat, hanem arra is, hogy több cég ragaszkodik a rövidebb határidőkhöz, ezért a cégek fizetési szokásait a kockázatossági mutatókkal és pénzügyi adatokkal együtt érdemes szerződéskötés előtt vizsgálni.

Kevesebbet is késnek a cégek számlakiegyenlítéskor

Az átlagos fizetési késedelem tavaly havonta erős ingadozást mutatott, de az elmúlt három hónapban a 18-19 nap körüli szinten látszik stabilizálódni. Egyes iparágakban 25 nap feletti számlakiegyenlítési késedelemmel kell számolni. Ezek az iparágak az ingatlanügyletek, az építőipar és a papíripar. Keleti József felhívta rá a figyelmet, hogy van rá példa, hogy egy teljes iparág főbb szereplői összefognak, hogy segítsék a hatékonyabb pénzhez jutást, a gazdaság átláthatóbbá tételét. 

Akad olyan szektor, ahol már megszületett az a törekvés, hogy a cégek elkerüljék a rosszul vagy egyáltalán nem fizető, és az egyik szolgáltatótól a másikra vándorló, tartozásokat maguk után hagyó megrendelőket. Egyre több és több cég nyújt rendszeresen vevőiről számlainformációkat, így az ügyfélkörük átláthatóbbá válik, és elkerülhetők a nagy számlafizetési késések miatti cash flow problémák. A rosszul fizető adósokkal szemben több taktika is alkalmazható. Vagy eleve nem szolgálják ki őket a szolgáltatók, vagy előleget, előrefizetést, szigorúbb fizetési feltételeket kötnek ki.

Kilátások és esélyek

A számok azt mutatják, hogy mind az átlagos fizetési határidő, mind a késedelem, mind pedig a 60 napnál nagyobb számlafizetési elmaradás aránya is csökkent az elmúlt időszakban. Ráadásul a cégek számláikat is nagyobb arányban fizetik időben, mint a múltban, ugyanis a kötelezettségek 52 százalékát határidőben, maximum 1 nap késéssel egyenlítik ki, míg korábban az 50 százalék körüli, vagy az alatti arány volt jellemző. Az összes tényező együttes javulása már a gazdasági helyzet javulását, a nemfizetési veszteségek csökkenését jelzi. A számok azonban még mindig magasak, ezért nem vehető félvállról az előzetes vevőminősítés, a számlafizetési szokások alapos vizsgálata.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!