szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyar Telekom, MOL, K&H – a 25 legnagyobb árbevételű magyarországi cég közül ezek azok, amelyek a B&P Consulting által készített felmérés szerint a legtöbb információt teszik közzé a társadalmi felelősségvállalással összefüggő tevékenységükről. Csütörtökön tartották a cégek társadalmi felelősségvállalásáról szóló CSR Hungary 2011 konferenciát – a rangsor témába vág.

Magyarországon hat éve minden évben sor kerül a huszonöt legnagyobb árbevétellel rendelkező vállalat felelős működésének vizsgálatára. A CSR24/7 Rating idén is felállította a vállalatok e szempont szerinti átláthatósági rangsorát: a Magyar Telekom, a MOL és a K&H felelős működését lehet leginkább nyomon követni a hazai nagyvállalatok közül. Ők azok, akik felelősségvállalásukkal kapcsolatban a legtöbb információt teszik elérhetővé széles körben.

Mit mértek?

A kutatás idén két részből állt: a vállalatok weboldalain elérhető információk értékeléséből, valamint egy online kérdőíves felmérésből. A vállalatok weboldalán elérhetővé tett információk minőségének és mennyiségének értékelése alapján felállított rangsorból kiderül, mely vállalatok tesznek ténylegesen a legtöbbet a felelős működésük transzparenciájának érdekében.

Az online kérdőívet kitöltő állami, civil és szakmai szervezetek, az akadémiai és üzleti szféra, illetve a média képviselőinek arra a kérdésre kellett választ adniuk, hogy szerintük melyek a leginkább felelősen és transzparensen működő cégek. Érdekes módon ez a lista másképp néz ki. A megkérdezettek az információk és érzéseik alapján az Audit, a Richtert, s a Telekomot tartják leginkább felelősnek. A különbségek a teljes rangsort tekintve is jelentősek.

Nem a méret a lényeg

Érdekes összevetni ezen kívül a felelős működést az árbevétellel: míg az OTP és az MKB méretének megfelelő előkelő helyen végzett a rangsorban, a csoportszinten legnagyobb árbevétellel rendelkező Allianz vagy második Generali a mezőny másik felében, illetve a középmezőnyben végzett. Feltűnő, hogy a listán szereplő gyógyszercégek (Sanofi-Aventis, Richter) forgalmukhoz képest kifejezetten jól teljesítettek, míg egyes elektronikai vállalatok kifejezetten rosszul (Nokia, Samsung, Philips)

A B&P Consulting által kifejlesztett felmérés ezen kívül arra is rávilágít, hogy ha egy céget pozitívként ítélnek meg termékei és/vagy szolgáltatásai tekintetében, akkor nagyobb valószínűséggel általában is jobban ítélik meg teljesítményét – függetlenül az adott területen mutatott valóságos formájától.

A B&P Consulting weboldal-kutatása, célzott lekérdezéses riportjai, valamint a cégek árbevétele alapján
©

Nokia: amúgy is jók vagyunk, ha nem is mutatjuk

A jó reputációjú vállalatokról – mint amilyen az Audi, vagy a Nokia – sokkal könnyebben hiszik el, hogy minden területen kiválóak, így felelősebbnek is gondolják őket annál, mint amit átláthatóságuk mutat. (Tavaly az Audi végzett az élen egy reputációs felmérésben, idén a Nokia lett szektorgyőztes) Noha a felelősségvállalás terén tett lépéseik országos szinten kevéssé ismertek, a válaszadók most mégis felelősként értékelték őket.

A jó gyakorlatok száma növekszik (példa erre a Sanofi-Aventis által kiadott fenntarthatósági jelentés vagy a Tesco nagyköveti hálózata, amely közösségi fórumokat szervez a célcsoportokkal való párbeszéd fenntartására). Ennek ellenére a vizsgálatok és a fogyasztók/ügyfelek különbözőképpen ítélik meg a vállalatok felelős tevékenységének mértékét. Ahhoz, hogy ez a jövőben változzon, a B&P Consulting szerint jobban oda kell figyelniük ennek a kommunikációjára, a felelős működésük bemutatására a célcsoportjaik felé.

Mi az a CSR?

A CSR (Corporate Social Responsibility), vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalása fontos üzleti tényezővé nőtte ki magát, mint a bizalom és a reputáció növelésének eszköze. A felelős cégek átláthatóságra törekszenek, a gazdasági fejlődéshez azzal járulnak hozzá, hogy munkavállalóik és hozzátartozóik, valamint a helyi közösség és társadalom életminőségét javítják. A transzparens vállalatirányítás, a környezet értékeinek védelme és a munkavállalók motivációja néhány kiemelt terület, amelyen lemérhető a tisztességes működés.

Ezeken túl a társadalmi felelősségvállalás jegyében a cégek támogathatnak anyagilag vagy természetben jó ügyeket, hozzájárulhatnak szociális, környezeti és kulturális értékek gyarapításához is. Sokszor ez már döntő tényező lehet abban a tekintetben is, hogy mely cégtől rendelnek meg egy szolgáltatást vagy vásárolnak meg egy terméket.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Tóta W.: Hajrá, egyik, ne hagyd magad, másik!

Tóta W.: Hajrá, egyik, ne hagyd magad, másik!

Szegeden sem írják alá szó nélkül a szerződéseket az orvosok

Szegeden sem írják alá szó nélkül a szerződéseket az orvosok

Hogy nézne ki Boris Johnson, ha Kenneth Branagh játszaná?

Hogy nézne ki Boris Johnson, ha Kenneth Branagh játszaná?