Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Ezekben a napokban jutnak hozzá a munkavállalók első ízben a 2012-es adószabályok szerint kiszámított fizetésükhöz. Hogyan változik az egyes munkavállalók fizetési borítékának vastagsága? A rosszul járók mekkora hányada számíthat a kormányzat által ösztönzött bérkompenzációra?
A szuperbruttó részleges kivezetése ellenére az idei adószabályok csak az átlagjövedelem szintjét elérő fizetések esetében jelentenek pozitív változást. Egyelőre bizonytalan, hogy a csökkenő nettó pozícióval rendelkező közel 2 millió munkavállaló hány százaléka részesül majd bérkompenzációban.
Az idei személyi jövedelmeket érintő adóváltozások elsősorban az átlag alatti jövedelmeket érintik hátrányosan, mivel január elsejétől megszűnt az adójóváírás – véli Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország vezető adópartnere. Ennek hatását csupán részben tudta ellensúlyozni, hogy a 27 százalékos adóalap-kiegészítés (szuperbruttó) az idén már csak a havi 202 ezer forint feletti rendszeres jövedelmet terheli.
További tehernövekedés a munkavállalók egészségügyi hozzájárulásának egy százalékos növekedése. Mindezek hatására a bruttó 216 805 forint alatt keresők nettó jövedelme béremelés híján csökken, miközben a magasabb jövedelmi kategóriában levő személyek ezúttal is jobban járnak, mint az előző évben.
Jövedelmek tavaly és idén | ||||||||
Bruttó bér | 93 ezer forint/hó | 160 ezer forint/hó | 220 ezer forint/hó | 350 ezer forint/hó | ||||
Nettó bér | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 | 2011 | 2012 |
Nincs gyerek | 69.927 | 60.915 | 111 .88 | 104.800 | 142.868 | 143.322 | 217.630 | 222.856 |
Egy gyerek | 76.725 | 70.915 | 121.588 | 114.800 | 152.868 | 253.322 | 227.630 | 242.856 |
Két gyerek | 76.725 | 75.795 | 131.588 | 124.800 | 162.868 | 163.322 | 237.630 | 242.856 |
Három gyerek | 76.725 | 75.795 | 132.000 | 130.400 | 181.500 | 179.300 | 288.750 | 285.250 |
Az adójogszabályok éppen a legrosszabb jövedelmi pozícióval rendelkezőket érintik a leghátrányosabban: ha nincs a gyermek a családban, a visszaesés jóval meghaladhatja a tíz százalékot is. Árnyalja ugyanakkor a képet a minimálbér közel húsz százalékos emelése: mindazok, akik a tavalyi 78 ezer forint helyett idén már havonta 93 ezer forintra lesznek bejelentve, a tavalyi 51.090 forint helyett az idén közel húsz százalékkal többet kapnak kézhez.
Érzékelve a nettó pozíciók jelentős rétegeket fenyegető romlását, a kormányzat több eszközzel is igyekszik ösztönözni a béremelést annak érdekében, hogy minél kevesebb alkalmazott nettó keresete csökkenjen ebben az évben. Egyrészt jogszabály mondja ki, hogy az a munkáltató, aki nem hajtja végre a rendelet szerint tételesen meghatározott elvárt béremelést, két évig kizárja magát a közbeszerzési pályázatokból és az állami támogatásokból. Másrészt az állam pályázható támogatást is nyújt a nettó bérek szinten tartásához. De vajon hányan lesznek olyan munkavállalók, akik februárban ennek ellenére is kevesebb pénzt kapnak kézhez?
A 2013-as SZJA-tervek a szuperbruttó teljes kivezetését tartalmazzák, ami szintén nem az alacsonyabb jövedelműek már jelenleg is fennálló jövedelemcsökkenési problémáira ad adójogi megoldást. Ezt a forgatókönyvet azonban addig még sokszorosan átírhatják olyan gazdasági kényszerek, amelyek akár évekkel kitolhatják az egykulcsos szja teljes körű megvalósítását.
Tekintettel arra, hogy a minimálbér 15 ezer forintos emelése eleve sok vállalkozás számára generál jelentős pluszterhet, becslése szerint a bérkompenzációval a cégek mintegy fele tud majd élni (a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara becslése). Az állami támogatás feltétele egyrészt, hogy nincsen 60 napnál régebben lejárt köztartozás, illetve, hogy az év során nem lesz létszámleépítés, ami szintén sok hazai cég számára teljesíthetetlen elvárás marad.
Ráadásul a bérkompenzációt segítő támogatáshoz leghamarabb áprilisban juthatnak hozzá azok a vállalatok is, amelyek tervezik a bérkompenzációt, de azt csak állami segítséggel tudják végrehajtani – ha egyáltalán elnyerik a támogatást. Ezeknél a társaságoknál visszamenőleges lehet majd a béremelés, azonban a februári borítékba – kevés kivétellel – addig is csupán a csökkentett nettó bér kerül majd.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.