Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az élelmiszer szegmensben több mint egyharmad a saját márkás termékek aránya. A mélyhűtött élelmiszer és állateledel fogy a legjobban közülük.
Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 320 milliárd forint bevételt értek el tavaly, míg saját márkás háztartási vegyiáruval és kozmtikummal kereken 50 milliárd forintot. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által kiadott minden 100 forintból 24 jutott kereskedelmi márkákra tavaly, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 35 százalék. Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál minden hatodik forint (16 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért tavaly; ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 35 százalékról 33-ra csökkent a kereskedelmi márkák piaci részesedése, egyik évről a másikra.
A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit. A diszkont csatornában játsszák a legnagyobb szerepet a láncok saját márkái: az élelmiszereknél értékben 62 százalék jutott rájuk tavaly, háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál pedig 56 százalék. Hipermarketeknél a mutató értékben, élelmiszereknél 14, háztartási vegyiárunál pedig 8 százalék. Szupermarketeknél 25, illtetve 21 százalék.
Különösen az állateledel és mélyhűtött élelmiszer vásárlói részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat, amelyekre a két kategória forgalmából 49, illetve 44 százalék jutott múlt évben, értéket tekintve. Utánuk a háztartási papíráru (42), reggeli cerália (32), babakozmetika (29) és sós rágcsálnivaló (27) következik. Legalacsonyabb a kereskedelmi márkák értékben mért mutatója hajápoló és szájápoló szereknél (6-6 százalék), élelmiszerek között pedig alkoholos italoknál (14).
Mennyiségben nagyobb a kereskedelmi márkák piaci részesedése, mivel viszonylag olcsók: 35 százalékot vittek el a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória teljes bolti forgalmából tavaly, ugyanannyit, mint egy évvel korábban. A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriánál 33 százalékos ez a mutató.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.