szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aláírták azt a szerződést, amely alapján a MÁV mintegy kétmilliárd forintért visszavásárolja a Resti többségi tulajdonrészét a jelenlegi tulajdonosoktól, a CBA-láncot is tulajdonló Lázár-családtól és üzlettársaiktól - közölte a vasúttársaság.

A MÁV Zrt. és a Resti Zrt. többségi tulajdonosai - a Lázár és Fiai Kft., a Resdan Invest Kft. és a Kiron Invest Kft. - tegnap aláírták azt a szerződést, amely szerint a MÁV megveszi a Resti 85,58 százalékos részvénycsomagját, így a vasúttársaság meghatározó állomási területei – amennyiben a szerződés létrejöttéhez a Gazdasági Versenyhivatal is hozzájárul – mentesülnek a megörökölt haszonélvezeti szerződés következményeitől - közölte a MÁV.

A tranzakciós folyamat lezárásával lehetőség nyílik az állomások fejlesztésére és további, az utasok érdekét szolgáló hasznosítására: magas színvonalú kiszolgálást biztosító közlekedési, közigazgatási és kereskedelemi szolgáltatóegységek jelenhetnek meg fokozatosan a hazai vasútállomásokon - írja közleményében a MÁV. Elhárul az akadály az érintett területek egy részét érintő EU-s beruházások elől is.

A mai aláírás: Dávid Ilona és Lázár Vilmos (középen)
MÁV

A felek közt a végső vételárat független vagyonértékelés után állapították meg, a tranzakciót pedig az MNV Zrt. előzetes jóváhagyásával zárhatták le. A szerződés alapján a Resti részvénycsomagja mintegy 2 milliárd forintért kerül a MÁV birtokába, így a hosszú ideig tartó, konstruktív tárgyalások eredményeképpen a MÁV kizárólagos tulajdonosává válik a cégben.

„Elhárult az akadály az elől, hogy újra gondos gazdaként vegyük birtokba 337 ingatlanunkat, az utasaink igényeinek, az európai uniós projektek elvárásainak megfelelően felújítva és fejlesztve azokat” - mondta Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az aláírást követően.

A MÁV célja a közlemény szerint az, hogy a vasúti közlekedés megújítása jegyében felszámolja a pályaudvarokon, vasútállomásokon uralkodó jelenlegi, "elhanyagolt állapotokat, a profilidegen üzlethelyiségek helyett fokozatosan a vasúton utazók, valamint a térségben élő vagy dolgozó állampolgárok számára szükséges szolgáltatóegységek jelenjenek meg, ahol a közlekedés, a közigazgatás és a kereskedelem is helyet kaphat". A kabinet korábban közölte, hogy kormányablakokat akar nyitni egyes pályaudvarokon.

A vasúttársaság februárban jelentette be, hogy előszerződést kötött a Resti visszavásárlására. Akkor a MÁV azt közölte, hogy a társaság és a Resti tulajdonosai között 1991-ben megkötött szerződésben foglaltak elmaradtak, a vasútállomások korábbi szolgáltatásai - különösen a melegkonyhás étkeztetés - folyamatosan megszűntek. Helyüket számos helyszínen profilidegen szolgáltatások vették át, köztük játékautomatákat üzemeltető vendéglátóhelyek, használtruha-üzletek.

Az uniós forrásokból, részben a NIF Zrt., valamint részben a MÁV által kezdeményezett állomási fejlesztések során a már bejegyzett haszonélvezeti joggal terhelt területek egy részét szükséges vasútüzemi, utasforgalmi célra is felhasználni, ez azonban gyakran akadályba ütközött.

Lázár Vilmos, a Resti egyik tulajdonosa és igazgatóságának tagja februárban azt mondta, a konstrukció nehézségét az eltérő tulajdoni szerkezet jelentette, így abban látták a helyzet megfelelő feloldását, ha az állam átveszi a magánkézben lévő tulajdonrészeket. Magyar vállalkozókként úgy gondolja, hogy ez a lépés a vasút fejlesztését szolgálja, amelyhez kompromisszumkészségünkre is nagyban szükség volt - tette hozzá akkor Lázár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!