szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jó ideje már csak küszködő magyar médiaipar bajai úgy fest, messze elkerülik a Fideszhez köthető médiavállalkozásokat, ezek a cégek ugyanis 2011-ben összesített árbevételüket 21 százalékkal, nyereségüket pedig 108 százalékkal tudták növelni a megelőző évhez képest.

A teljes méretért kattintson!
Kreatív Online / Bátorfy Attila

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) holnapján május végén megjelent, a 2011-re vonatkozó üzleti eredmények beszámolóiból az derül ki, hogy zsíros évet zártak a Fideszhez közelinek tartott médiavállalkozások. Az alapvetően négy magánszemélyhez – Fonyó Károlyhoz, Liszkay Gáborhoz, Nyerges Zsolthoz és Simicska Lajoshoz – köthető, tizenöt egymással több szálon is kapcsolódó médiavállalkozásból álló céghalmaz összesen 25,7 milliárdos forgalom mellett 3,75 milliárd forint nyereséget termeltek tulajdonosaiknak 2011-ben – írja a Kreatív Online. A lap gyűjtése szerint ez árbevételben 21 százalékos, míg nyereségben 108 százalékos növekedés 2010-hez képest, míg 2009-cel összevetve az árbevétele a médiabirodalomnak 64 százalékkal, míg a nyeresége majdnem a hétszeresére nőtt.

A számításnál csak médiatulajdonosokat és médiafelületeket vették figyelembe a lap szerkesztői, de a Simicska-birodalomhoz köthető Hung-Ister Zrt. nevű gyártócég, amely többek között a Szerencsejáték Zrt. sorsolásainak műsorait is készíti 715 milliós, míg a Mahir-cégcsoporthoz tartozó Mahir Kiállításszervező Zrt. nevű rendezvénycég 80 milliós nyereséggel zárt. A HVG ma megjelent gyűjtése szerint szintén Simicskához köthető médiavállalkozások még a Budamédia és Budamédia Rózsadomb nevű cégek,a Pro Aurumon keresztül a Budapesti Riport Kft., az Euro Publicityn keresztül pedig a Patient Média és a VM Eger nevű cégek is.

A KIM honlapján megtekinthető taggyűlési határozatok alapján a lap úgy számolt, hogy Simicska 2011-ben a médiavállalkozásaiból 1,27 milliárd forintot, Nyerges 543 milliót, Fonyó 490 milliót míg Liszkay 307 millió forintot vett ki nyereségként. Tavaly a médiabirodalom teljes árbevételének 14,6 százaléka nyereség volt, és a nyereség 70 százalékát vette ki a négy személy.

Kinek mije van?

Simicska Lajoshoz tisztán csak az Euro Publicity nevű közterületi cég köthető. A Mahir Zrt. médiaholdingban a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadóval közösen tulajdonolt B-Reklám Kft.-n keresztül van ötven százaléknyi tulajdonrésze, a Mahir Zrt. pedig ötven százalékos tulajdonosa a Mahir Cityposternek. A Pro Aurum Zrt.-n és a Neo-Met Kft.-n keresztül ugyanakkor résztulajdonosa a Publimont és az A Plakát közterületi cégeknek, a Pro Aurumon át pedig szintén résztulajdonosa a Hír Televíziónak és a Magyar Nemzetnek is. Nyerges Zsolt portfoliójába a Simicskával közösen tulajdonolt Publimonton és A Plakáton kívül az Infocenteren keresztül a Heti Válasz és a Lánchíd Rádió, valamint az Infocenter tulajdonolta Advenio Zrt.-n keresztül a Class FM tartozik. Liszkay Gábor résztulajdonos a Hír Tv-ben, a Magyar Nemzetben és a Lánchíd Rádióban. Fonyó Károly résztulajdonosa az EuroAWK nevű közterületi cégnek, ezen keresztül a Mahir Cityposternek, illetve az MTG Metro Gratis felvásárlásával a Metropol ingyenes napilapnak is a tulajdonosa a Megapolis Media Zrt.-n keresztül.

A 2011-es összeredményt jelentősen megdobta a Metropol felvásárlása, amely a Megapolison és az MTG Metro Gratison keresztül összesen 648 milliós nyereséget tett hozzá a portfolióhoz. A közterületi médiacégek különösen jól teljesítettek a korábbi évekhez képest, a Publimont egymilliárdos nyereségéhez az EuroAWK 202, a Mahir Cityposter 119, az Euro Publicity 74 milliót tett hozzá, de még a korábban csak veszteséget termelő A Plakát is 37 millió forint nyereséget termelt. A Hír Tv 528 milliós profittal zárt, meglepő ugyanakkor a Class FM, a Heti Válasz és a Magyar Nemzet gyengébb teljesítménye, ugyanis mindhárman médium nyeresége jelentősen csökkent 2010-hez képest.

Az úgynevezett Fidesz-közeli médiaportfolióba 2008-ban 9 cég tartozott, ezek száma 2011-re 15-öt lehetett idesorolni. Az akvizíciók jó befektetésnek bizonyultak, a Metropol és a Publimont ugyanis a két legnagyobb nyereséget hozták a médiacsoportba.

További részleteket itt lehet olvasni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!