szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A banki hitelezés visszaszorulása miatt a vállalatoknak egyre nagyobb szerepük van a finanszírozásban, melyet azonban a növekvő cégbedőlések miatt egyre körültekintőbben kell ellátniuk, a kockázatkezelés, a credit management minden eddiginél nagyobb szerepet kap.

A megváltozott gazdasági környezet a kockázatkezelőktől, credit managerektől minden eddiginél innovatívabb személetet igényel, hogy az új problémákat is jól tudják kezelni – Csikós Gergely a Waberer’s International Zrt. hitelezési és beszedési vezetője a Bisnode csoporthoz tartozó Dun & Bradstreet (D&B) november 21-ei nemzetközi cégminősítő credit risk management konferenciáján.

Minden cégnek „résen kell lennie”, mivel egy-egy vitás ügy esetén a számlatartozások alapos dokumentációt igényelnek. Ráadásul újabbnál újabb csalási technikák jelennek meg a cégvilágban, melyek a nem kellően körültekintő vállalkozásoknak jelentős veszteségeket okozhatnak. Hasonló helyzetet eredményezhet egy rossz megrendelő, ajánlatkérő megjelenése is. Az innováció mellett tehát a jól kialakított és dokumentált folyamatok a cégek stabilitásának egyik kulcsa.

A Borsodchem Zrt.-nél is változásokat idézett elő a válság a credit managementben, ugyanis a bankgaranciák eltűntek, a hitelbiztosítók kockázatvállalása csökkent, ezért a vállalatnak még kifinomultabb eszközöket kell alkalmaznia a vevői nemfizetések elkerülési érdekében. Kazinczy Gábor, a Borsodchem Credit Management vezetője elmondta, hogy a cégcsoport a saját hitelkockázati scoring rendszer és önálló credit policy kialakítását találta legmegfelelőbbnek a probléma kezelésre. Ráadásul nemzetközi cég lévén az ország-kockázatok mérlegeléséről sem feledkezhetnek meg, mivel vannak olyan területek, ahova csak előrefizetéssel vagy minőségi bankgarancia mellett szállítanak.

Kozsár Csaba, a Mol csoport credit managere elmondta, hogy nagy ügyfélszám esetén elengedhetetlen a ügyfélkör kockázatának komplex megoldásokkal való, a vállalatirányítási rendszerbe integrált kezelése. A kockázatkezelésnek helyettesíthető termékek esetén engedékenyebbnek kell lennie, ugyanakkor az akkor működik igazán jól, ha az értékesítők is motiválva vannak a megbízható ügyfélportfolióra és a kintlévőségek behajtására. Mivel a Mol csoport azt a hitelezési politikát vallja, hogy minden követelés behajtásának meg kell történnie, így az egész szervezetet átfogó, integrált kockázatkezelésére van szükség. A banki hitelezés helyét egyre inkább a vállalatok veszik át, illetve a válság miatt a hitelbiztosítók folyamatosan kivonultak a limitek mögül, ezért új alapokra kellett helyezni a credit managementet.  Egyre fontosabb az ügyfelek megbízhatóságának és hitellimitének éves szintű felülvizsgálata, sőt kockázatos ügyfelek esetén akár ennek havi ellenőrzése is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!