szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két százalékkal nőtt háztartási vegyiáruból és kozmetikumból, a boltok bevétele január-októberben mintegy 255 milliárd forintra emelkedett, mennyiségben azonban négy százalékkal kevesebbet adtak el. Koncentrált a kiskereskedelmi forgalom: a 400 négyzetméter feletti élelmiszerüzletekre és a drogériákra 82 százalék jutott értékben.

A háztartási vegyiáruk és kozmetikumok forgalma idén január-októberben mintegy 255 milliárd forint bevételt ért el, ez plusz értékben 2 százalékot jelent, tízhónapos összehasonlításban. Mennyiség szempontjából 4 százalékkal csökkent a forgalom a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.

Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás a legnagyobb forgalmú termékek közül; 6 százalékkal mosogatószerből, 5-tel papírzsebkendőből, 4-gyel pelenkából, míg egyaránt 3-mal toalett papírból, öblítőből és tusfürdőből, értéket tekintve. Mennyiségben papír zsebkendőből ugyanannyit adtak el a boltok, mint tavaly január-október során. Néhány kisebb forgalmú terméknél pedig növekedést regisztráltak a piackutatók, például a következőkből: baba törlőkendő, szájvíz és kézkrém.

Továbbra is koncentrált a bolti eladás; a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból, január-október során. Ugyanannyi, mint a tavalyi első tíz hónap alatt. A bolttípusok közül erősödött a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló, 401-2 500 négyzetméteres csatorna pozíciója. Piaci részesedése 17 százalékról 19-re emelkedett, tízhónapos összehasonlításban, értéket tekintve.

A háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi eladásából stabil maradt a régiók pozíciója, egyik tízhónapos időszakról a másikra. A lakosság számarányához képest kiemelkedően magas rész, 36 százalék jut a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumra, értékben. Északnyugaton a lakosság számarányának mutatója ugyanúgy 18 százalék, mint a kiskereskedelmi piacrészé. Délnyugat és Délkelet piaci részesedése 1, illetve 2 százalékponttal alacsonyabb a lakosság számarányánál. Északkeleten már nagyobb a különbség; a bolti eladás mutatója 19 százalék, miközben ott él hazánk lakosságának 24 százaléka.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!