Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A tavalyi évhez képest egyre homogénebbé válik a diszkontláncok termékkínálata, miközben a legintenzívebb vásárlók egyre inkább az alacsonyabb jövedelmű háztartások közül kerülnek ki. A márkatermékek – néhány kivételtől eltekintve – továbbra sem tudtak érdemben terjeszkedni a diszkontok polcain. Ahol erős az árverseny, ott a diszkontok sem olcsóbbak.
A diszkontokban vásárló háztartások teljes FMCG-költésük átlagosan egyötödét hagyják a diszkontokban – derül ki a GfK Hungária legújabba, a diszkontláncokkal foglalkozó tanulmányából. A többi csatorna közül a hipermarketek a legerősebb versenytársak, míg a hazai láncokkal jellemzően alacsonyabb a helyettesítés aránya, de az egyes láncok között jelentős egyéni különbségek is megfigyelhetők e tekintetben. „A diszkont csatorna külön vizsgálatát indokolja, hogy a magyar háztartások jelentős hányadát – 85 százalékát – vásárlói között tudhatja, a napi fogyasztási cikkek piacán a részesedése magas és folyamatos emelkedést mutat” – mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
A diszkontok kínálata egyre homogénebb: évről évre kevesebb az olyan termékkategória, amelyben egy-egy lánc sajátos kínálatával jelentősebb előnyre tudna szert tenni. A kereskedelmi márkák szerepe továbbra is kiemelkedő a csatornában és egyre növekvő mértékű, annak ellenére, hogy az elmúlt években több, a saját márkákra alapozó lánc is megnyitotta polcait néhány vezető márkatermék előtt. A gyártói márkák jelentősebb piacrészt csak egyes élvezeti cikkek, néhány nagyon erős gyártói márkával jellemezhető kategória, vagy pedig olyan monopoljellegű termék esetén tudtak elérni, mint például a cukor.
Árelőny a diszkontcsatornában* | |
Feldolgozott hús | 7 |
Pékáru | -10 |
Sajt | 2 |
Ásványvíz | 20 |
Csokoládé | 16 |
Tej | 5 |
Joghurt | 15 |
Étolaj | 3 |
*átlagos árelőny az országos kiskereskedelmi átlagárhoz viszonyítva, 2011. szeptember – 2012. augusztus (az adatok százalékban kifejezve) | |
Forrás: Diszkontok 2011-2012, GfK Hungária |
Ami a diszkontok árszintjét illeti, a más csatornákban is erős árversennyel jellemzett kategóriákban, valamint a nem a szűkebb profiljukba tartozó frissáruk terén jellemzően nem vagy alig olcsóbbak, mint az országos átlag, míg más termékcsoportokban akár 15 százalék feletti árelőnyt is kínálhatnak. Az egyes diszkontláncok között jelentős különbségek találhatók mind az árukategóriák tényleges árazása, mind az árszint vásárlói megítélése terén. „Részben ennek, részben a különböző földrajzi jelenlétnek a következtében a láncok vásárlóközönsége is eltér egymástól, de országos átlagban elmondható, hogy a kisvárosi és a 60 évesnél idősebb háziasszony vezette háztartások átlagon felüli mértékben költenek a csatornában.
A tanulmány külön vizsgálja azokat a háztartásokat is, amelyek FMCG-költéseik nagyobb hányadát hagyják a diszkontokban, mint bármely más kereskedelmi formátumban. A tavalyi évhez képest a diszkontok e “hűséges” vásárlói körében jelentősebb átrendeződés következett be: csökkent a magasabb, és emelkedett az alacsonyabb jövedelmű háztartások aránya.
A tanulmány kitér a diszkontok ismertségének és imázsának megítélésére is. A minőség megítélése terén valamennyi nagy lánc átlag közeli értéket ér el, a választék pontozásakor már jelentősebb a láncok közötti különbség, míg a csatornában nem kiemelt helyen kezelt kompetenciák – mint a személyzet vagy a vásárlási élmény – terén jellemzően átlag alatti eredmények születtek.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.