Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy az egy ellen harcolna Donald Trump tanácsadója az orosz elnökkel. Bejegyzésében arról is írt, hogy az ő Starlink-rendszere nélkül összeomlana az ukrán ellenállás.","shortLead":"Egy az egy ellen harcolna Donald Trump tanácsadója az orosz elnökkel. Bejegyzésében arról is írt, hogy az ő...","id":"20250309_Elon-Musk-kihivta-egy-verekedesre-Vlagyimir-Putyint-a-tet-Ukrajna-volna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0.jpg","index":0,"item":"ce5a8805-4ee4-4d5c-bdce-97406297a83b","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-kihivta-egy-verekedesre-Vlagyimir-Putyint-a-tet-Ukrajna-volna","timestamp":"2025. március. 09. 16:09","title":"Elon Musk verekedni hívta Vlagyimir Putyint, a tét Ukrajna volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","shortLead":"Van, amit könnyebb szerelni, és van, amit nehezebb – több változást is hozott az Apple új belépőszintű mobilja.","id":"20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed4f4efe-8a72-4369-a15b-10d82843fc7e.jpg","index":0,"item":"e90147bd-888a-4914-bd5a-cf88aa6b5ab6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_apple-iphone-16e-szetszereles-teardown-video-akkumulator-javithatosag","timestamp":"2025. március. 08. 16:03","title":"Szétkapták az iPhone 16e-t, több meglepetés is van a hátlap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Elvileg igen, de gyakorlatban nincs jelentősége.","shortLead":"Elvileg igen, de gyakorlatban nincs jelentősége.","id":"20250308_Kaphatnak-e-magyar-nyugdijat-atkoltozo-ukran-nyugdijasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f694350-0106-4b72-a387-b34b3dc63b8c.jpg","index":0,"item":"1efbcaa4-9297-4be4-94ed-a3361708fa44","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Kaphatnak-e-magyar-nyugdijat-atkoltozo-ukran-nyugdijasok","timestamp":"2025. március. 08. 14:44","title":"Kaphatnak-e magyar nyugdíjat átköltöző ukrán nyugdíjasok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e támogatni, hogy Ukrajna csatlakozzon az Európai Unióhoz. Hétfő reggelre már az eredményeket is be tudjuk mutatni.","shortLead":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e...","id":"20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482.jpg","index":0,"item":"968065aa-2592-4502-8a95-c2d9a9ce01f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 17:18","title":"Milliárdokat spórolunk az országnak, megmondjuk, mi a magyarok véleménye Ukrajna EU-tagságáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hankó Balázs miniszter szerint már fogalmazzák a törvényjavaslatot, amely jövőre lép életbe.","shortLead":"Hankó Balázs miniszter szerint már fogalmazzák a törvényjavaslatot, amely jövőre lép életbe.","id":"20250309_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyaknak-is-osztogatas-csaladi-tamogatas-adocsokkentes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169.jpg","index":0,"item":"daa3f93a-0aa7-4f97-bfd8-2c70986f3718","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyaknak-is-osztogatas-csaladi-tamogatas-adocsokkentes-gazdasag","timestamp":"2025. március. 09. 11:00","title":"Kiterjesztik az szja-mentességet minden 30 év alatti anyára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ legnagyobb légitársasága jön létre az American Airlines és a US Airways egyesülésével. 170 milliós utaslétszám, több mint 900 repülőgép, 56 ország az új légivállalat ismérvei a számok tükrében. Az összeolvadást a hatóságok minden bizonnyal jóváhagyják, ám vannak, akik szerint az amerikai légiszektor további konszolidációja a verseny korlátozását jelentené.
Az Egyesült Államok negyedik és ötödik legnagyobb légitársasága csütörtökön bejelentette, hogy egyesülnek, így létrejön a világ legnagyobb utasforgalmú légitársasága. Az American Airlines és a US Airways összeolvadásától a hatékonyság növekedését és a költségek csökkenését várják a felek. A mostani bejelentés csak egy abban a sorozatban, melyben folyamatosan konszolidálódik az amerikai légipiac.
"Az egyesült légitársaságnak meglesz a mérete és képessége arra, hogy hatékonyabban és nyereségesebben tudja felvenni a versenyt a globális piacon" – nyilatkozta Doug Parker, a US Airways vezetője a megállapodás bejelentése után. A két vállalat között 2012 augusztusában kezdődtek tárgyalások az egyesülésről, melynek eredményeképpen a US Airways beolvad az American Airlines-ba. Az egyesült társaság 72 százalékát az American-t hitelezők kapják meg, miután a társaság 2011 novembere óta csődvédelem alatt áll. A fennmaradó 28 százalék pedig a US Airways részvényeseinek jut majd.
Az American Airlines neve és logója alatt futó egyesült cég – leányvállalatok nélkül – több mint 900 géppel, napi 6700 járattal fog kiszolgálni 336 útvonalat 56 országban. A vállalat 95 ezer embert foglalkoztat majd. Az egyesült légitársaság értéke 11 milliárd dollár körül lesz, amivel már felvehetik a versenyt a jelenlegi piacvezető Delta Airlines-szal. Az egyesülés azt is eredményezheti, hogy a US Airways elhagyja a Star Alliance légiszövetséget, az egyesült vállalat egy másik tömörülésben, a OneWorld keretein belül folytatja a működést, ahová most az American mellesleg tartozik. (Ennek a szövetségnek volt a tagja a megszűnéséig a Malév is.)
Felhők árnyékolják be a megállapodást
A két társaság egyesülését ugyanakkor beárnyékolja az, hogy az American – mely 2001-ben robbant be a vezető amerikai légitársaságok közé a Trans World Airways (TWA) megvásárlásával – a 2011-et megelőző négy évben folyamatosan veszteséges volt, összesen 6 milliárd dolláros bukót halmozott fel. A 80 éves múltra visszatekintő American-t, mely úttörő volt a törzsutasok számára szóló hűségprogramok területén, a komoly veszteségek csődvédelembe hajszolták: a társaság vezetése szerint a költségek növekedése, a munkavállalók szerint azonban a cég hibás irányítása vezetett mindehhez. Ezzel szemben a feleakkora US Airways évek óta nyereséges.
Az egyesült társaság körülbelül 170 milliós éves utasforgalommal büszkélkedhet majd
AFP / Jim Watson
A csődvédelembe menekült American ugyanakkor pont a nyereséges US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét és veheti át a US Airways hatékonyabb működési modelljét – az egyesült cég vezérigazgatója a kisebbik cégtől érkezik. A US Airways ezzel szemben az American kiterjedt csendes-óceáni hálózatát használhatja ki. A két cég hálózata kiegészíti egymást, és az összeolvadt társaság minden bizonnyal profitálhat az ázsiai országok irányában prognosztizált 20 százalékos forgalombővülésből. A US Airways emellett az amerikai megapoliszokban található American gyűjtő-elosztó központjaira (hubok) is ráhordhatja majd az utasokat.
Bár az egyesült légitársaság az elődök hubjait megtartja, és új járatokat is ígérnek, az egymilliárd dollárra becsült költségmegtakarításból inkább az következik, hogy a párhuzamossághok megszűntetésével összeségében kevesebb járat indul majd. Korábban a Delta és a United is azt ígérte, hogy összes központjukat megtartják, később azonban több járatukat is felfüggesztették a kerozinárak emelkedésével és a gazdasági válság mélyülésével. Az új American, hasonlóan versenytársaihoz, minden bizonnyal majd a belföldi piacon igyekszik megfogni az ígért egymilliárd dollárt, ami azonban szűkíti az utasok számára a rendelkezésre álló repülési alternatívákat.
Átrendezi a piacot az összeolvadás
Az amerikai légipiacot a két társaság egyesülése – mely az utolsó nagy belföldi egyesülés lehet az amerikai légipiacon – teljesen átrendezi. A sorozatos összeolvadások (2008-ban a Delta egyesült a Northwest-tel, 2010-ben a Continental a United-dal) azt eredményezik, hogy mindösszesen három olyan amerikai légitársaság marad, mely a tengerentúlra is repül majd. A majdnem 170 milliós utasforgalmú vállalat a piac 26 százalékát uralja majd. A három legnagyobb hagyományos, valamint a legnagyobb fapados légitársaság, a Southwest Airlines összesen majdnem az amerikai piac háromnegyedét lefedi majd, ez pedig korántsem biztos, hogy üdvös lesz az utasok számára. Erről egyébként az amerikai Kongresszusban sincsenek teljesen meggyőződve.
A csődvédelembe menekült American a US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét
AFP / Orlando Sierra
A Szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke, Jay Rockefeller szerint, bár az egyesülések pénzügyileg stabilabb alapokon nyugvó vállalatokat hoznak létre, ez azonban azt is jelenti, hogy a fogyasztók kevesebb lehetőség közül választhatnak majd, és a kisebb városokat kevesebb járat szolgálja ki. "Minden további összeolvadást alaposan meg kell vizsgálni, hogy biztosak legyünk abban, az az utazóközönség érdekeit szolgálja a nagyobb versennyel, több opcióval és alacsonyabb árakkal" – emelte ki Rockefeller.
Iparági szakértők szerint az utasok megnyugodhatnak. Az egyesüléssel a szolgáltatások színvonala emelkedni fog, az útvonalhálózat bővül, miközben a korábbi időszakok egyesüléseit tekintve nem állítható, hogy az összeolvadások áremelkedést okoztak volna. De miután az amerikai légiközlekedési ipar összességében évek óta komoly összegeket bukik a működésen, a jegyárak emelésére előbb-utóbb szükség lesz, "nem lehet veszteségesen embereket repkedtetni a világ körül".
Az egyesülést nem valószínű, hogy megtorpedózzák a versenyt szabályozó hatóságok, mivel az utóbbi 5 évben három hasonló összeolvadást is engedélyeztek. Az viszont nem kizárt, amennyiben az amerikai Igazságügyi Minisztérium úgy ítéli meg, hogy az American Airlines és a US Airways párhuzamos jelenléte egyes útvonalakon korlátozza a versenyt, a járatok számát csökkenteniük kell, illetve bizonyos repülőtereken az egyes fel- és leszállás résidők (slotok) meghatározott százalékáról kénytelenek lesznek lemondani.
Mostanra sikerült visszahozni az elmúlt évtized veszteségeit
Az viszont kétségtelen, hogy az amerikai légiközlekedési vállalatok igyekeztek a változó környezetre és körülményekre reagálni. Az egyesülések előtti reorganizációt szinte az összes légitársaság bírósági védelem alatt tette meg, az új lépések között pedig emelték a jegyárakat, díjakat kezdtek el kérni a feladott csomagokért és az újrafoglalásért is. Mindez azt eredményezte, hogy a szektor 2001-2011 között felhalmozott 53 milliárd dolláros veszteségét sikerült "visszatölteni". A Standard & Poor's egyik elemzője szerint a vállalatok vezetői megtanulták, hogy nem lehet az egekig növekedni, mivel az folyamatosan csak az árak eséséhez és a légiipar veszteségeinek növekedéséhez vezet. Az amerikai piac tapasztalatai pedig a európai légiiparra is hatással lehetnek.
A világ legnagyobb légitársaságai (üléskilométerek alapján, milliárd km)
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.