Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán szabadon választott Országgyűlés és május 23-án megalakult az első igazán szabadon választott kormány. Egy mocskos választási kampány és egy népszerűtlen kormány sikertelen kormányzása közé esett ez a szép, rendszernyitó május.","shortLead":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán...","id":"20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e.jpg","index":0,"item":"17b96d98-bc81-4dbe-925b-042316d5534b","keywords":null,"link":"/360/20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","timestamp":"2025. május. 02. 17:30","title":"Most – lehetne – 35 éves a demokratikus Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ott se voltunk! – a Tisza elnöke most úgy ment neki Orbánnak, hogy közben Ukrajnának is bevitt egy laza gyomrost.","shortLead":"Ott se voltunk! – a Tisza elnöke most úgy ment neki Orbánnak, hogy közben Ukrajnának is bevitt egy laza gyomrost.","id":"20250502_Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"5c491af0-888f-47a5-b835-2c68d48e713a","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban-Viktor","timestamp":"2025. május. 02. 20:21","title":"Magyar Péter: Kedves fideszes elvtársak, megint hazudtatok, megint lebuktatok!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7c11484-58fb-4b43-af6b-19ce12c78954","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Színes kijelző, látványos fénygyűrű, okos porszenzor a Bosch Unlimited 10 fedélzetén, mely vezeték nélküli porszívó bevilágít a bútorok alá és gyorsan tölthető a cserélhető akkumulátora. Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban.","shortLead":"Színes kijelző, látványos fénygyűrű, okos porszenzor a Bosch Unlimited 10 fedélzetén, mely vezeték nélküli porszívó...","id":"20250503_bosch-unlimited-10-okosporszivo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7c11484-58fb-4b43-af6b-19ce12c78954.jpg","index":0,"item":"a63a99ab-a5d9-42e8-a59e-308905d76174","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_bosch-unlimited-10-okosporszivo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 03. 18:00","title":"A seprű evolúciójának eddigi csúcsa: teszten a Bosch fénnyel támadó okosporszívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán nem beszélt a rádióban.","shortLead":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán...","id":"20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"ca46dfbb-f37c-4351-a7e3-2dfc3900c4a5","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","timestamp":"2025. május. 02. 11:31","title":"Orbán telefonos segítséget kért a rádióinterjú előtt – furcsa, hogy kitől és rejtély, hogy miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fa6e332-a1c3-4299-85cb-b77181ab03da","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Miért jó most Magyarországon élni, és mik a legfőbb problémák az országban? Elmentünk több párt majálisára, hogy erről kérdezzük a résztvevőket. Az MSZP és több szakszervezet a Városligetben ünnepelt, a Mi Hazánk budán őrizte a magyar hagyományokat, Hadházyék a Kossuth téren tüntettek, a Momentum pedig a Karmelitába próbált feljutni. ","shortLead":"Miért jó most Magyarországon élni, és mik a legfőbb problémák az országban? Elmentünk több párt majálisára, hogy erről...","id":"20250502_Igy-majalisozunk-mi-videoriport-majus-elseje-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fa6e332-a1c3-4299-85cb-b77181ab03da.jpg","index":0,"item":"0f040db0-5a68-462d-bc27-4ca9b79060e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Igy-majalisozunk-mi-videoriport-majus-elseje-ebx","timestamp":"2025. május. 02. 08:10","title":"Majálisozók arról, hogy miért jó (vagy nem) Magyarországon élni – videóriport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70b45dea-a39f-40bf-a732-e684c239cc73","c_author":"Horn Andrea ","category":"tudomany","description":"Minél idősebbek vagyunk, annál valószínűbb, hogy eltörjük valaminket. Nem kell ehhez feltétlenül elesni, elég lehet egy ütés vagy akár egy tüsszentés is attól függően, hogy milyen állapotban vannak a csontjaink. A jó hír az, hogy nem kell beletörődnünk.","shortLead":"Minél idősebbek vagyunk, annál valószínűbb, hogy eltörjük valaminket. Nem kell ehhez feltétlenül elesni, elég lehet...","id":"20250503_csontritkulas-megelozes-taplalkozas-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70b45dea-a39f-40bf-a732-e684c239cc73.jpg","index":0,"item":"f727965e-f872-4f3a-a675-716137f772bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_csontritkulas-megelozes-taplalkozas-mozgas","timestamp":"2025. május. 03. 12:00","title":"Az erős csontok titka: így tehetünk a csontritkulás ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A ragadozók alig pár méterre voltak tőlük, de a repülőből szivárgó üzemanyagnak köszönhetően nem másztak fel a lezuhant gépre.","shortLead":"A ragadozók alig pár méterre voltak tőlük, de a repülőből szivárgó üzemanyagnak köszönhetően nem másztak fel a lezuhant...","id":"20250503_36-orat-eltek-tul-aligatorok-kozott-miutan-lezuhant-a-repulojuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8.jpg","index":0,"item":"ca685260-ff9e-411c-b6b1-e3b85301cf9a","keywords":null,"link":"/elet/20250503_36-orat-eltek-tul-aligatorok-kozott-miutan-lezuhant-a-repulojuk","timestamp":"2025. május. 03. 11:41","title":"36 órát éltek túl aligátorok között, miután lezuhant a repülőjük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hat gyanúsítottat tartóztattak le az ügyben, a legfiatalabb 16 éves.","shortLead":"Hat gyanúsítottat tartóztattak le az ügyben, a legfiatalabb 16 éves.","id":"20250503_Svedorszag-Uppsala-fodraszat-harmas-gyilkossag-bandahaboru-leszamolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005.jpg","index":0,"item":"f06d9a17-8c3c-40ad-bab6-e2239a980c20","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Svedorszag-Uppsala-fodraszat-harmas-gyilkossag-bandahaboru-leszamolas","timestamp":"2025. május. 03. 19:26","title":"Vizsgálják, hogy bandaháborús leszámolás volt-e az uppsalai hármas gyilkosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ legnagyobb légitársasága jön létre az American Airlines és a US Airways egyesülésével. 170 milliós utaslétszám, több mint 900 repülőgép, 56 ország az új légivállalat ismérvei a számok tükrében. Az összeolvadást a hatóságok minden bizonnyal jóváhagyják, ám vannak, akik szerint az amerikai légiszektor további konszolidációja a verseny korlátozását jelentené.
Az Egyesült Államok negyedik és ötödik legnagyobb légitársasága csütörtökön bejelentette, hogy egyesülnek, így létrejön a világ legnagyobb utasforgalmú légitársasága. Az American Airlines és a US Airways összeolvadásától a hatékonyság növekedését és a költségek csökkenését várják a felek. A mostani bejelentés csak egy abban a sorozatban, melyben folyamatosan konszolidálódik az amerikai légipiac.
"Az egyesült légitársaságnak meglesz a mérete és képessége arra, hogy hatékonyabban és nyereségesebben tudja felvenni a versenyt a globális piacon" – nyilatkozta Doug Parker, a US Airways vezetője a megállapodás bejelentése után. A két vállalat között 2012 augusztusában kezdődtek tárgyalások az egyesülésről, melynek eredményeképpen a US Airways beolvad az American Airlines-ba. Az egyesült társaság 72 százalékát az American-t hitelezők kapják meg, miután a társaság 2011 novembere óta csődvédelem alatt áll. A fennmaradó 28 százalék pedig a US Airways részvényeseinek jut majd.
Az American Airlines neve és logója alatt futó egyesült cég – leányvállalatok nélkül – több mint 900 géppel, napi 6700 járattal fog kiszolgálni 336 útvonalat 56 országban. A vállalat 95 ezer embert foglalkoztat majd. Az egyesült légitársaság értéke 11 milliárd dollár körül lesz, amivel már felvehetik a versenyt a jelenlegi piacvezető Delta Airlines-szal. Az egyesülés azt is eredményezheti, hogy a US Airways elhagyja a Star Alliance légiszövetséget, az egyesült vállalat egy másik tömörülésben, a OneWorld keretein belül folytatja a működést, ahová most az American mellesleg tartozik. (Ennek a szövetségnek volt a tagja a megszűnéséig a Malév is.)
Felhők árnyékolják be a megállapodást
A két társaság egyesülését ugyanakkor beárnyékolja az, hogy az American – mely 2001-ben robbant be a vezető amerikai légitársaságok közé a Trans World Airways (TWA) megvásárlásával – a 2011-et megelőző négy évben folyamatosan veszteséges volt, összesen 6 milliárd dolláros bukót halmozott fel. A 80 éves múltra visszatekintő American-t, mely úttörő volt a törzsutasok számára szóló hűségprogramok területén, a komoly veszteségek csődvédelembe hajszolták: a társaság vezetése szerint a költségek növekedése, a munkavállalók szerint azonban a cég hibás irányítása vezetett mindehhez. Ezzel szemben a feleakkora US Airways évek óta nyereséges.
Az egyesült társaság körülbelül 170 milliós éves utasforgalommal büszkélkedhet majd
AFP / Jim Watson
A csődvédelembe menekült American ugyanakkor pont a nyereséges US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét és veheti át a US Airways hatékonyabb működési modelljét – az egyesült cég vezérigazgatója a kisebbik cégtől érkezik. A US Airways ezzel szemben az American kiterjedt csendes-óceáni hálózatát használhatja ki. A két cég hálózata kiegészíti egymást, és az összeolvadt társaság minden bizonnyal profitálhat az ázsiai országok irányában prognosztizált 20 százalékos forgalombővülésből. A US Airways emellett az amerikai megapoliszokban található American gyűjtő-elosztó központjaira (hubok) is ráhordhatja majd az utasokat.
Bár az egyesült légitársaság az elődök hubjait megtartja, és új járatokat is ígérnek, az egymilliárd dollárra becsült költségmegtakarításból inkább az következik, hogy a párhuzamossághok megszűntetésével összeségében kevesebb járat indul majd. Korábban a Delta és a United is azt ígérte, hogy összes központjukat megtartják, később azonban több járatukat is felfüggesztették a kerozinárak emelkedésével és a gazdasági válság mélyülésével. Az új American, hasonlóan versenytársaihoz, minden bizonnyal majd a belföldi piacon igyekszik megfogni az ígért egymilliárd dollárt, ami azonban szűkíti az utasok számára a rendelkezésre álló repülési alternatívákat.
Átrendezi a piacot az összeolvadás
Az amerikai légipiacot a két társaság egyesülése – mely az utolsó nagy belföldi egyesülés lehet az amerikai légipiacon – teljesen átrendezi. A sorozatos összeolvadások (2008-ban a Delta egyesült a Northwest-tel, 2010-ben a Continental a United-dal) azt eredményezik, hogy mindösszesen három olyan amerikai légitársaság marad, mely a tengerentúlra is repül majd. A majdnem 170 milliós utasforgalmú vállalat a piac 26 százalékát uralja majd. A három legnagyobb hagyományos, valamint a legnagyobb fapados légitársaság, a Southwest Airlines összesen majdnem az amerikai piac háromnegyedét lefedi majd, ez pedig korántsem biztos, hogy üdvös lesz az utasok számára. Erről egyébként az amerikai Kongresszusban sincsenek teljesen meggyőződve.
A csődvédelembe menekült American a US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét
AFP / Orlando Sierra
A Szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke, Jay Rockefeller szerint, bár az egyesülések pénzügyileg stabilabb alapokon nyugvó vállalatokat hoznak létre, ez azonban azt is jelenti, hogy a fogyasztók kevesebb lehetőség közül választhatnak majd, és a kisebb városokat kevesebb járat szolgálja ki. "Minden további összeolvadást alaposan meg kell vizsgálni, hogy biztosak legyünk abban, az az utazóközönség érdekeit szolgálja a nagyobb versennyel, több opcióval és alacsonyabb árakkal" – emelte ki Rockefeller.
Iparági szakértők szerint az utasok megnyugodhatnak. Az egyesüléssel a szolgáltatások színvonala emelkedni fog, az útvonalhálózat bővül, miközben a korábbi időszakok egyesüléseit tekintve nem állítható, hogy az összeolvadások áremelkedést okoztak volna. De miután az amerikai légiközlekedési ipar összességében évek óta komoly összegeket bukik a működésen, a jegyárak emelésére előbb-utóbb szükség lesz, "nem lehet veszteségesen embereket repkedtetni a világ körül".
Az egyesülést nem valószínű, hogy megtorpedózzák a versenyt szabályozó hatóságok, mivel az utóbbi 5 évben három hasonló összeolvadást is engedélyeztek. Az viszont nem kizárt, amennyiben az amerikai Igazságügyi Minisztérium úgy ítéli meg, hogy az American Airlines és a US Airways párhuzamos jelenléte egyes útvonalakon korlátozza a versenyt, a járatok számát csökkenteniük kell, illetve bizonyos repülőtereken az egyes fel- és leszállás résidők (slotok) meghatározott százalékáról kénytelenek lesznek lemondani.
Mostanra sikerült visszahozni az elmúlt évtized veszteségeit
Az viszont kétségtelen, hogy az amerikai légiközlekedési vállalatok igyekeztek a változó környezetre és körülményekre reagálni. Az egyesülések előtti reorganizációt szinte az összes légitársaság bírósági védelem alatt tette meg, az új lépések között pedig emelték a jegyárakat, díjakat kezdtek el kérni a feladott csomagokért és az újrafoglalásért is. Mindez azt eredményezte, hogy a szektor 2001-2011 között felhalmozott 53 milliárd dolláros veszteségét sikerült "visszatölteni". A Standard & Poor's egyik elemzője szerint a vállalatok vezetői megtanulták, hogy nem lehet az egekig növekedni, mivel az folyamatosan csak az árak eséséhez és a légiipar veszteségeinek növekedéséhez vezet. Az amerikai piac tapasztalatai pedig a európai légiiparra is hatással lehetnek.
A világ legnagyobb légitársaságai (üléskilométerek alapján, milliárd km)