Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2012-ben 7 milliárd forint üzleti eredményt ért el - mondta a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettes hétfőn Budapesten. Bándonfainé Szikszay Erzsébet közlése szerint ez többnyire annak tudható be, hogy tavaly a társaság teljes egészében megkapta a vasúti pályafenntartásra, működtetésre szükséges költségtérítést.
2012-ben nullszaldós üzleti eredménnyel zártak a MÁV-csoport pályavasúti és jármű-karbantartási részlegei, a személyszállítás 3 milliárd forint, a vontatás 4 milliárd forint üzleti eredményt ért el. A MÁV-csoport 2012. évi adózás előtti eredménye mínusz 3 milliárd forint volt, adóssága 156 milliárd forintra mérséklődött a 2011. évi 205 milliárd forintról.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasúttársaság szervezeti átalakításáról elmondta: már bejegyezte a cégbíróság a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt.-t, amelybe április 1-jétől átkerül a pályavasúti szolgáltatás, illetve ettől az időponttól a vontatás, a karbantartás és a személyszállítási tevékenység egy cégként fog működni a MÁV-START keretein belül. Később létrejön majd egy holding szervezet, amely megkapja ezen társaságok tulajdonosi és irányítói jogát.
A MÁV Zrt. idén kiemelt hangsúlyt fektet a nemzetközi kapcsolatokra, novemberben Magyarországon ülésezik a Transzszibériai Árufuvarozási Koordináló Tanács, amelyben a magyarországi logisztikai lehetőségekre kívánják felhívni a figyelmet. Emellett a magyar-orosz vasúti kapcsolatok erősítésére is kiemelt hangsúlyt fektetnek a Rail Cargo Hungariával együttműködve – mondta Dávid Ilona.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy a kínai vasútépítő céggel folytatják a közös munkát, bár egyelőre lekerült a napirendről a repülőtéri gyorsvasút létrehozása Budapesten.
Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly 4,4 százalékkal nőtt a menetdíjbevétel az utaslétszám minimális emelkedésével párhuzamosan. A belföldi forgalomban fejlesztik a menetrendet a pályafelújítások függvényében. Példaként említette, hogy a Baja és Szekszárd közötti interrégiós vonatokon 20 perccel csökken majd a menetidő, és javul a vasúti eljutás a Balaton északi részén is.
Folytatja a MÁV-START a járműállomány megújítását: új motorvonatokat akarnak vásárolni, valamint idén körülbelül 150-200 kocsit újítanak meg. Emellett a jegyértékesítési rendszert tovább korszerűsítik, több jegykiadó automatát is telepítenek. Az intercity kocsikban és az elővárosi járművekben ingyenes wifi szolgáltatást biztosítanak hamarosan - ígérte Ungvári Csaba.
A MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta még, hogy a vasúttársaság saját fejlesztésű és gyártású új IC-kocsijának két prototípusát hamarosan bemutatják.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A második kézbesítés körül azonban van némi ellentmondás.
Tavaly még csak 2,2 millió euró volt, igaz, idén több napon is kellett fizetni.