Lehet-e egy vállalkozás kötelező bankszámlája Wise vagy Revolut számla?
Egyelőre nem, de ez nem jelenti azt, hogy adott esetben nem éri meg a cégnek ilyen számlával rendelkeznie.
A tömegfinanszírozás, azaz a crowdfunding azon az egyszerű elven alapul, hogy ha elég vonzó egy a projekt, sokan fogják kis pénzzel támogatni, hogy meg is valósuljon. Itthon magánszemélyek és szervezetek is hozzájuthatnak ezekhez a pénzekhez – ha képesek megfelelő projektet, jó kampányokat indítani. A Piac & Profit megmutatja, hogyan juthat pénzhez a vállalkozás.
A tömegfinanszírozó platformok – például az amerikai Kickstarter vagy az európai Indiegogo – lehetővé teszik, hogy egy-egy projekt minél nagyobb tömeget érjen el, és legális keretek között jusson az egyes emberek által felajánlott támogatáshoz – írja a Piac & Profit. Szinte bármire – innovatív vagy design tárgyak létrehozásától zenei fesztiválokon keresztül egyéni tanulmányút finanszírozásáig mindenre kérhetik a pénzt a lelkes és bátor ötletgazdák. Ez olyannyira jól hangzik, hogy az Egyesült Államokban egy éve törvényi lehetősége van cégeknek is meglovagolni a magántőke tömegfinanszírozás-hullámát.
A tömegfinanszírozás nagyon röviden így működik: a projekt lehet egy koncert megszervezésétől állatmenhely létrehozásán keresztül új termék létrehozásáig mindenféle. A célt a projektgazda megfogalmazza videóban, leírásban, majd az általa kiválasztott platformon meghirdeti. A célhoz finanszírozási célt is megjelöl, azaz leírja, minimálisan mennyi az a pénz, amiből már megvalósítható a projekt. Itt trükkös egy kicsit a dolog: vannak úgynevezett rugalmas és fix keretek, azaz egyes platformokon akkor is hozzájuthat a projektgazda a pénzhez, ha a megjelölt célnál kevesebbet gyűjt össze, máshol csak akkor, ha legalább a megjelölt célt eléri.
Itthon is van, de vékony az adománybuksza |
Magyarországon az elmúlt években 5 platform indult, ezekből egy működik értelmezhető mértékben. Az itt sikeres néhány kampány 80 ezer és 600 ezer forint közötti összeget gyűjtött össze néhány tucatnyi támogatójától. A többi platform Csipkerózsika-álmot alszik – nem tudható, mi lesz a sorsuk. A projektek jelentős része a működő platformon sikertelen, ám míg egy amerikai platformon a projektek nagy része egyszerűen elvész a tömegben, addig a néhány induló magyart itthon ez a veszély nem fenyegeti. Inkább úgy tűnik, az ötletgazdák nem értették meg a tömegfinanszírozás egyik leglényegesebb elemét: a kampány fontosságát. A magyar platformok ennek megfelelően nem sokkal jelentenek többet, mint ha valaki saját bankszámláján gyűjtene, inkább csak jól szabályozott keretet adnak a pénzmozgásnak. |
Világszerte valamivel több mint 530 működő tömegfinanszírozó platform van a GoGetFunding 2013 elején készült felmérése szerint. Ennél lényegesen több, egyes becslések szerint akár ötször ennyi honlap indult az elmúlt években, de csak kevés az, amelyik képes a kitűzött céloknak megfelelő méretű közösséget toborozni és megfelelő mennyiségű kampányt indítani. A platformok 40 százaléka a kifizetett támogatások kis százalékát számítja fel kezelési költségként.
Aprópénznek hangzik, ha néhány dolláros támogatási összeggel szállnak be a támogatók a projektekbe, de a számok azt mutatják, magánemberek jelentős tömegei szánják pénzüket mások álmainak a finanszírozására. A félszáz működő platform 2013-ban világviszonylatban várhatóan 5,1 milliárd USA-dollár támogatási összeget mozgósít (viszonyításképpen: ez körülbelül a tizede annak, amit az EU kohéziós alapja oszt ki támogatásképpen évente).
Ez a hatalmas összeg jellemzően 5-500 dolláros „adagokban” indul magánszemélyektől, és érkezik magánszemélyek vagy szervezetek projektjeihez, 2500 dollárnál nagyobb, átlagosan 7000 dolláros projektekhez. 2012-ben mintegy 1 millió projekt érte el a kitűzött finanszírozási célt – vagy annál lényegesen magasabb, mint a 2012-es rekorder Pebble (egy high-tech óra), amely 69 ezer támogatótól gyűjtött össze több mint 10 millió dollárt. A 2012-ben hasznosult 2,7 milliárd dollárnyi összeg 59 százaléka az Egyesült Államokban, 35 százaléka Európában csilingelt a projektek pénzes-dobozaiban.
A projektek körülbelül harmada olyan ügy (társadalmi, környezetvédelmi stb. célú akció), ami mellett a támogató elköteleződik: itt magának az ügynek a megvalósulása jelenti az ellenértéket. Fontos azonban figyelni arra, hogy ezek a projektek is megbecsülik támogatóikat: név szerint említik őket kiadványaikban vagy éppen névre szóló köszönőlevelet, valami apró emléket küldenek nekik.
Egyelőre nem, de ez nem jelenti azt, hogy adott esetben nem éri meg a cégnek ilyen számlával rendelkeznie.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Magyar Péter ingatlanok, festmények, autó és pianínó mellett még egy 20 forint névértékű 4iG-részvényt is feltüntetett.
1978 óta egy és ugyanaz a kérdés: lehet-e valaki olyan jó Superman, mint amilyen Christopher Reeve volt?
Két tankert is megtámadtak a jemeni húszik pár nap leforgása alatt a Vörös-tengeren. Az akciókról és a süllyedő hajókról látványos videókat forgattak.
A hízelgést és a fenyegetést felváltva alkalmazva szavaztatta meg a republikánusokkal Donald Trump a „gyönyörű” költségvetési törvényt.
Az elnök nem vette jó néven, hogy korábbi szövetségese harmadik politikai erőt alapítana. Hogyan babrálhat ki Elon Musk Donald Trumppal?
Közel-keleti válság ide vagy oda, a világ szinte fürdik az olajban.