szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megtagadták több Mercedes modell forgalomba helyezését a francia hatóságok, mivel légkondicionálójukban olyan hűtőfolyadékot találtak, ami nem felel meg az Európai Unió előírásának. Az ügyben az A-osztály, a hazánkban is gyártott B-osztály és a kizárólag Magyarországon előállított CLA modell érintett.

A tiltás hátterében az áll, hogy ezeknek a típusoknak a légkondicionálójában az R134a jelű, üvegház-hatású hűtőfolyadékot használják, amely 2013. január 1-től nem engedélyezett az Európai Unióban. Helyette a kevésbé szennyező R1234yf jelű hűtőfolyadékot kell alkalmaznia az autógyártóknak az európai normáknak megfelelően. A Daimler azonban azt állítja, hogy az új gáz 14 tesztből 10 esetben kigyulladt és tüzet okozott, egyszóval tűzveszélyes, ugyanakkor más gyártó nem jelzett ilyen problémát. A Daimler viszont azt állítja, hogy a jogilag kötelezően előírt teszteknél szigorúbb, a valós használati körülményeket tükröző kísérleteket végeztek. A gáz nagy nyomáson kapcsolatba kerül a tesztjármű kipufogó rendszerének forró alkatrészeivel. Lehet, hogy laboratóriumi körülmények között nehezen gyullad, de egy forró motortérben igenis gyúlékonnyá válhat – írja a portfolio.hu.

Antonio Tajani, a bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős tagja korábban kötelezettségszegési eljárást helyezett kilátásba Németországgal szemben, ha lehetővé teszi, hogy az immáron betiltott gázzal működő légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. Az új légkondicionáló-gáz gyártói (Honeywell, DuPont) váltig állítják, hogy terméküket szigorú és alapos vizsgálatoknak vetették alá, ami azt igazolta, hogy biztonságos, ás egyáltalán nem gyúlékony. A bizottság értékelése szerint, ha az új gáz csak a Mercedesekben nem biztonságos, akkor nem biztos, hogy a gáz a hibás, lehet, hogy a Mercedesek tervezése nem megfelelő az új gáz alkalmazásához. Chris Davies brit európai parlamenti képviselő szerint a Daimlernek autónként 20 dollár többletköltséget jelentene a gáz cseréje, és a német cég csak ezt akarja megspórolni.

Egy másik német gyártó, az Opel már év eleje óta alkalmazza az új hűtőfolyadékot a Mokkában, a cég állítása szerint nem tapasztaltak a töréstesztek során tüzet és ezzel együtt járó mérgező füstöt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!