szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az üzleti terv minden vállalkozás legfontosabb dokumentuma. Fő kritériuma, hogy legyen szakszerű és egyben közérthető. Lehetőleg optimista lelkesedést tükrözzön, derüljön ki belőle az ügy iránti elkötelezettség. Összefoglaljuk, hogy mire kell figyelned, amikor üzleti tervet készítesz a vállalkozásodhoz.

Az üzleti terv a vállalkozás hosszú és rövidtávú céljait, valamint ezek eléréséhez szükséges eszközök, elképzelések kimunkálását, számszerűsítését jelenti, a különböző céloknak megfelelő részletezettséggel és tagolással. Figyelemreméltó, hogy az üzleti tervvel dolgozó vállalkozások árbevétel növekedése 63%-al, profitnövekedése 58%-al magasabb. Másképpen megfogalmazva: az üzleti kudarc egyik elsődleges oka az üzleti tervezés hiánya.

Az üzleti terv lehetséges céljai
- Egy-egy ötlet megvalósíthatóságának vizsgálata
- Saját tulajdonostársaink vagy potenciális tulajdonostársak (szakmai és pénzügyi befektetők) meggyőzése
- Hitelezőknek, ha ilyen formában szeretnénk külső tőkeforráshoz, illetve pénzforráshoz jutni

Az üzleti terv felépítése

Az alábbiakban az interneten fellelhető 3-4 legfontosabb forrás alapján foglaljuk össze az üzleti terv felépítését.

1. Címlap
2. Vezetői Összefoglaló
3. A vállalkozás általános bemutatása
4. Az iparág, a piac és a versenytársak elemzése
5. Termékek és szolgáltatások
6. Működési, üzemeltetési terv
7. Marketing terv
8. Emberek és szervezet
9. Kockázatok és kockázatkezelés becslése
10. Pénzügyi és finanszírozási terv
11. Mellékletek

1. A címlap

Itt szerepeltesd a vállalkozásod és a tulajdonosok összes fontosabb adatát. Mindenképpen köttesd be a tervet. A fedőlap legyen ízléses megjelenésű, de ne legyen hivalkodó. Tartalmazza az üzleti terv feliratot. Tartalmazza a cégnevet és a cég lógót. Tartalmazza, hogy kinek szánjuk. Utaljon a bizalmas kezelésre.
A tartalomjegyzék lehetőleg ne legyen egy oldalnál több és három szintnél részletesebb.

2.  A vezetői összefoglaló

A vezetői összefoglaló röviden (1-3 oldal) ismerteti a vállalkozást, a tevékenységi köröket, a célokat és a finanszírozást. Csak a teljes terv elkészülte után írjuk meg! Legyen rövid, tömör, tényszerű és üzletszerű.

Figyelem! Befektetők először ezt a részt olvassák el. Főkérdések, amiket ezért tisztáznod kell: mi a vállalkozás sajátos tulajdonsága, ami képessé teszi a fennmaradásra? Miért érdemes befektetni?

Az üzleti terv megmutatja:

Terv célját
Termékek/szolgáltatások jellemzőit
Üzleti modellt
Várható piaci helyzetet
Piacra jutási stratégiát
Tulajdonosokat
Működtetés kulcsszereplőit
Gazdasági terv lényegét
Nyereség
Megtérülés
Visszafizetés (hitel)

3. A vállalkozás általános bemutatása

Ebben a fejezetben is tömör összefoglalás szükséges. A következők kerüljenek bemutatásra:

Kielégíteni kívánt igény
Termékek és szolgáltatások, kielégíteni kívánt igény
(A vállalkozás története, aktuális „fejlődési szakasza”, profilja, termékei, helye a piacon)
A rendelkezésre álló anyagi (pl. telephely, gépek) és humán (vállalkozó-munkatársak, szakképzetségük, tapasztalatuk) pénzügyi(vagyon, hitel) erőforrások
Forgalom
A vállalkozás céljai (pl. piaci helyzet stabilizálása, bizonyos árbevétel-szint elérése, új termékek bevezetése, új piac meghódítása)

4. Az iparág, a piac és a versenytársak elemzése

Másnéven piackutatás. Azt tartalmazza, hogy az ágazat milyen várható piaci terjedelmet, trendet, dinamikát „diktál” a vállalkozásnak. Kötelező elemek:

A mikro- és makro-környezet elemzése, benne a vállalkozás helyének, szerepének körvonalazása
Célpiac konkretizálása
Lehetőségek az üzletágban. Ennek fontos elemei:
Piacszegmentálás (vevőcsoportokra bontás)
A célpiac – vevőcsoport(ok) –  kijelölése, akiknek a term/szolg fontos és hasznos
Versenyhelyzet elemzése
Pozícionálás (versenytársaktól való megkülönböztetés)
Világosan kell mutatnia, hogy
Van piaci igény
Van fizetőképes kereslet, vevőcsoport, akiknek a term/szolg fontos és hasznos
Ki is képes a vállalkozás elégíteni ezt az igény
Képes nyereséget elérni

Iparág leírása -  Milyen igényeket milyen cége elégítenek ki?
Az iparág mérete és története
Az iparág jellemzői és trendjei
A főbb vevőcsoportok
Az iparág vonzereje
Az iparág kritikus sikertényezői

A célpiac körülhatárolása
A célpiac mérete
Piaci térhódítás
Árazás, ár és haszonkulcs cél
A célpiac egyes azonosítási lehetőségei
Reklámhordozók
Vásárlási szokások és ciklusok
Az elsődleges célpiac várható változásai
Másodlagos célpiac jellemzői

A versenytársak
Meglévő – piaci részesedés
Lehetséges új belépők
A vállalkozás versenyelőnye/versenyhátránya
Vevői igény kielégítése
Minőség
Ár
Idő
Piaci térhódítás
Hírnév
Tőkeerő
Kulcsemberek

Ki kell térni az üzleti-politikai kockázatokra is. Milyen új hatósági előírások várhatóak? Hogyan érinthet a cégedet a kormány új intézkedései?

5. Termékek és szolgáltatások

Célja a fejezetnek, hogy bemutassa a vállalkozás termékeit, szolgáltatásait kivülállók számára. Azt a különlegességét, amivel a piaci igényt kielégíti. Ezek pl.:

A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből
A termék/szolgáltatás életciklus-jellemzői
Szabadalom, védjegy
K+F tevékenységek

6. Működési, üzemeltetési terv

A termelési vagy szolgáltatási folyamat bemutatása. A termelés, ill. szolgáltatás erőforrásai: a ráfordítások típusa, nagyságrendje (beszállítók) + Az előállított termék, ill. szolgáltatás mennyisége.

Termékfejlesztés - termelésfejlesztés (K+F)
Raktározás, készletgazdálkodás
Elszámolás (LIFO,FIFO,HIFO)
Termékvédelem
Környezetvédelem

Minőségbiztosítás (ISO, HACCP)
Teljes gyártási folyamat bemutatása
Termelési módszerek
Szükséges gépek, berendezések
Termelésben foglalkoztatott munkaerő
Anyagbeszerzés, nyersanyag szállítók
Gyártási költségek, kapacitások
Jövőbeli munkaeszköz-szükséglet
Innovációs programok
Alvállalkozók, költségek, megkötött szerződések

Kereskedőknek:

Árukészlet beszerzési módja
Készletgazdálkodási rendszer
Szükséges készletnagyságok, ennek költségvonzata
Rendelés programozási módja
Alkalmazott szállítórendszerek
Áruk csomagolási módja

7. Marketing terv

Annak bemutatása, hogy a vállakozás képes értékesítési céljait megvalósítani. Ez tartalmazza az átfogó marketing stratégiát. Elemei:

Ár
Értékesítés
Eladásösztönzés

1. Termékpolitikai döntések
2. Árcsökkentési akciók
3. Értékesítési csatorna politika változása
4. Promóciós döntések
4.1. Eladásösztönzés
4.2. Hirdetés
(4.3. PR akciók)
5. Direkt marketing lépések. Ez lényegében egy cselekvési program (mit, mennyiért, hol, ki?).  Pl. Google Adwords hirdetések költségvetéssel idősoron ábrázolva.

6. Marketing költségvetés

értékesítési és árbevétel terv
promóció költségvetés és ütemezés
értékesítési költségek és egyéb ráfordítások

8. Emberek és szervezet

Szervezeti felépítés (szervezeti diagramm)
Divíziók, termelő és kiszolgáló ágazatok,
Vezetési és felelősségi szintek, hatáskörök
Tulajdonosi forma, struktúra
Humán erőforrás stratégia
Kulcsfontosságú alkalmazottak
Kulcsfontosságú tanácsadók

9. Kockázatok

Mi van akkor, ha:
A vállalkozás gyengeségei jelentősebbek a vártnál
Kedvezőtlen külső körülmények
Felkészülés az akadályelhárításra

Gyengeség főbb területei:
Értékesítés
Üzemeltetés
Fejlesztés
Vezetés
Fizetőképesség

Keresletcsökkenés
Fizetéselmaradás
Verseny
Elvárások változása

10. Pénzügyi terv

Előzetes jövedelemterv és eredménykimutatás-terv
Pénzforgalmi/likviditási terv
Előzetes mérleg
Fedezetszámítás
A szükséges pénzforrás
A pénzforrás felhasználása

11. Mellékletek

Termékleírások, tervrajzok
Piackutatási adatok, egyéb számítások
Szerződések, hivatalos levelek, ajánlatok
Szállítok árajánlata
Hatósági engedélyek
Egyéb a terv megalapozottságát alátámasztó dokumentumok, számítások

Források:

Kadocsa György: Vállalkozások szervezése Amicus Kiadó Budapest, 2003.
Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, Perfect Kiadó 2009.
Pető István: Az üzleti tervezés alapjai
Szomor Tamás: Művelődésgazdaságtan

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!