szerző:
HavariaPress
Tetszett a cikk?

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása miatt maximálisan kiszabható 10 és fél millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Biofarma Intézmény Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A fogyasztók azzal a feltétellel vehettek részt a cég nyereményjátékában, ha rendeltek a termékkatalógusból. A meghirdetett sorsolásra végül nem került sor.

A GVH megállapította, hogy a cég 2013-ban három direktmarketing-kampánya során népszerűsített "Nagy nyereményjáték" kapcsán tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor valótlanul a fődíj és egyéb nyeremények megnyerését, valamint ingyenes ajándékokat, illetve ingyenes kipróbálási lehetőséget ígért a tőle különböző termékeket rendelő fogyasztóknak. A versenyfelügyeleti eljárás a Biofarma Intézmény Kft. 2013-ban kiküldött, nyereményjátékát népszerűsítő direktmarketing -üldeményeire terjedt ki.

A vizsgálat során kiderült, hogy a fogyasztók azzal a feltétellel vehettek részt a nyereményjátékban és szerezhették meg a kínált ajándékokat, ha rendeltek a termékkatalógusból. A meghirdetett sorsolásra végül nem került sor, és a vállalkozás azt sem tudta igazolni, hogy a fogyasztóknak milyen alapon ígért fődíjat vagy biztos nyereményt. A vállalkozás a kampány során erősen hangsúlyozta termékeinek 30 napos ingyenes és kockázat nélküli tesztelési lehetőségét. Ezzel szemben a fogyasztónak a termék megrendelésekor ki kellett fizetnie a vételárat és a szállítási költségeket.

Amennyiben a termék átvételét követő 30 napon belül visszaküldte a terméket, a vállalkozás visszafizette a vételárat. Fontos hangsúlyozni, hogy az ingyenes kipróbálási lehetőség nem azonos a termék visszaküldésének lehetőségével, a jogszabályok által biztosított elállási joggal, mely szerint a megrendelt termék átvételét követő nyolc munkanapon belül a fogyasztó indoklás nélkül elállhat a vásárlástól és a vállalkozásnak vissza kell térítenie a megfizetett összeget.

A GVH megállapította, hogy a Biofarma Kft. a 30 napos ingyenes kipróbálási, tesztelési ígérettel valójában csak az elállási jogról tájékoztatta a fogyasztókat, így az ígéret nem tekinthető valóban ingyenes, kockázatmentes kipróbálási lehetőségnek. A versenyhivatal a vállalkozás előző évi nettó árbevétele alapján maximálisan kiszabható 10 millió 427 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte a kft.-t.

A maximális bírságot az is indokolta, hogy a vállalkozás, illetve az azonos tulajdonosi hátterű, ügyvezetésű és székhelyű DIREKT MARKET Kft. ellen már több versenyfelügyeleti eljárás indult, legutóbb néhány napja kezdett a céggel szemben új eljárásba a GVH.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!