Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Dávid Ilona elnök-vezérigazgató az elavult infrastruktúrát, a hatalmas ingatlanvagyont és az óriási adósságállományt nevezte a MÁV három legégetőbb gondjának, a vonatkésések pedig szerinte jórészt az idejétmúlt infrastruktúra következményei. A társaság az elmúlt másfél-két évben több mint 55 milliárd forintnyi hitelt fizetett vissza, s már nemcsak a kamatokat, hanem a tőkét is törleszti.
Dávid Ilona elnök-vezérigazgató az elavult infrastruktúrát, a hatalmas ingatlanvagyont és az óriási adósságállományt nevezte a MÁV három legégetőbb gondjának a Heti Válasznak adott interjújában, adósságspirálról azonban már nincs szó szerinte.
A csütörtöki lapszámban megjelenő interjúban kifejtette: a vonatkésések jórészt az idejétmúlt infrastruktúra következményei. A MÁV az elmúlt húsz évben alig tudott infrastruktúrára, karbantartásra költeni, jelenleg is a hálózat 40 százalékán kell üzembiztonsági okokból sebességkorlátozást fenntartani. A tisztasággal kapcsolatos kifogások is részben az elavultságra vezethetők vissza.
Ami az ingatlanállományt illeti, a hatalmas vagyonnak csupán egy része a MÁV-é, a másik az államé. Az állami vagyon kezelésére azonban nem kap a MÁV forrást, csak arra, ami összefüggésben van feladataival: a vasúti pálya működtetésével és a személyszállítással. Azért, hogy a fő feladatukra összpontosíthassanak, több mint 2100, a vasúti üzemvitelhez nem szükséges ingatlant – templomtól kezdve óvodán át focipályáig – adtak át tavaly a nemzeti vagyonkezelőnek, az idén és jövőre is további ingatlancsomagokat adnak vissza az államnak - ismertette.
Dávid Ilona szerint adósságspirálról már nem lehet beszélni, sőt, az elmúlt másfél-két évben a MÁV több mint 55 milliárd forintnyi hitelt fizetett vissza, s már nemcsak a kamatokat, hanem a tőkét is törleszti. Idén 74 milliárd forintnyi adósságot kell törlesztenie a vállalatnak, ebből 35 milliárdot az állam vállalt át. Továbbra is kérdéses ugyanakkor a korábbi évek elégtelen költségtérítése miatt fölvett több mint 66 milliárd forintnyi hitel sorsa, a kormánnyal közösen kell lépni ebben is - mondta. Az elnök-vezérigazgató beszélt arról is, nem csupán arra összpontosítanak, hogy pénzügyileg rendben legyen a MÁV, hanem a szolgáltatás színvonalát is javítani akarják.
"Ott, ahol komplex szolgáltatást tudunk nyújtani, mert megújult a pálya, tetszetős a vonat, az állomás tiszta és még a jegyvizsgáló is köszön, az utasok díjazzák az erőfeszítéseinket" - mondta Dávid Ilona. Hozzátette, ezeken a szakaszokon 10-15 százalékos forgalomnövekedést tapasztalnak, de olyan is akad, ahol 24 százalékos a javulás.
A Belgrád-Budapest közötti vasútvonal kínai hitelből tervezett felújításának inkább az árufuvarozás miatt van jelentősége. Miután a kínaiak megvették Görögország egyik legnagyobb kikötőjét, s komoly fejlesztéseket hajtanak végre Pireuszban, az árut Belgrádon át akarják eljuttatni az unióba. Ha sikerülne Szerbiával közösen felújítani a Budapest–Belgrád vasútvonalat, akkor az áru felénk jönne, s Magyarország lehetne az elosztóbázis - mondta a MÁV elnök-vezérigazgatója.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Karácsony Gergely tekintélyt szerzett, Magyar Péternek sikerült elkerülnie a fideszes kelepcét – csak egyetlen vesztese van a szombati napnak.
Ő legalábbis erre számít.
Budapest erős jelzést küldött a hatalomnak – így értékelik a világsajtóban a Pride eseményeit.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.