szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vállalatokat angyal és seed fázisában nem kellene komplikált üzleti modellekkel megzavarni, de képesnek kell lenniük tisztán megmutatni, hogy mennyi tőkét és miért akarnak bevonni, hogy támadják a nagy piacokat, ideális esetben a multimilliárd dolláros piacokat – vélekedik egy startup guru.

Állandó alapkérdés az induló és már elindult, de nagyon kezdeti stádiumban lévő vállalkozás(kezdemények) számára, hogy miként készítsenek a befektetők számára (is) vonzó üzleti tervet? A z ehhez való hozzáállást jól mutatja, hogy a pénzügyi előrejelzések iránti érdeklődésre a "Miért kellene üzleti tervet készítenem a tőkebevonási prezentációmhoz? Lehetetlen megjósolni, hogy milyen számokat fogok elérni az elkövetkező négy évben", vagy az "Én egy konzervatív modell építettem, amely 1 millió dolláros bevételt mutat a következő 4 évben, mert nem akarok hülyének látszani" és az "500 millió bevételt akarok mutatni négy éven belül, mert azt hallottam, hogy a befektetők szeretik a nagy számokat" válaszokat lehet kapni a vállalkozóktól.

A "miért?"-nél sokkal fontosabb megérteni, mikor várnak el üzleti modellt a befektetők – idézi a DigitalHungary Andrej Kiskát, a Credo Ventures partnerét. A befektetők megértik, hogy a vállalkozó nehezen, vagy nem tud felépíteni pontos modellt a következő négy évre. A modell számukra egy eszköz, amely megmutatja hogy miként gondolkozik a piacodról, mennyire jól ismeri azt és mik a feltételezéseid. Ezzel egyidejűleg tesztelik a hozzáállást és személyiséget. A leggyakoribb ok arra, hogy miért is nem építenek modellt, hogy az túl bonyolult, vagy csak nincs érzéke hozzá.

További részleteket itt lehet olvasni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!