Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e9354fd-34db-4885-8cae-9082151491bd","c_author":"HVG","category":"360","description":"A walesi operaénekes a Nemzeti Filharmonikusokkal, Fischer Ádám vezényletével lép fel.","shortLead":"A walesi operaénekes a Nemzeti Filharmonikusokkal, Fischer Ádám vezényletével lép fel.","id":"20250530_Bryn-Terfel-basszbariton-Mupa-koncert-wagner-junius-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e9354fd-34db-4885-8cae-9082151491bd.jpg","index":0,"item":"35e855c8-5f74-40de-8b1f-99d049bcf3d1","keywords":null,"link":"/360/20250530_Bryn-Terfel-basszbariton-Mupa-koncert-wagner-junius-8","timestamp":"2025. május. 30. 18:33","title":"Wagner a Müpában a robusztus basszbariton és showman, Bryn Terfel tálalásában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76cec271-eb84-417a-b0cb-458db909f200","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kézről kézre járt az eszköz.","shortLead":"Kézről kézre járt az eszköz.","id":"20250529_mit-hasznaltak-az-okori-romaiak-vecepapir-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76cec271-eb84-417a-b0cb-458db909f200.jpg","index":0,"item":"71bc705f-9295-4562-af82-69bc5bbf3773","keywords":null,"link":"/elet/20250529_mit-hasznaltak-az-okori-romaiak-vecepapir-helyett","timestamp":"2025. május. 29. 05:01","title":"Mit használtak az ókori rómaiak vécépapír helyett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az államfőnek jogtechnikai kifogásai támadtak az elfogadott törvénnyel szemben.","shortLead":"Az államfőnek jogtechnikai kifogásai támadtak az elfogadott törvénnyel szemben.","id":"20250530_sulyok-visszakuldes-torveny-parlament-veszelyhelyzet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"dc99ca08-0ee4-47da-acaf-f81794b65751","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_sulyok-visszakuldes-torveny-parlament-veszelyhelyzet-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 18:42","title":"Sulyok Tamás visszaküldte az Országgyűlésnek a veszélyhelyzeti rendeleteket törvényi szintre emelő jogszabályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A védekezés kudarcot vallott, a bánya szerkezete instabillá vált, megsüllyedhet a felszín is.","shortLead":"A védekezés kudarcot vallott, a bánya szerkezete instabillá vált, megsüllyedhet a felszín is.","id":"20250530_parajd-sobanya-viz-ala-kerult-kudarc-vedekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff743a4b-ee8d-4f58-802c-aace1b93f539.jpg","index":0,"item":"0e887eab-3082-4bf4-bc35-b7c13b780868","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_parajd-sobanya-viz-ala-kerult-kudarc-vedekezes","timestamp":"2025. május. 30. 09:51","title":"Már teljesen víz alá került a parajdi sóbánya, a helyiek a felelősöket keresik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"530ebdee-188a-4943-8b6e-56ef355ceff5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szokatlanul aktív a Honvédelmi Minisztérium a volt vezérkari főnök ügyében, még azt a hangfelvételt is bemutatják, amelyen a volt vezérkari főnök állítólag azt mondja, Szlava Ukrajini.","shortLead":"Szokatlanul aktív a Honvédelmi Minisztérium a volt vezérkari főnök ügyében, még azt a hangfelvételt is bemutatják...","id":"20250529_A-HM-elarulta-milyen-dokumentumokkal-akarja-bizonyitani-a-Parlamentben-hogy-Ruszin-Szendinek-ukran-kapcsolatai-vannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/530ebdee-188a-4943-8b6e-56ef355ceff5.jpg","index":0,"item":"1b73f8c3-83f7-405a-a7bc-8c9c060d7798","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_A-HM-elarulta-milyen-dokumentumokkal-akarja-bizonyitani-a-Parlamentben-hogy-Ruszin-Szendinek-ukran-kapcsolatai-vannak","timestamp":"2025. május. 29. 16:23","title":"A HM elmondta, milyen dokumentumokkal akarja bizonyítani, hogy Ruszin-Szendinek ukrán kapcsolatai vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b56e612-a064-4b7b-83b6-52520d4c7982","c_author":"Köves Gábor","category":"elet","description":"Mozikban régi kedvencünk 12. filmje, A föníciai séma, amely pont akkora köldöknézés, mint régi kedvencünk 11. és 10. filmje. Persze köldök és köldök között is van különbség. Wes Anderson köldöke ide vagy oda, kritikusunk elérkezettnek látta az időt a szakításra. ","shortLead":"Mozikban régi kedvencünk 12. filmje, A föníciai séma, amely pont akkora köldöknézés, mint régi kedvencünk 11. és 10...","id":"20250529_wes-andersontol-foniciai-sema-film-kritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b56e612-a064-4b7b-83b6-52520d4c7982.jpg","index":0,"item":"56594a8c-e28d-4eb5-98c6-b1cf30f8c6d6","keywords":null,"link":"/elet/20250529_wes-andersontol-foniciai-sema-film-kritika","timestamp":"2025. május. 29. 15:01","title":"Búcsúzunk kedves barátunktól, Wes Andersontól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d51d743-89c9-4232-9fd4-60ddaa3edd5e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Hitből iskola, álomból valóság, ez Seszták útja a Thália Tanodáig” címmel közölt nemrég interjút Seszták Szidónia színész-tanárral a magazin. Abban azonban egy szó nem volt az intézményben tapasztalt súlyos visszaélésekről.","shortLead":"„Hitből iskola, álomból valóság, ez Seszták útja a Thália Tanodáig” címmel közölt nemrég interjút Seszták Szidónia...","id":"20250529_Bocsanatot-kert-a-Glamour-foszerkesztoje-a-Thalia-Tanodarol-szolo-PR-interju-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d51d743-89c9-4232-9fd4-60ddaa3edd5e.jpg","index":0,"item":"db4b40d3-c7f5-4da1-ba8a-6efb7915de4c","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Bocsanatot-kert-a-Glamour-foszerkesztoje-a-Thalia-Tanodarol-szolo-PR-interju-miatt","timestamp":"2025. május. 29. 13:29","title":"Bocsánatot kért a Glamour a Thália Tanodáról szóló interjú miatt, amelyből kimaradt az abúzusügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1ab2077-cf59-469b-a037-e564601a9942","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan már GIF-eket is létre lehet majd hozni a Windows 11 beépített képernyőrögzítő alkalmazásában, a Képmetszőben.","shortLead":"Hamarosan már GIF-eket is létre lehet majd hozni a Windows 11 beépített képernyőrögzítő alkalmazásában, a Képmetszőben.","id":"20250530_microsoft-windows-11-kepmetszo-gif-letrehozas-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1ab2077-cf59-469b-a037-e564601a9942.jpg","index":0,"item":"142d288d-07e1-4354-9fd0-0da5f58db803","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_microsoft-windows-11-kepmetszo-gif-letrehozas-uj-funkcio","timestamp":"2025. május. 30. 22:03","title":"Imádni fogja: GIF-funkciót kap a Windows","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Expolgármester élesztené fel a bukott repülőgépgyártást
szerző:
Szlavkovics Rita
Tetszett a cikk?
A hajdan szépreményű, ballószögi sportrepülőket gyártó Corvus Aircraft Kft egyik vezetője ellen eljárás indult, költségvetési csalás a vád, a cég felszámolás alatt áll már 2011 óta. A fejlesztésekkel foglalkozó másik vezető az ázsiai országban menedzseli a kínai gyártást, a „tudást” exportálták. A hazai romokon a falu volt polgármestere épít várat: céget alapított, a dolgozók egy részét átvette, hogy az elmúlt években fejlesztett gépeikkel meghódítsák a levegőt.
Magnus Fusion sportrepülőgép sorozatgyártása rajtolt a minap Kecskeméten, a tavasszal alakult Magnus Aircraft Zrt csarnokában. A cég egyik tulajdonosa 12 éven át polgármester volt a Kecskeméttől alig pár kilométerre fekvő Ballószögön, abban a faluban, ahol 10 évvel ezelőtt elindult egy másik cég, a kompozitból gyártott kisrepülőgépeket kifejlesztő Corvus Aircraft Kft.
Ez utóbbi vállalkozás azonban, amely 2004-ben 339 millió forintos tőkével alakult, zűrös ügyekbe keveredett. A Corvus Aircraft Kft. uniós pályázati elszámolásaiban a hatóságok fiktív számlákat találtak, 2010-ben előzetes letartóztatásba helyezték a gazdasági ügyeket intéző tulajdonost, 2011 tavaszán az ügyészség lefoglalta a cég közel egymilliárd forintos vagyonát, annak az évnek az őszén a felszámolás is megindult, melyet a bírósági határozat megszületéséig felfüggesztettek. 2012 nyarán az ügyészség vádemelési javaslatában több százmillió forintos költségvetési csalás gyanújával indítványozta a büntetőeljárás megindítását, az ügyben jelenleg is a tanúk meghallgatása folyik.
Néztek is nagyot idén tavasszal magyar szakemberek, akik az AERO 2014 németországi szakkiállításon egy kínai kisgépet megpillantottak – írta május végén a kecskeméti hírportál, a Hírösvény –, mivel a Corvus Aircraft (jelenleg tehát büntetőeljárás alatt álló cég) egykori fejlesztését vélték benne felfedezni.
A tervek szerint itt fogják gyártani Kecskeméten a Magnus Fusiont.
Szlavkovits Rita
Az újságíró megkeresésére Voloscsuk András, a ballószögi cég egykori fejlesztésekkel foglalkozó alapítója azt állította, hogy a Németországban közönség elé vitt típus egy általuk Kínában kifejlesztett példány, ő maga pedig egy másik kínai cég, a Corvus-China vezető fejlesztőmérnöke. (Ezt a céget a kínaiak alapították, de a Corvus Aircraftot a zűr után otthagyó Voloscsuk csatlakozott a céghez.) A portálnak a ballószögi cég egykori mérnöke, Farkas Csaba azt mondta, meglátása szerint a kiállított gép kísértetiesen hasonlít a Ballószögön kifejlesztett Racer 540-re. Voloscsuk ezt cáfolta az újságírónak, s azt is visszautasította, hogy bármilyen visszaélés történt volna a Ballószögön zárolt, egymilliárdot is meghaladó értékű vagyonnal, mivel azt ő maga adta át az adóhatóságnak, hiánytalanul.
Ballószög, Kína
A történet három éve vett kanyart. A Corvus Aircraftot érintő, 2010-ben kezdődött eljárás miatt a település akkori polgármestere, Katona Imre úgy döntött, hogy megmenti a falu aranytojásokat tojó tyúkját, átveszi az alkalmazottak egy részét, s folytatják a kisrepülőgépek gyártását, más helyen, más néven és egy kicsit más termékekkel. Ezért alapította meg Katona 2011 nyarán egy üzlettársával közösen a Corvus Hungaryt (ez a nevében emlékeztet a korábban alapított, zűrös ügybe keveredett céggel, az Aircrafttal, de jogilag más vállalkozás), amelyben még a bajba került vállalkozásfejlesztésekkel foglalkozó szakember ismerősével közösen dolgoztak. Katonáék befektetőket kerestek, így jutottak el Kínába is. A kínaiakkal folytatott bizniszből aztán, ahogy mesélte a hvg.hu-nak, Katona kiszállt, s ez után kezdett mostani vállalkozásába a Magnus Aircrafttal.
Hogy az ezt követően felszámolás alá kerülő cégből miként került ki Kínába gyártósor, ahogy azt több forrásunk is állítja, szerettük volna megkérdezni Gáspár Jánost, a felszámolásban eljáró Dual-Perfekt Kft képviselőjét, ám ő a hvg.hu kérdéseire nem kívánt válaszolni. A jelenleg Kínában dolgozó fejlesztőmérnök a kecskeméti hírportálnak azt állította, hogy vagyonkimentés nem történt.
Most azonban tehát négy cég is van: a felszámolás alatt álló Corvus Aircraft, egy kínai vállalkozás, aztán a Corvus Hungary, és az idén alapított Magnus Aircraft.
31 millió forintos repülő
A Magnus Aircraft Zrt. saját termékét, a Magnus Fusiont a Ballószögön, a zűrös ügybe keveredett cégnél kifejlesztett Racerrel rokonítja, azt a Magnusnál nagybátyónak nevezik. (A Racer R 540 géppel versenyzett Besenyi Péter a Red Bullon.) Azt mondják, saját fejlesztésük a prémium kategória, mivel komplex terméket kínálnak, nem csak a csupasz gépet: pilóta típusképzést ajánlanak, s azt, hogy kamerákkal felszerelve akár munkagépként is használható, például távvezetékek hibáinak feltárására is alkalmas lehet.
Katona Imre, a Magnus egyik tulajdonosa a közép-felső kategóriás termékeiket a tervek szerint 100 ezer euró (vagyis 31 millió forint) felett árazná be, ez még így is 10-15 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú sportrepülők ára. „A legnagyobb befektetés a mérnöki munka – magyarázta Katona – az európai országok nagyobb részében ezért 6-7-szeres, a szakmunkáért 3-4 szeres bért fizetnek, ebből is adódik az, hogy olcsóbban tudjuk kínálni a gépeket. Ezzel együtt azért nem tudjuk még lejjebb vinni az árainkat, mert a vásárlóknak a repülőgépek mellé szolgáltatást is kell adnunk. Németországban már meg is nyitottuk az egyik szervízállomásunkat.”
A különleges körülmények között is kipróbált Magnus Fusion nullszéria gyártásán már túl vannak, készen áll az új gyártósor, évente akár 50 sportrepülő legyártására is képesek. A későbbiekben európai uniós forrásokra is pályáznának.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok részére készülő Corvus Racer 540 típusú műrepülőgép
MTI / Kovács Sándor
Nagy támogatást jelent a Siemens-szel kötött együttműködési megállapodás is: abban egyeztek meg, hogy közös projekteket is indítanak majd, a Magnus repülőgépeit elektromos hajtóművel látják el. "Ha a Magnusnak bejön a Siemens-szel való együttműködés, akkor az elektromos meghajtással egy valóban teljesen új géppel jelenhetnek meg a piacon, s az óriáscég támogatása is nagyobb bizalmat kelthet a potenciális vevők körében, s ha nem is teljes mértékben magyar színekben, de sikeres lehet az új géptípus” - fogalmazott a hvg.hu-nak Hideg Mihály, a hazai repülőgépgyártás egyik vezető szakembere, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke.
Vissza Kínából
Azt, hogy mire jutnak a kínaiak, nem tudhatjuk. Egy mindhárom cég fejlesztéseiben közreműködő szakember szerint a kínai „részleg” hanyatlóban van. Miután másfél évig dolgozott a Sanghajtól nem messze található üzemben, úgy látja, ott többnyire már „felnik és bőröndök gyártásával foglalkoznak”. Annyit még elárult a nemrégiben Kínából hazaérkező férfi, hogy a konkrét termelő munka mellett egyik feladatuk az ottani szakemberek képzése volt.
A Kínában másfél évet eltöltő fiatalember jelenleg a Magnus Aircraftnál dolgozik. Azt elismerte, hogy itt kevesebbet keres, mint odakint, de biztosabb lábakon áll. Azt is hozzátette, hogy a kínai alkalmazottak fizetése viszont jóval alacsonyabb volt, így akár olcsóbbak is lehetnek a Kínában készült gépek.
Kivájták a holló szemét
A ballószögi Corvus Aircraft első terméke a corvus corone, a dolmányos varjú volt, ami a speciális kompozit műanyag váza miatt különlegesnek számított a közép-európai gyártásban. Ezt emeli ki Hideg Mihály, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke. Szerinte a vállalkozók merészsége elismerést váltott ki szakmai berkekben. Mivel azonban a kompozit és a fejlesztés is költséges, előbb-utóbb szembe kellett nézniük a 2004-ben, Ballószögön céget alapítóknak a forráshiánnyal. (Az Európai Uniós forrásokat elsősorban kapacitásbővítésre, képzésre, gyártásra adják.)
Hideg Mihály a Corvus Aircraft Kft büntetőügyében nem kívánt állást foglalni, de annyit megjegyzett, hogy a 40-50 hazai, a repülőgépgyártás valamely területén működő cég igen kis volumenű, szétaprózott az iparág, megfelelő nagyságú tőkével sem rendelkeznek.
A rendszerváltás után a semmiből próbálták feléleszteni azt, mivel a második világháború után 10 évig tiltott volt Magyarországon - mint vesztes országban - a repülőgépgyártás. A Varsói Szerződésben Magyarországnak ismételten csak a javítás maradt. ( A korábban kiképzett mérnökök az Ikarusban landoltak, ők fejlesztették ki a könnyűszerkezetes buszokat) Ezzel párhuzamosan a repülőmérnöki képzést is felszámolták a BME-n, csak a Szovjetunióban lehetett ilyen diplomát szerezni. A rendszerváltáskor - bár újraszerveződött a képzés - kevesen akadtak olyan vállalkozók, akik belevágtak.
Az úttörő a Halley Kft. volt az Apolló Fox-szal, alumínium szerkezettel. A ballószögiek váratlanul robbantak be az ágazatba, az egész világot meglepték a fejlesztéseikkel, ügyesen kooperáltak más szervezetekkel. „Abban voltak jók, hogy együttműködtek cégekkel, kutatóintézetekkel, egyetemi tanszékekkel. Jól menedzselték ezeket a kapcsolatokat, sokat foglalkoztak fejlesztésekkel. Az uniós források pántlikázott pénzek, valószínűsíthetően arra nem volt kiírás, amire nekik szükségük lett volna. Saját pénzből egyszerűbb lett volna fejleszteni, de nem volt elegendő forrásuk. A Corvus Aircraftnak ki kellett fejleszteni a prototípusokat, tesztelnie kellett és a sorozatgyártást is be kellett indítani. A kezdeti tőkéjük nyilván hamar elfogyott. Sajnálom, hogy kínai partnert kellett bevonniuk, mert innentől kezdve zavaros a történet. A szerződéseket aligha fogjuk megismerni, nevezetesen azt, hogy melyik fél milyen típusokat gyárthat, és ki használhatja a Corvus nevet, mely név ismert volt már a piacon. Lehetnek még további viták e körül, de ezek már jogi kérdések. Még az is vita tárgyát képezheti, hogy a Corvus Racer 540, amilyet Besenyi Péter is használ, az valójában kinek a gépe" - mondta Hideg a hvg.hu-nak.