Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20a217b4-225b-465a-bac2-e4b62ee85d15","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"„Az incidens jellege arra utal, hogy Oroszország teszteli légvédelmi rendszereink felkészültségét” – állítja a lengyel fegyveres erők műveleti parancsnoksága.","shortLead":"„Az incidens jellege arra utal, hogy Oroszország teszteli légvédelmi rendszereink felkészültségét” – állítja a lengyel...","id":"20250426_Egy-orosz-katonai-helikopter-megsertette-Lengyelorszag-legteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a217b4-225b-465a-bac2-e4b62ee85d15.jpg","index":0,"item":"8ef8ffed-fbcd-4c28-99ed-0cf546b892a6","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Egy-orosz-katonai-helikopter-megsertette-Lengyelorszag-legteret","timestamp":"2025. április. 26. 18:36","title":"Egy orosz katonai helikopter megsértette Lengyelország légterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"354ee771-3cb2-432e-95bf-42548c78f578","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Gondolja át az étrendjét és az életmódját, valamint azt, hogy min tud változtatni! Szerkesztett részlet a Bél című könyvből.","shortLead":"Gondolja át az étrendjét és az életmódját, valamint azt, hogy min tud változtatni! Szerkesztett részlet a Bél című...","id":"20250426_Adjon-eselyt-az-emesztorendszerenek-Igy-tehet-a-belei-egeszsegeert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/354ee771-3cb2-432e-95bf-42548c78f578.jpg","index":0,"item":"17d6ee35-831f-4fdd-8df5-55ed9a48dc55","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250426_Adjon-eselyt-az-emesztorendszerenek-Igy-tehet-a-belei-egeszsegeert","timestamp":"2025. április. 26. 19:15","title":"Adjon esélyt az emésztőrendszerének: Így tehet a belei egészségéért!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket is. Ahogy számos kórkép vagy megbetegedés esetében, itt is a megelőzés a legjobb út, de nem árt vigyázni, mert ha túlzásba esünk, akkor többet ártunk, mint használunk.","shortLead":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket...","id":"20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35.jpg","index":0,"item":"cc1d9662-df2f-4868-9ecf-183d48b06d7b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","timestamp":"2025. április. 27. 16:35","title":"Férfiak és az aranyér: így sportoljon biztonságosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6a4bc1c6-b95a-49c6-b065-8e2bbc9dbd21","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt mindenkinek elment a józan esze? ","shortLead":"Itt mindenkinek elment a józan esze? ","id":"20250428_Csapatosan-fordult-meg-terepjaros-konvoj-az-M7-es-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a4bc1c6-b95a-49c6-b065-8e2bbc9dbd21.jpg","index":0,"item":"361eab4f-55e3-40ea-bfb1-879216525a28","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Csapatosan-fordult-meg-terepjaros-konvoj-az-M7-es-video","timestamp":"2025. április. 28. 10:57","title":"Elnéztek valamit, erre kétszer is visszafordult az M7-esen egy terepjárós konvoj – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett le a képernyők elé”.","shortLead":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett...","id":"20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763.jpg","index":0,"item":"9c718808-5aa6-4016-bb8e-d22989dafe93","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","timestamp":"2025. április. 26. 21:52","title":"Hofi özvegye: Amíg élek, soha nem beszélek múlt időben Gézáról, hiszen itt van velem és bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"263379f3-7c89-4ef5-9300-18a50af2e604","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Ferenc, Huxit, váltógazdaság, mémtábornok, zsírmáj. ","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250427_Az-en-hetem-Peterfy-Gergely-papa-husvet-zsirmaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/263379f3-7c89-4ef5-9300-18a50af2e604.jpg","index":0,"item":"5e8581cd-298e-4569-8b07-c815d0c79d79","keywords":null,"link":"/360/20250427_Az-en-hetem-Peterfy-Gergely-papa-husvet-zsirmaj","timestamp":"2025. április. 27. 17:30","title":"Péterfy Gergely: A húsvéti locsolkodás körülbelül annyira szexi, mint a zsírmáj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deca133c-6048-4dec-97f5-0be291656ac6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Magyar Ferenc pápa temetése miatt tartózkodik az olasz fővárosban, de láthatólag igyekszik kimaxolni a római életérzést.","shortLead":"Magyar Ferenc pápa temetése miatt tartózkodik az olasz fővárosban, de láthatólag igyekszik kimaxolni a római életérzést.","id":"20250427_magyar-peter-robogo-roma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deca133c-6048-4dec-97f5-0be291656ac6.jpg","index":0,"item":"0d07f116-631f-4aea-bfae-f7f719f65e5b","keywords":null,"link":"/elet/20250427_magyar-peter-robogo-roma","timestamp":"2025. április. 27. 15:41","title":"Magyar Péter robogóval fotózkodott Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35bd7592-db99-456f-b3f6-83e0a9b079b5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ferenc pápa halála óta egyre többen kerestek rá Erdő Péter bíboros nevére, a temetés után pedig soha nem látott mértékűre nőtt az érdeklődés.","shortLead":"Ferenc pápa halála óta egyre többen kerestek rá Erdő Péter bíboros nevére, a temetés után pedig soha nem látott...","id":"20250428_google-kereses-erdo-peter-papavalasztas-esely-katolikus-egyhaz-konklave","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35bd7592-db99-456f-b3f6-83e0a9b079b5.jpg","index":0,"item":"c24ddf78-8e48-4120-ae54-a2d00337d6bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_google-kereses-erdo-peter-papavalasztas-esely-katolikus-egyhaz-konklave","timestamp":"2025. április. 28. 12:27","title":"A Google-keresések is azt mutatják, hogy Erdő Pétert tartják a pápaválasztás egyik esélyesének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörögnek a közösségi finanszírozási kampányok, egyre több magyar sikertől hangos a sajtó, de vajon hány kampány végzi a süllyesztőben, és mekkora az esély rá, hogy egy magyar ötletet sikeresen lehessen futtatni a nemzetközi mezőnyben.
Innovatív, pozitív társadalmi hatást kifejtő, esetleg szórakoztató? Nehéz megmondani, hogy mitől lesz sikeres egy vállalkozási ötlet a közösségi finanszírozási oldalon adakozók szemében, ugyanakkor vannak olyan dolgok, amiket mindenképpen meg kell tenni a siker érdekében. A legnépszerűbb oldalakon egyre nagyobb összegek folynak keresztül, a sajtó hangos az újabb rekordokat döntögető projektektől, miközben sikertelen próbálkozásokból Dunát lehetne rekeszteni. A két legnagyobb közösségi finanszírozó oldal, a Kickstarter és az Indiegogo együttes forgalma 2015-re elérheti a 4,35 milliárd dollárt is. Ebben a mezőnyben több magyar vállakozásnak is sikerült labdába rúgnia, amivel jócskán felülteljesítették az átlagot, amit a temérdek bukás elég nyomott szinten tart. A legnépszerűbb forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren az átlagos adományok összege 25 dollár. A magyar RingClock gyűrűóra átlagos támogatott összege 187 dollár volt, amíg ez az összeg a szintén magyar PikkPack cipő esetében 101 dollár volt. Ezeknél a projekteknél ráadásul mindkét esetben termék előrendelésről volt szó, ami jócskán hozzájárult a sikerhez. A projektek jelentős része nem termék előrendelésről szól, hanem nem-megfogható (intangible) jutalmat biztosítanak. Ilyen lehet egy sorozat új évada, színházi előadás vagy kiállítás. De a magyar példákból is látszik, hogy olyat érdemes kínálni jutalomként, ami valóban érték a vásárlóknak.
Sajtó nélkül nincs siker
A sikeres közösségi finanszírozó kampány egyik kulcsa a sajtómegjelenés, amit az említett két sikeres magyar projekt is igazol, hiszen számos megjelenéssel maguk mögött értek el sikereket. A Ringclock kiemelkedően pozitív példa, ugyanis a magyar honból indított projekt 388 278 dollár támogatást gyűjtött 51 napos kampánya alatt. A RingClock példája is mutatja, hogy a sikeres crowdfunding egyedül sajtómegjelenésekkel képzelhető el. Esetükben a kampány korai fázisában - a harmadik napon – felfigyelt rájuk az egyik jelentős amerikai design site, az Uncrate, aminek hatására átlépték a napi 10.000 dolláros támogatottságot, amit további nemzetközi sajtó megjelenések tápláltak, majd az újabb áttörést a tizedik nap hozta meg, amikor az Indiegogo hírlevelében is megjelentek.
Ennek következtében több mint 40.000 dollár támogatás – jelen esetben termék megrendelés – érkezett, amivel túlszárnyalták a 100.000 dolláros álomhatárt. Egy nap alatt 10 millió forint értékben terméket értékesíteni szép teljesítmény, ugyanakkor senkit ne tévesszen meg a gyorsnak tűnő siker, hiszen azt hosszú felkészülés előzte meg. A kampány lezárultakor a RingClock a 26. legsikeresebb Indiegogo kampányként debütált, és második volt a nemzetközi - nem amerikai székhellyel indított - projektek sorában.
A PikkPack cipő is kiemelkedik az átlagos projektek közül, hiszen a design kampányok átlagát, ami 16.913 dollár, jóval meghaladta. A projektgazda, Gulyás Sára is úgy látja, hogy a médiamegjelenések nélkülözhetetlenek voltak ahhoz, hogy az amúgy innovatív terméküket valóban megrendeljék. A kampány időszaka alatt több mint 15 cikk jelent meg a PikkPackról. Ezek közül is kiugró jelentőséggel bírt a Gizmagban megjelent cikk, ami számos megrendelést hozott a cégnek.
A közösségi finanszírozás nagy előnye, hogy a kampányokból rengeteg adat nyerhető a támogatókról. Mint kiderült, a RingClock támogatóinak egyharmada amerikai, akik a leginkább nyitottak erre az új finanszírozási technikára. Ami talán kevésbé várt eredmény, hogy a második legtöbb gyűrűórát vásároló ország - a tömegfinanszírozásban korábban kevésbé jeleskedő - Japán volt. A legnagyobb támogató ország között megtalálható még Németország, Anglia, Ausztrália, Hong-Kong, Kanada és Svájc.
A PikkPack esetében a magyar sajtófelhajtás annyira jól sikerült, hogy a támogatások több mint fele Magyarországról érkezett. A második legtöbbet vásárló ország az USA volt. Ez a jelenség általánosságban jellemző: az induló projektek általában a helyi sajtóban jutnak először nyilvánosságra, ami miatt a helyi közösségek gyorsan „felkarolják” őket. Emellett persze bekapcsolódhat a nemzetközi crowdfunding közösség is, de ehhez nemzetközi megjelenésekre is szükség van. A támogatói statisztika, illetve annak átlagtól történő eltérése, nagyon hasznos marketing információ, ami nagyban segíti a potenciális piacok fogékonyságának beazonosítását egy adott termékre.
Milyen csatornán keresztül érkezik a támogató?
A RingClock eredményeivel elérte, hogy az Indiegogo a napi hírlevélében értesítette regisztrált felhasználóit a gyűrűóráról. A „kütyü” fanatikusok, akik nyitottak a tech jellegű újdonságokra, szerették a terméket, ami borzasztó erős elérésnek bizonyult, a kampány majdnem 30 százalékát az Indiegogo által „hozott” támogatók adták össze. Az adatokból látszik, hogy a személyes megkeresések (email, facebook megosztás) és azok továbbterjedése is fontos szerepet játszik a sikerben.
A PikkPack esetében a közösségi megosztás nagyon hatásosnak bizonyult, a kampány közel 20 százalékát a Facebookon keresztül sikerült behozni. A RingClockhoz hasonlóan itt is sokat segített a közösségi finanszírozási oldal (esetükben a Kickstarter) közreműködése. A kampány körülbelül 15 százaléka folyt be az oldalon böngésző érdeklődőktől. Kérdésünkre a tervező elmondta, hogy a Kickstarter oldaláról számos magyar támogató talált az oldalukra, ami biztató hír lehet a leendő hazai kampány gazdák részére.
Annyi biztos, hogy csak nagyon tudatos előkészítéssel lehet sikeres kampányt futtatni. A kiugró sikerek - 100 000 dollár feletti kampányok - elérése nagyon ritka és jellemzően csak olyan projekt számára elérhető, aminek célközönsége rendszeresen böngészi a crowdfunding oldalakat.
Nagy számok törvénye
A Kickstarter jelentéséből kiderül, hogy 2014-ben 3,3 millió ember adakozott az oldalon, ami több mint 500 millió dolláros támogatást eredményezett a 22.000 támogatott projektnek. A pénzt utalók közül 2,2 millió ember életében először adományozott a Kickstarteren. Több mint 770.000-ren támogattak legalább 2 projektet és 1.125 ember volt, aki több mint 100 projektet támogatott. Átlagban a sikeres crowdfunding projektek támogatási összege 6.405 dollár volt. A legkevesebbet a kézműves projekteknek kellett teljesíteni a sikerhez, mindössze 1.216 dollárt. A nehézsúlyú csoportnak a technológia bizonyult, itt átlagban 19.350 dollár volt a sikeres projektek támogatottsága.
Érdekes, hogy a média kevésbé hangos már a Kickstarter eredeti célközönségétől – a kreatív projektektől – mégis a „film” és „zene” kategóriákból van a legtöbb projekt. A sikerarány szempontjából szintén kreatív kategóriák – a „színház” és „tánc” - emelkednek ki, 60% feletti átlaggal. A sikeres projektek átlagban 1.000 és 10.000 dollár közötti célt érnek el. A 100.000 dolláros támogatást bezsebelő projektek mindössze az összes sikeres projekt 2,2 százalékát érik el. A legjobb sikerarány a zene kategóriában van, ahol átlagban minden negyedik kampány sikeres. Startup finanszírozására alkalmas összegeket nagyon nehéz összegyűjteni. A statisztika szerint 100 000 és 1 000 000 dollár közötti összegre körülbelül 2 százalék esély van, amíg 1 000 000 dollár fölötti összeg kaszálására kevesebb mint 1 százalék.
A szerző a MiniBrake startup alapítója, a hazai startup ökoszisztéma élénkítésének aktív szereplője.
Szerinte végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka helyett ügyeskednek, vagy éppen állami állásért kuncsorognak.