Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","shortLead":"A vendégbefektetői vízum után sem volt nagy kapkodás, mindössze 192-t igényeltek február végéig.","id":"20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5415b70-aaa6-461f-8309-88d0043becda.jpg","index":0,"item":"4b5c89e8-7fa0-4fec-906c-c56a7d225c89","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_vendegbefektetoi-tartozkodasi-engedely-vizum","timestamp":"2025. március. 12. 17:09","title":"Csak 25-en kértek vendégbefektetői tartózkodási engedélyt, nem nagyon pörög a letelepedési kötvény utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35e3cc05-80a1-4aca-9c38-44c9e55d07c8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A politológus szerint Gulyás Gergely és Rogán Antal helyzete megrendülhetett a kormánypártban.","shortLead":"A politológus szerint Gulyás Gergely és Rogán Antal helyzete megrendülhetett a kormánypártban.","id":"20250312_torok-gabor-hatalmi-atrendezodes-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35e3cc05-80a1-4aca-9c38-44c9e55d07c8.jpg","index":0,"item":"11ddd06e-2701-4724-b7b0-2ec18be17b87","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_torok-gabor-hatalmi-atrendezodes-fidesz","timestamp":"2025. március. 12. 15:48","title":"Török Gábor: Hatalmi átrendeződés zajlik a Fideszben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A streamingszolgáltató azzal próbálja eltolni magától a problémát, hogy a kiadókra mutogat.","shortLead":"A streamingszolgáltató azzal próbálja eltolni magától a problémát, hogy a kiadókra mutogat.","id":"20250312_spotify-jogdij-eloadok-zeneszerzok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63.jpg","index":0,"item":"8133ae81-7904-4958-9d2f-9eee425d0857","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_spotify-jogdij-eloadok-zeneszerzok","timestamp":"2025. március. 12. 15:57","title":"Hiába fizetett ki rekordösszeget jogdíjakra a Spotify, a zenészek egyáltalán nem elégedettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746b1b43-74d1-47a5-97c2-1c059bbc71ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Aki március eleje óta most tankol először, az már elég jól járt. ","shortLead":"Aki március eleje óta most tankol először, az már elég jól járt. ","id":"20250312_Tovabb-csokkennek-az-uzemanyagarak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746b1b43-74d1-47a5-97c2-1c059bbc71ed.jpg","index":0,"item":"311d3ee9-c1e3-4694-91d8-63fba0b54e08","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Tovabb-csokkennek-az-uzemanyagarak","timestamp":"2025. március. 12. 09:40","title":"Régen látott áron lesz csütörtöktől a benzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f2b76ef8-6cb2-405c-8823-a133c537d740","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A képviselő Orbán-álarcot öltött, és Majkát énekelgetett a performansz során.","shortLead":"A képviselő Orbán-álarcot öltött, és Majkát énekelgetett a performansz során.","id":"20250312_tordai-bence-sajtotajekoztato-talicska-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2b76ef8-6cb2-405c-8823-a133c537d740.jpg","index":0,"item":"6b03f618-2181-47ef-8837-e6911bff6261","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_tordai-bence-sajtotajekoztato-talicska-baleset","timestamp":"2025. március. 12. 12:22","title":"Baleset vetett véget Tordai Bence szürreális sajtótájékoztatójának az orosz nagykövetség előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc16ba80-1a88-4d3c-9c57-6e294b5c8937","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Soha nem támogatott olyan uniós kezdeményezést, amely az ukrajnai fegyverszállításról és a háború meghosszabbításáról szól – állította.","shortLead":"Soha nem támogatott olyan uniós kezdeményezést, amely az ukrajnai fegyverszállításról és a háború meghosszabbításáról...","id":"20250312_magyar-peter-europai-parlament-alairas-hamisitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc16ba80-1a88-4d3c-9c57-6e294b5c8937.jpg","index":0,"item":"41325be0-16c0-4235-a81e-fb1bdd086d03","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_magyar-peter-europai-parlament-alairas-hamisitas","timestamp":"2025. március. 12. 15:01","title":"Magyar Péter szerint hamisították az aláírását, és már az Európai Parlamentben is vizsgálják az ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc21f926-3914-4da8-9fcf-1edc894fee0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vaszily Miklós megválasztását a jegybank hagyta jóvá.","shortLead":"Vaszily Miklós megválasztását a jegybank hagyta jóvá.","id":"20250312_vaszily-miklos-mbh-bank-felugyelobizottsag-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc21f926-3914-4da8-9fcf-1edc894fee0a.jpg","index":0,"item":"6baee520-cd11-4e40-9004-9b0e74e4ef8e","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_vaszily-miklos-mbh-bank-felugyelobizottsag-elnok","timestamp":"2025. március. 12. 19:31","title":"Vaszily Miklós lett az MBH Bank felügyelőbizottságának elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dübörögnek a közösségi finanszírozási kampányok, egyre több magyar sikertől hangos a sajtó, de vajon hány kampány végzi a süllyesztőben, és mekkora az esély rá, hogy egy magyar ötletet sikeresen lehessen futtatni a nemzetközi mezőnyben.
Innovatív, pozitív társadalmi hatást kifejtő, esetleg szórakoztató? Nehéz megmondani, hogy mitől lesz sikeres egy vállalkozási ötlet a közösségi finanszírozási oldalon adakozók szemében, ugyanakkor vannak olyan dolgok, amiket mindenképpen meg kell tenni a siker érdekében. A legnépszerűbb oldalakon egyre nagyobb összegek folynak keresztül, a sajtó hangos az újabb rekordokat döntögető projektektől, miközben sikertelen próbálkozásokból Dunát lehetne rekeszteni. A két legnagyobb közösségi finanszírozó oldal, a Kickstarter és az Indiegogo együttes forgalma 2015-re elérheti a 4,35 milliárd dollárt is. Ebben a mezőnyben több magyar vállakozásnak is sikerült labdába rúgnia, amivel jócskán felülteljesítették az átlagot, amit a temérdek bukás elég nyomott szinten tart. A legnépszerűbb forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren az átlagos adományok összege 25 dollár. A magyar RingClock gyűrűóra átlagos támogatott összege 187 dollár volt, amíg ez az összeg a szintén magyar PikkPack cipő esetében 101 dollár volt. Ezeknél a projekteknél ráadásul mindkét esetben termék előrendelésről volt szó, ami jócskán hozzájárult a sikerhez. A projektek jelentős része nem termék előrendelésről szól, hanem nem-megfogható (intangible) jutalmat biztosítanak. Ilyen lehet egy sorozat új évada, színházi előadás vagy kiállítás. De a magyar példákból is látszik, hogy olyat érdemes kínálni jutalomként, ami valóban érték a vásárlóknak.
Sajtó nélkül nincs siker
A sikeres közösségi finanszírozó kampány egyik kulcsa a sajtómegjelenés, amit az említett két sikeres magyar projekt is igazol, hiszen számos megjelenéssel maguk mögött értek el sikereket. A Ringclock kiemelkedően pozitív példa, ugyanis a magyar honból indított projekt 388 278 dollár támogatást gyűjtött 51 napos kampánya alatt. A RingClock példája is mutatja, hogy a sikeres crowdfunding egyedül sajtómegjelenésekkel képzelhető el. Esetükben a kampány korai fázisában - a harmadik napon – felfigyelt rájuk az egyik jelentős amerikai design site, az Uncrate, aminek hatására átlépték a napi 10.000 dolláros támogatottságot, amit további nemzetközi sajtó megjelenések tápláltak, majd az újabb áttörést a tizedik nap hozta meg, amikor az Indiegogo hírlevelében is megjelentek.
Ennek következtében több mint 40.000 dollár támogatás – jelen esetben termék megrendelés – érkezett, amivel túlszárnyalták a 100.000 dolláros álomhatárt. Egy nap alatt 10 millió forint értékben terméket értékesíteni szép teljesítmény, ugyanakkor senkit ne tévesszen meg a gyorsnak tűnő siker, hiszen azt hosszú felkészülés előzte meg. A kampány lezárultakor a RingClock a 26. legsikeresebb Indiegogo kampányként debütált, és második volt a nemzetközi - nem amerikai székhellyel indított - projektek sorában.
A PikkPack cipő is kiemelkedik az átlagos projektek közül, hiszen a design kampányok átlagát, ami 16.913 dollár, jóval meghaladta. A projektgazda, Gulyás Sára is úgy látja, hogy a médiamegjelenések nélkülözhetetlenek voltak ahhoz, hogy az amúgy innovatív terméküket valóban megrendeljék. A kampány időszaka alatt több mint 15 cikk jelent meg a PikkPackról. Ezek közül is kiugró jelentőséggel bírt a Gizmagban megjelent cikk, ami számos megrendelést hozott a cégnek.
A közösségi finanszírozás nagy előnye, hogy a kampányokból rengeteg adat nyerhető a támogatókról. Mint kiderült, a RingClock támogatóinak egyharmada amerikai, akik a leginkább nyitottak erre az új finanszírozási technikára. Ami talán kevésbé várt eredmény, hogy a második legtöbb gyűrűórát vásároló ország - a tömegfinanszírozásban korábban kevésbé jeleskedő - Japán volt. A legnagyobb támogató ország között megtalálható még Németország, Anglia, Ausztrália, Hong-Kong, Kanada és Svájc.
A PikkPack esetében a magyar sajtófelhajtás annyira jól sikerült, hogy a támogatások több mint fele Magyarországról érkezett. A második legtöbbet vásárló ország az USA volt. Ez a jelenség általánosságban jellemző: az induló projektek általában a helyi sajtóban jutnak először nyilvánosságra, ami miatt a helyi közösségek gyorsan „felkarolják” őket. Emellett persze bekapcsolódhat a nemzetközi crowdfunding közösség is, de ehhez nemzetközi megjelenésekre is szükség van. A támogatói statisztika, illetve annak átlagtól történő eltérése, nagyon hasznos marketing információ, ami nagyban segíti a potenciális piacok fogékonyságának beazonosítását egy adott termékre.
Milyen csatornán keresztül érkezik a támogató?
A RingClock eredményeivel elérte, hogy az Indiegogo a napi hírlevélében értesítette regisztrált felhasználóit a gyűrűóráról. A „kütyü” fanatikusok, akik nyitottak a tech jellegű újdonságokra, szerették a terméket, ami borzasztó erős elérésnek bizonyult, a kampány majdnem 30 százalékát az Indiegogo által „hozott” támogatók adták össze. Az adatokból látszik, hogy a személyes megkeresések (email, facebook megosztás) és azok továbbterjedése is fontos szerepet játszik a sikerben.
A PikkPack esetében a közösségi megosztás nagyon hatásosnak bizonyult, a kampány közel 20 százalékát a Facebookon keresztül sikerült behozni. A RingClockhoz hasonlóan itt is sokat segített a közösségi finanszírozási oldal (esetükben a Kickstarter) közreműködése. A kampány körülbelül 15 százaléka folyt be az oldalon böngésző érdeklődőktől. Kérdésünkre a tervező elmondta, hogy a Kickstarter oldaláról számos magyar támogató talált az oldalukra, ami biztató hír lehet a leendő hazai kampány gazdák részére.
Annyi biztos, hogy csak nagyon tudatos előkészítéssel lehet sikeres kampányt futtatni. A kiugró sikerek - 100 000 dollár feletti kampányok - elérése nagyon ritka és jellemzően csak olyan projekt számára elérhető, aminek célközönsége rendszeresen böngészi a crowdfunding oldalakat.
Nagy számok törvénye
A Kickstarter jelentéséből kiderül, hogy 2014-ben 3,3 millió ember adakozott az oldalon, ami több mint 500 millió dolláros támogatást eredményezett a 22.000 támogatott projektnek. A pénzt utalók közül 2,2 millió ember életében először adományozott a Kickstarteren. Több mint 770.000-ren támogattak legalább 2 projektet és 1.125 ember volt, aki több mint 100 projektet támogatott. Átlagban a sikeres crowdfunding projektek támogatási összege 6.405 dollár volt. A legkevesebbet a kézműves projekteknek kellett teljesíteni a sikerhez, mindössze 1.216 dollárt. A nehézsúlyú csoportnak a technológia bizonyult, itt átlagban 19.350 dollár volt a sikeres projektek támogatottsága.
Érdekes, hogy a média kevésbé hangos már a Kickstarter eredeti célközönségétől – a kreatív projektektől – mégis a „film” és „zene” kategóriákból van a legtöbb projekt. A sikerarány szempontjából szintén kreatív kategóriák – a „színház” és „tánc” - emelkednek ki, 60% feletti átlaggal. A sikeres projektek átlagban 1.000 és 10.000 dollár közötti célt érnek el. A 100.000 dolláros támogatást bezsebelő projektek mindössze az összes sikeres projekt 2,2 százalékát érik el. A legjobb sikerarány a zene kategóriában van, ahol átlagban minden negyedik kampány sikeres. Startup finanszírozására alkalmas összegeket nagyon nehéz összegyűjteni. A statisztika szerint 100 000 és 1 000 000 dollár közötti összegre körülbelül 2 százalék esély van, amíg 1 000 000 dollár fölötti összeg kaszálására kevesebb mint 1 százalék.
A szerző a MiniBrake startup alapítója, a hazai startup ökoszisztéma élénkítésének aktív szereplője.