szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 65 millió forintos bírsággal sújtotta a Magyar Telekomot csütörtökön, mivel a szolgáltató több ezer előfizetőjének okozott kárt azzal, hogy nem fizetett kötbért, illetve azt nem megfelelően tette.

Az NMHH a Magyar Telekomot 65 millió forint bírsággal sújtotta a kötbérfizetési és az ahhoz kapcsolódó tájékoztatási kötelezettség elmulasztása miatt. Valamint kötelezte a szolgáltatót a kötbérkezelési folyamatának módosítására, és az ehhez szükséges intézkedési terv kidolgozására. A bírság összegének megállapításakor az NMHH figyelembe vette, hogy a Telekom jogsértő kötbérkezelési gyakorlata sok ezer előfizetőjének okozott érdeksérelmet és a szolgáltató átmenetileg többmilliós vagyoni előnyre tett szert.

Növelte a bírság összegét, hogy a létesítési eljárások körében a szolgáltatásnyújtás késedelmes teljesítését az NMHH korábban már több eljárásában megállapította és szankcionálta, de ennek ellenére a szolgáltató ismételten jogsértő magatartást tanúsított. A hatóság kötelezte a szolgáltatót, hogy közleményt tegyen ki honlapjára, hogy az általa elkövetett jogsértés az előfizetők védelmében széles körben ismertté váljon.

A hírközlési hatóság közleménye szerint az általános hatósági felügyeleti terv alapján vizsgált 2013. február 1. – 2014. január 31. közötti időszakkal kapcsolatosan derült fény arra, hogy a Magyar Telekom nem minden esetben tartotta be az elektronikus hírközlési jogszabályokban foglalt kötelezvényeit (a kötbérkezelési előírásokat az előfizetői szolgáltatás létesítési, áthelyezési, korlátozás megszüntetési és előfizetői szerződés átírási eljárásai során).

Fülöp Máté

Az NMHH a jogsértés gyanúja miatt 2014. szeptember 24-én általános hatósági felügyeleti eljárást indított.

A felügyeleti eljárásban a hatóság jogsértéseket tár fel a Telekom helyhez kötött telefon és internet-hozzáférési szolgáltatására, valamint műsorterjesztési tevékenységére vonatkozóan 1 148 előfizetői szolgáltatás létesítési, 165 korlátozás megszüntetési, 221 előfizetői szolgáltatás áthelyezési és 150 előfizetői szerződés átírási eljárása kapcsán.

A legtöbb jogsértést a Telekom a szolgáltatás létesítése körében követte el, a feltárt határidő túllépések esetén jogsértő volt az összes kötbérkezelése, mert a kötbért nem megfelelően számította, vagy elmulasztotta, illetve jelentős késedelemmel teljesítette a kifizetést és a kötbérről való tájékoztatást. Szintén a szolgáltatás létesítése körében tárta fel az NMHH azt a súlyosan jogsértő gyakorlatot, hogy a Telekom nem a jogszabályban meghatározott, hanem egy általa kidolgozott metódus szerint számolta a kötbért, amivel számos esetben megkárosította az előfizetőit. Az általa alkalmazott számítással ugyanis a kötbér összege jellemzően jóval alacsonyabb volt, mintha a jogszabály szerint számolta volna azt.

Az elmaradt kötbérek megfizetése az NMHH eljárásának ideje alatt megtörtént, azonban sok esetben így is több, mint egy év késéssel kapták meg pénzüket a jogosultak. Közel 19 millió forint – a vizsgálatig kifizetni elmulasztott – kötbért fizetett a Telekom az érintett előfizetőknek az NMHH vizsgálata alatt, de a hatóság további több, mint 3 millió forint elmaradt kötbér kifizetésére is kötelezte a szolgáltatót.

A Telekom a döntés ellen fellebbezést nyújtott be, azonban a másodfok az elsőfokú döntést érdemében helybenhagyta, ezzel a hatóság döntése jogerős.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!