szerző:
Varga Szabolcs - Mizsur András
Tetszett a cikk?

A Budapest Barber Shop sikere után Magyarországon is egymás után nyílnak az évtizedeken át mellőzött borbélyüzletek, amelyek, úgy tűnik, megtalálták az utat a női fodrászatokban feszengő férfiakhoz. De vajon csak a hipszter-kultúra járulékos jelenségéről van szó, vagy végérvényesen visszatérnek a békebeli férfiklubok, ahol nemcsak a barkót igazítják, de előkerül a sakktábla és a dominó is? Négy helyen is jártunk. Utánajártunk, és azt tapasztaltuk, hogy már nem csak a hipszterek és a külföldiek ülnek be a kés alá, ugyanakkor kérdéses, hogy a népszerűség hosszú távon is kitart-e majd.

A piros-fehér-kék színkombináció láttán Magyarországon a többség még aligha asszociál a borbélyra, ezért a Bartók Béla úti West Coast Barber cégérén egy ollóval és borbélykéssel is ráerősít a színi világra. Az üzletbe a lépcsőkön leereszkedve, a szakma jellegzetes kellékei segítik a betévedő vendéget, hogy bizonyos legyen benne, nem egy női fodrászatba lépett be. Keményfa burkolat, egy-egy boxer a falra akasztva, a tükrök alatt az autószervizből ismert tűzpiros inaskocsikon sorakoznak a borotváláshoz szükséges eszközök. Az üzletben éppen hárman tartózkodnak, a két tulajdonos – a huszadik életévét még be sem töltött Lányi Bianka és a harminc felé közelítő Fehér Máté –, illetve a velük együtt magánvállalkozóként dolgozó Geri.

„Meguntuk a nőket”

„Az üzletben mindent mi magunk szereltünk be és építettünk a haverok segítségével, egyetlen egy szakembert hívtunk, a gázost, ahhoz senki nem mert hozzányúlni” – mondja Máté, aki már régóta tervezte, hogy megnyitja saját üzletét, és miután Biankával látták, hogy már itthon is szárnyaikat bontogatják a külföldön reneszánszukat élő borbélyok, úgy gondolták, belevágnak. „Meguntuk a nőket” – viccelődik Bianka. Arra mondja, hogy a férfiak teherként élik meg, ha fodrászhoz kell menniük, aminek az oka, hogy a fodrászatokban, szépségszalonokban jellemzően női miliő uralkodik, ami feszélyezi őket.

„A férfiaknak is van igényük a szépítkezésre, és ez még csak nem is napjaink hóbortja, korábban Magyarországon is jelen volt, olyannyira, hogy nemcsak egy gyors borotválásra ugrottak be, hanem kockáztak, dominóztak is, egyfajta klubként működtek az ilyen helyek. A diktatúra idején azonban szépen kikoptak a vendégek, mert úri hóbortnak bélyegezték a borbélyhoz járást. Mi ezt a miliőt szeretnénk visszahozni, de egy kissé lazább, kötetlenebb formában” – mondja Bianka. Az áraikat is ennek megfelelően kicsit fiatalosabbra lőtték be: a legnépszerűbb a szakálligazítás 1500-ért, hajvágás 3000 forint, a meleg törölközős arcborotválásért 3500-at kérnek.

Aki túl korán, vagy rossz helyen próbálkozott

„Úttörőnek lenni valamiben mindig hordoz magában kockázatot. Utólag egyértelműen látszik, hogy a Metropolitanban megnyitni az első üzletet, aminek a fő profilja a ruhakereskedés volt, nem volt szerencsés választás” – ezt már az Első Pesti Borbélyműhely alapítója, Deák Zoltán mondja, aki már 2011-ben megpróbálkozott a szakma újraélesztésével, azonban akkor még nem járt sikerrel. „Hiába volt jó a sajtónk, és kezdett kialakulni a vendégkörünk, sokakból végül nem lett visszatérő kuncsaft, mert életérzésben nem azt kapták, amit vártak. A női ruhák tömkelegének látványa szöges ellentétben állt a szolgáltatásunk masszívan maszkulin mibenlétével."

Deák szerint erre figyelt egy harmadik borbélyvállalkozás, a Gellei testvérek által működtetett Budapest Barber Shop: olyan üzletet nyitottak, amiben csakis ez a szolgáltatás kapott helyet, és ez jó húzás volt. Az ő sikerükön felbuzdulva nyílik most sorban a többi üzlet is. Az érdeklődést azonban nem, vagy nem csak ők generálták, "a borbélykodás mindenképpen beszivárgott volna az országba, ugyanis világszerte dívik a hipszter-őrület, a borosta, a szakáll” – mondja Deák, aki ugyanakkor figyelmeztet, szerinte ez egy lufi, ami 3 éven belül kipukkan.

Világtrend a kés alá fekvés
Amerikában is abszolút borbély-boom van, és gombamód szaporodnak a macho-életérzést hirdető franchise üzletek, sőt nemrégiben a CNN egyik riportere élő adásban borotváltatta meg magát. A legtöbb európai országban – Magyarországgal ellentétben – pedig el sem tűnt ez a mesterség, de az utóbbi évek trendjének köszönhetően mindenhol egyre több helyen serceg a borbélykés.

Kiakasztották a megtelt táblát

A Budapest Barber Shopot alapító Gellei család nem gondolja, hogy ez csak időszakos divat lenne, ezért aztán nemsokára meg is nyitják következő üzletüket is. „Édesapám itthon vezette a Gellei szalont a Bartók Béla úton, és azt mondta, menjek, lássak világot és hozzak haza valami jó ötletet." Ez az ötletgyűjtés végül tíz évig eltartott, az idősebbik Gellei fiú, András Ausztráliában több borbélyüzletben is dolgozott, majd saját fodrászatát is megnyitotta, másik két testvére is külföldön szerzett tapasztalatot borbélykodásból. "Szóltam apámnak, hogy keressen itthon egy megfelelő helyszínt, ahol nyitunk egy borbélyüzletet az olyan turistáknak – például a briteknek –, akik hazájukban már ismerik és keresik ezt a szolgáltatást.” A borbélyüzlet legalább olyan népszerű a magyarok körében, mint a külföldiek között.

Tilos vagy nem tilos?
Sokan úgy tudják, azért tűntek el egy időre a borbélyüzletek Magyarországon, mert az AIDS, illetve a HIV-fertőzés terjedése nyomán betiltották ezeket. Rezi Ádám ezzel szemben állítja, valójában csak a fix pengés borotva lett tilos – és tényleg egészségügyi okokból –, cserélhető pengével mindig is működhettek volna borbélyok.

„Apámnak egyébként is van hajlama a nosztalgiázásra, a boltot az ő általa összegyűjtött, régi, múlt századi fodrászkellékekkel dekoráltuk, a berendezés egy részét is ő maga készítette.” A Dob utcai üzlet előtt várakozók egy padon fogyaszthatják el a welcome drinket, de helyet kapott egy sakktábla is, hogy a klubhangulat biztosított legyen. Egy vágás 3500, borotválással 6000, ami elsőre kicsit borsosnak hangzik, de az úgynevezett meleg törülközős borotválásért sokak pénztárcája kinyílik.

Az üzlet arculatát leginkább meghatározó 220 kilós borbélyszékeket egyéni tervek alapján rendelték, az Egyesült Államokból érkező darabok elkészítése és leszállítása több hónapot vesz igénybe. A befektetésről pontos összeget nem tudunk meg, de ahogy Gellei mondja „Ausztráliában eladtam a boltomat, a házamat, hogy ebbe bele tudjak vágni”. Azóta a Király utcában is nyílt egy üzlet, amit egyik testvére, Áron vezet, sőt mellette üzemel a Barber’s wife-ra keresztelt kávézó is, ahol a vendégek várakozhatnak. Ugyanis a szolgáltatás olyan népszerű, hogy olykor másfél órát is kell várni, amit néhány vendég szóvá is tett a Facebook-oldalukon. Korábban nem lehetett időpontot foglalni sem, amire a Király utcában már van lehetőség: a betévedő vendég fog egy krétát és egyszerűen beírja nevét a kifüggesztett táblázat egy üres rubrikájába. Péntek délutáni ottjártunkkor fél négykor éppen kifüggesztették a megtelt táblát.

A borbélyképzésben is van kraft

Az üzletek napi 12 órában nyitva vannak, jelenleg 30 alkalmazottal. "20-30-an jelentkeznek egy álláshirdetésre, aki szimpatikus és beleillik az arculatba, azt megkérjük, hogy hozzon egy modellt, akin bemutatja tudását. Ha tetszik, amit csinál, akkor el kell végeznie egy tanfolyamot, ha minden szükséges tudást elsajátított, akkor felvesszük” – mondja Gellei, aki szerint az alapvető probléma, hogy az OKJ-s fodrászképzésben minimálisan oktatnak csak borbélykodást, ezért is döntött úgy, hogy az Astoria közelében hamarosan megnyíló üzletben egy akadémia is helyet kap majd.

Abban bíznak, hogy külföldi borbélynövendékeket tudnak majd idecsábítani. A piaci igények felmérése céljából már meghirdettek egy tízfős tanfolyamat, amire ötvenen jelentkeztek, de a már ott dolgozók is minden héten továbbképzést kapnak. „Az Astorián kívül még két üzletet tervezünk nyitni a nyáron, aminek már meg van a helyszíne, sőt már a fodrászszékek is megérkezetek, azután pedig meglátjuk mi lesz. Budapesten már nem tervezünk több üzletet nyitni, mert egy bizonyos szám fölött, már ellenőrizhetetlenné válik a dolog, ami a minőség rovására megy” – mondja Gellei.

Nem csak a hipszterek szakálla nő

„A koncepció része volt, hogy a szalon ne legyen túl hipszter, pedig a borbélyüzletről a többségnek pont az ugrik be. Ez azonban korántsem így van, és úgy tűnik, ez az irányvonal sikeres is, mert a vendégkörünk nagyon vegyes: a fiatalok mellett a negyvenes családapák is jönnek, de nem ritka, hogy idősebb urak is betérnek egy gyors frizuraigazításra” – ezt már a körúton nyílt negyedik borbélyüzlet, a A Borbély tulajdonosa, Rezi Ádám mondja, ahol kollégánk alá is feküdt a borbélykésnek. A tulajdonos egyébként az apósával viszi az üzletet,  aki egy fodrászhálózatot, a Csak Hajvágást is csinálja, aminek Budapesten kívül is vannak üzletei.

“Imádok hajat vágni” – Jánosnak, az alkalmi borbélyomnak ez olyan, mint a szobrászat, mert “létrehozol valamit”, magyarázta, miközben apró precíz mozdulatokkal igazgatta a frizurámat. Az egész procedúra egy hajmosással kezdődött és A Borbélynál is sejthetik, hogy hozzám hasonlóan a férfiak többsége is utálja, ha a fodrász mossa a haját, mert szemmagasságban egy LCD tévét helyeztek el, hogy a macerás művelet közben se unatkozzon a vendég. A szakálligazítás már jóval kényelmesebb volt, és a pulzusszámom csak akkor emelkedett meg, amikor előkerültek a pengék, de mielőtt nekilátott volna a borotválásnak, néhány percre forró törölközőt terített az arcomra, hogy felpuhuljon a bőröm – pont, ahogy a nagykönyvben meg van írva. A végeredmény önmagáért beszélt: az összességében egyórás procedúra végén tapintásra és látványra is sokkal rendezettebb lett a szakállam és a bajusz – egy csepp vérveszteség nélkül – ahhoz képest, mint amikor magamnak csinálom a fürdőszobai tükör előtt.

Az árakat is úgy lőtték be, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek A Borbély szolgáltatásai: egy borotválás 1090 forint, szakáll vagy bajuszigazítás 790 forint, egy hajvágás mosással, szárítással és valamilyen finish termékkel együtt pedig 2190 forintba kerül, (hosszabb haj esetén ez 2490), tehát egy teljes körű fazonigazítás 3000-3300 forintból kihozható. Bérleteket is lehet kapni, abból is kétféle van, az alapcsomagban csak mosás és vágás van, míg a másikban szárítás és finish termék is jár, ezeknek az ára 8-10 ezer forint körül mozog, és öt alkalomra szólnak.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!