Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288","c_author":"Mérő Vera","category":"360","description":"„Örömmel jelenthetem”, hogy a magyar rendőrség sikerének legfrissebb bizonyítéka egy újabb meggyilkolt nő. Nem kérnek bocsánatot sem az áldozat barátaitól, akikkel a BRFK megbízottja a Facebookon gúnyolódott, sem az árván maradt gyermekektől, akiknek az anyja segítségért könyörgött, és nem kapott.","shortLead":"„Örömmel jelenthetem”, hogy a magyar rendőrség sikerének legfrissebb bizonyítéka egy újabb meggyilkolt nő. Nem kérnek...","id":"20250205_megolt-japan-no-rendorseg-csaladon-beluli-eroszak-Mero-Vera-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288.jpg","index":0,"item":"c4bef3af-6644-4075-b316-a386b46e8705","keywords":null,"link":"/360/20250205_megolt-japan-no-rendorseg-csaladon-beluli-eroszak-Mero-Vera-velemeny","timestamp":"2025. február. 05. 10:37","title":"Mérő Vera: A rendőrség örömmel jelenti, és nem kér bocsánatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f64cf9b-625c-4f42-bb56-4c8788609055","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ELTE kutatói meglepő következtetésre juttottak.","shortLead":"Az ELTE kutatói meglepő következtetésre juttottak.","id":"20250205_kutatas-elte-kutya-szaglas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f64cf9b-625c-4f42-bb56-4c8788609055.jpg","index":0,"item":"8573e56d-1a2d-4a73-9eca-d4e4bb202cdf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_kutatas-elte-kutya-szaglas","timestamp":"2025. február. 05. 15:01","title":"Egy magyar kutatás szerint a terelőkutyáknak jobb a szaglásuk, mint a vadászkutyáknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az építésügyi és közlekedési miniszter azt javasolja az arab befektetőknek, hogy tárgyaljanak a fővárossal; és Budapestnek is azt tanácsolja, hogy hallgassa meg a fejlesztők ajánlatát. ","shortLead":"Az építésügyi és közlekedési miniszter azt javasolja az arab befektetőknek, hogy tárgyaljanak a fővárossal; és...","id":"20250206_Lazar-Magyar-peter-lazar-janos-mini-dubaj-elovasarlasi-jog-kihatralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c.jpg","index":0,"item":"dc328416-be11-46b5-aa57-590bbccae5da","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Lazar-Magyar-peter-lazar-janos-mini-dubaj-elovasarlasi-jog-kihatralas","timestamp":"2025. február. 06. 14:41","title":"Magyar Péter szerint valójában az arab befektetők mondták vissza Mini-Dubajt, Lázár János pedig fél évet adott Budapestnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar Pétert kritizálja.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar...","id":"20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893.jpg","index":0,"item":"24b47c7e-09d2-4c5d-88b6-3d4038bd4b03","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","timestamp":"2025. február. 05. 08:15","title":"Orbán Balázs értékelte az ország helyzetét, és arra jutott, minden a 2010 előtti kormány hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve semmihez. Pedig a fogalom maga súlyos betegséget takar, és nem mindegy, hogy felismerjük-e, illetve kezeljük-e időben a tüneteket. ","shortLead":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve...","id":"20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf.jpg","index":0,"item":"4d1ad8ef-1343-411e-905e-0f5f552f74c1","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","timestamp":"2025. február. 05. 07:30","title":"Rosszkedv vagy depresszió? Vegyük észre időben a jeleket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","shortLead":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","id":"20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"8cdc2d91-8046-4caa-b49f-85ca4fe20a01","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","timestamp":"2025. február. 05. 08:27","title":"Svédországi lövöldözés: 11 halott, az elkövető egyedül cselekedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első külföldi útja Szaúd-Arábiába vezetett.","shortLead":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első...","id":"20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"f367387a-f63e-4454-8907-5cdc6b58c089","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","timestamp":"2025. február. 05. 10:48","title":"Szaúd-Arábiára cseréli Iránt Szíria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen szövegű hirdetésre kattintanak az emberek? Milyen képekre kapják fel a fejüket? És egyáltalán, hogyan érhető el, hogy a fizetett hirdetések valós vásárlókat hozzanak? A legfőbb online hirdetési felületeken, a Google AdWords és a Facebook hálózatán hirdetők számára ezek a legfontosabb kérdések, és ugyan nincsenek univerzálisan működő praktikák, megvan a módja annak, hogy kiderítse, az ön vállalkozásának pontosan milyen hirdetésekre van szüksége.
Nem jönnek a vásárlók? Teszteljen!
Sokan esnek abba a hibába, hogy azt gondolják, tudják, mi kell a vevőknek, mi az a tulajdonsága az adott terméknek vagy szolgáltatásnak, amiért harapnak rá az emberek. Mégis, amikor elindítják a hirdetéseket, nem jönnek a vásárlók. Teszteléssel azonban kiküszöbölhetők ezek a malőrök. Ezt többek között Barack Obama szakemberei is felismerték, akik egy adománygyűjtő e-mail kampányban tesztelték a különböző tárgysorral kiküldött leveleket. A csapat 18 féle variációt próbált ki, és az eredmények egészen meglepőek. A nyertes tárgysorral kiküldött e-mailek több mint 2 millió dollárral több adományt gyűjtöttek, mint a legrosszabbul teljesítő.
A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkamazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.
Hogyan kezdje el a tesztelést?
1. Gyűjtsön ötleteket!
A legfontosabb, hogy ismerje a vásárlóit. A piackutatás ma már 0 Ft-ból is megvalósítható. Kérdezze meg vevőit, hogy mik a kifogásaik, és használja fel ezeket az információkat a kampányban, így már a tesztelésnél valós kérdésekkel szembesítheti vásárlóit!
2. Készítsen csoportokat!
Ne egy-egy hirdetést hasonlítson össze, hanem azt vizsgálja, különböző csoportok hogyan reagáltak a kampányra. Legkézenfekvőbb a férfiak és nők összehasonlítása, de könnyen elrugaszkodhat ettől. A McDaniel College esetében például megvizsgáltuk, hogy fogékonyabb-e az amerikai felsőoktatásra a világ felé feltehetően nyitottabb emberek csoportja (akik korábban már becsekkoltak Facebookon a budapesti repülőtérttől) szemben azokkal, akik ezt még nem tették meg.
3. Teszteljen szélsőértékeket!
Ne csak apró változtatásokat eszközöljön a szövegben. Próbálja ki a legkülönbözőbb verziókat, így hamarabb látja majd, mire érzékeny a piac!
4. Írja le, mit vár a teszttől!
Írja le, ön szerint melyik hirdetés lesz a legeredményesebb, illetve melyik fog a legrosszabbul teljesíteni. Azt is fogalmazza meg, miért gondolja így. Összevetve hipotéziseit a teszt eredményével, sok értékes következtetést vonhat le a jövőbeli kampányaihoz.
Indulhat a teszt!
Miután összeállította az üzeneteket és a kreatívokat, kezdődhet maga a tesztelés. Csak akkor állítsa le a kampányt, ha van már összesen 1000 kattintása. Ez az eddigi tapasztalatok alapján kialakult ökölszabály, amelyet mindig érdemes betartani. Miért? Mert a teszt így várhatóan szignifikáns eredményt ad, vagyis a véletlenek már nem játszanak szerepet az eredmény kialakulásában. Ennél a számnál már nem fordul elő, hogy egy-egy kattintás eltorzítja az eredményt.
Hogyan értékelje ki a tesztet?
A tesztkampány lezárása után következik a legfontosabb rész, az értékelés. Ebben a szakaszban több teljesítménymutatót is érdemes figyelembe venni.
1. CTR, avagy az átkattintási arány
A CTR (az angol click through rate rövidítése) azt mutatja meg, hogy az összes megjelenéshez képest hány kattintás érkezett. Ez az arány azért fontos, mert ebből könnyen megállapíthatja, hogy pontosan mely üzenetekre, illetve kreatívokra a legfogékonyabbak az emberek. Az eredmény minden csoport esetében eltérő lehet, figyeljen, hogy a tervezésnél alkotott csoportokat hasonlítsa össze egymással.
Az eredmények megállapításakor meg fog lepődni, mivel valószínűleg a korábban leírt hipotézisei közül sok meg fog dőlni, ugyanakkor az eredmények utólag teljesen logikusnak fognak tűnni. Például a McDaniel College tesztjénél (a szerzők építették föl a McDaniel College budapesti campusának online marketingjét) az derült ki, hogy a magyarokat a külföldi diploma jobban érdekli, mint a multikulturális környezet, ezzel szemben a külföldi diákoknál pont az ellenkezőjét találtuk.
2. ROI, avagy a megtérülés
Fontos, hogy lássa, melyik hirdetésre kattintanak a legtöbben, de még ennél is érdekesebb, hogy melyikből lett több bevétele. A ROI (az angol return on investment rövidítése) olyan arányszám, amely megmutatja, hogy a hirdetésre költött összeghez képest mekkora a profit aránya, tehát, hogy 1 elköltött forint hány forint nyereséget hoz.
A tesztelés után már tudja, mely szövegeket és kreatívokat érdemes használnia, azonban ezután is érdemes elemezni a hirdetések teljesítményét, és folyamatosan optimalizálni azokat, hogy a lehető leghatékonyabban költse el az online hirdetésekre szánt keretet.