Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a90d10bb-2881-4736-800a-5a6c955d67c0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bár a CDU elnökéből kancellár lett, de csak úgy, hogy a Bundestag-képviselők példátlan módon csupán a második körben erősítették meg tisztségében. Így nehéz teherrel vág neki a megbízatásának – összegezte a fejleményeket a német közszolgálati médiatársaság, az ARD Tagesschau című híradójának oldalán Gabor Halasz.","shortLead":"Bár a CDU elnökéből kancellár lett, de csak úgy, hogy a Bundestag-képviselők példátlan módon csupán a második körben...","id":"20250507_ARD-Tagesschau-Friedrich-Merz-kancellarvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a90d10bb-2881-4736-800a-5a6c955d67c0.jpg","index":0,"item":"28e5a8f2-441b-43e6-98a8-018142f59c3e","keywords":null,"link":"/360/20250507_ARD-Tagesschau-Friedrich-Merz-kancellarvalasztas","timestamp":"2025. május. 07. 15:05","title":"ARD-kommentár: Ki akarhatja, hogy a szélsőségesek kormányozzanak? Sürgősen lépjen az új német kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzétettünk egy feladatot, és arra biztattuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Íme, a zárófeladat.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartottunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap...","id":"20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42b6b790-91ce-42b6-b6c1-919363584534.jpg","index":0,"item":"1faffd76-dfc4-4df0-86c9-2e298de8e30d","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Gondolkozz-velunk-Tavaszi-bongeszo-Szexi-a-matek-20","timestamp":"2025. május. 08. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Tavaszi böngésző – Szexi a matek 20.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Háborúellenes költségvetés – ekként jellemezte a jövő évi büdzsé tervezetét Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter a nemzeti színű szalaggal átkötött dokumentumot kedd délután adta át Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének. Amikor az ezt követő sajtótájékoztatón arra emlékeztették, hogy bő fél évvel ezelőtt a 2025-öst békeköltségvetésnek nevezték, azt válaszolta: bíztunk Donald Trump győzelmében és abban, hogy gyorsan véget vet a háborúnak. Az előbbi bejött, az utóbbira még várni kell.","shortLead":"Háborúellenes költségvetés – ekként jellemezte a jövő évi büdzsé tervezetét Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter...","id":"20250507_koltsegvetes-nagy-marton-gazdasag-valasztasi-osztogatas-kiigazitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc.jpg","index":0,"item":"5efd672f-d7d5-4abe-a062-21bfb4a249d5","keywords":null,"link":"/360/20250507_koltsegvetes-nagy-marton-gazdasag-valasztasi-osztogatas-kiigazitas","timestamp":"2025. május. 07. 13:30","title":"2026-ban is nagy koppanás jöhet a választási osztogatás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"934cbd6a-3662-43ee-b861-6ff21a0b84a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vizsgálatot követelnek demokrata szenátorok Amerikában azzal kapcsolatban, hogy miként kezelik az agyba bepillantó neurotechnológiai vállalatok a felhasználói adatokat. Aggodalmuk érthető, hiszen az, amit az emberi agy tárol, valóban a legszemélyesebb szféra.","shortLead":"Vizsgálatot követelnek demokrata szenátorok Amerikában azzal kapcsolatban, hogy miként kezelik az agyba bepillantó...","id":"20250507_agyi-adatok-kezelese-neurotechnologiai-cegek-adatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/934cbd6a-3662-43ee-b861-6ff21a0b84a5.jpg","index":0,"item":"c52be748-c488-4b14-93ee-66d5a55f5fa1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_agyi-adatok-kezelese-neurotechnologiai-cegek-adatvedelem","timestamp":"2025. május. 07. 09:03","title":"Segítség, árulják az agyamban őrzött adatokat!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem lehet tovább halogatni.","shortLead":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem...","id":"20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729.jpg","index":0,"item":"9aee9331-255b-4920-becc-0bb89cbe9d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","timestamp":"2025. május. 07. 11:13","title":"A főváros pert nyert az Óbudai Gázgyár rákkeltő szennyezésének ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"358e87cb-50eb-4750-9b92-c4542fd8019f","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"„Egy rendkívül tehetséges, kiemelkedő képességekkel rendelkező politikus, aki akár a baloldal új vezére is lehetett volna” – mondta Gyurcsány Ferencről Szekeres Imre volt honvédelmi miniszter, aki ennek ellenére úgy véli: 2006-ban lett volna már egy történelmi lehetőség a lemondásra. Lamperth Mónika egykori belügyminiszter szerint nem feltétlenül omlik össze a DK Gyurcsány Ferenc távozása miatt.","shortLead":"„Egy rendkívül tehetséges, kiemelkedő képességekkel rendelkező politikus, aki akár a baloldal új vezére is lehetett...","id":"20250508_gyurcsany-ferenc-lamperth-monika-szekeres-imre-visszavonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/358e87cb-50eb-4750-9b92-c4542fd8019f.jpg","index":0,"item":"ed6d2960-4986-4b19-868e-2b801cfce5f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-ferenc-lamperth-monika-szekeres-imre-visszavonulas","timestamp":"2025. május. 08. 18:40","title":"Egykori párttársai szerint Gyurcsány Ferencnek már korábban vissza kellett volna vonulnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","shortLead":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","id":"20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a.jpg","index":0,"item":"ae4e3227-2612-461e-98ba-12ca4ad3b56f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","timestamp":"2025. május. 07. 08:08","title":"Botrány lett a szoftverfrissítésből, a Xiaomi megpróbálta lekorlátozni 1500 lóerős kocsija teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos termékek választásában.","shortLead":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos...","id":"20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665.jpg","index":0,"item":"54a698ac-a3c6-4abf-b440-d5161104e8a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","timestamp":"2025. május. 07. 17:03","title":"500 milliárd dollárt spóroltak vele az emberek, Donald Trump most felszámolhatja a programot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar hajóépítők gyártják a tengerek Sötét Lovagját
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Forradalmian új hadihajót épít egy dél-franciaországi hajógyárban egy magyar vállalkozás. Ilyenből eddig összesen három készült az egész világon.
A mozambiki haditengerészet parti őrsége nemrég terroristák, kalózok és csempészek ellen hadrendbe állított három, első ránézésre futurisztikus külsejű hadihajót. Az Ocean Eagle 43 nevű hajó három testből álló trimarán, amelynek előnye, hogy nagyon gyors és biztonságos is. Ezt a hajófajtát eddig jellemzően a különböző
vízi sebességrekordok megdöntésére használták, vagy nagyon drága extravagáns luxusjachtok
építése során alkalmazták.
A tengerek Sötét Lovagja
cmn-group.com
A CompositesWorld digitális szaksajtó által Sötét Lovagnak nevezett járőrhajók számunkra legfontosabb különlegessége, hogy egy magyar cég, a Pata-Megayacht Kft. közreműködésével épültek Dél-Franciaországban, a Marseille melletti ékszerdoboz kisváros, La Ciotat kellős közepén álló, H2X hajógyárban. A magyar cég a H2X alvállalkozójaként készítette el kompozit anyagból a teljes hajótestet.
A Pata-Megayacht tulajdonosa Antal Gábor, alias Pata, volt válogatott vitorlázó, aki a gyerekkori becenevét adta a vállalkozásának.
Különleges a trimarán építési anyaga is, a mozambiki kormány a legmodernebb technológiára szavazott, amikor megrendelte ezeket a kinézetük alapján a jövőből idetévedt hajókat: karbonerősítéses epoxi kompozitból készülnek, ezt az építési anyagot és technológiát jellemzően
az űrkutatásban, a repülésben, az autós Forma–1-ben vagy a már említett egyedileg tervezett, a sebességre optimalizált hajók építése során használják.
Antal Gábor, alias Pata, a magyar hajóépítő csapat vezetője
hvg.hu
Az Ocean Eagle hajók, vagyis a Sötét Lovagok középső, fő teste 43 méter hosszú. Vákuum-infúziós technológiával karbon-epoxi kompozitból a világon még soha nem építettek egy darabban ekkora hajótestet. A hajó szélessége a két szélső testtel együtt meghaladja a 11 métert.
Világsztárok tervezték
Az Ocean Eagle 43 projekt a legnagyobb nevek közreműködésével valósult meg. A tervező a Nigel Irens Design volt, amely már több hasonló, sőt nagyobb többtestű hajót is tervezett – például az Explore 70, az origin 575 vagy az Ilan típusokat. A felszerelések kiválasztása és minősítése a ProLarge feladata volt, a SeaTeam Aviation a hajózás és a repülés összekapcsolását menedzselte (a trimaránon elhelyeztek egy vezető nélküli repülőegység leszállására alkalmas platformot is). A projekt fővállalkozója-vezetője pedig a cherbourgi CMN hajógyár, amely végül leszállította a hajókat.
A csodahajó a H2X mintegy 10 ezer négyzetméteres építőcsarnokában született. A hajótestek elkészítése a technika gyors fejlődése ellenére még mindig nagyon sok élőmunkát igényel. Az első nagy feladat a hajóépítő szerszám elkészítése volt, ami a tényleges hajótestforma negatív másolata – enged bepillantást az építés részleteibe Pata (Antal Gábor), a Pata-Megayacht Kft. tulajdonos ügyvezetője. Ez azt jelenti, hogy először meg kell építeni a hajótest negatív sablonját, olyan szilárdságban, hogy azt felhasználva több hajótestet is meg lehessen formálni benne és „ki lehessen venni” belőle.
A sablont előbb háromdimenziós hajótervező programmal tervezik meg, majd egy CNC marógép segítségével milliméter pontossággal rétegelt lemezből kivágják a sablon keresztmetszetelemeit, végül összeállítják a sablon vázát, majd erre építik rá a sablonnak a hajó alakját meghatározó burkolófelületeit. Ezután erre a sablonfelületre terítik a tervező mérnökök által meghatározott rendben az epoxi-üvegszál-karbon-hab rétegeket és erősítéseket, merevítéseket.
Utána becsövezik a rendszert, vagyis a beterített vázanyagokra lefektetnek egy vákuum- és egy gyantabevezető csőrendszert. Miután az egészet vákuumfóliával légmentesen lezárják, egy infúziós eljárásban a fólia és a sablon felülete között vákuumot létesítenek. Ennek hatására a folyékony epoxigyanta a gyantabevezető csöveken keresztül beáramlik a rendszerbe, és teljes keresztmetszetében átitatja a már beterített vázanyagokat. Az infúzió befejezte után a testet még legalább 12 órán át vákuumban tartják.
Ebben a sablonban készült a katonai trimarán fő teste
hvg.hu
Életbevágóan fontos, hogy a vázanyag nem maradhat száraz sehol sem, mert akkor a test nem tudja produkálni a kiszámított és megtervezett szilárdságot, és
a hajó vagy az aktuális alkatrész mehet a szemétbe, vagy csak nagyon drágán javítható
– mondja Antal Gábor, aki, ha a helyzet úgy kívánja, maga is besegít a fizikai munkába.
A vákuum-infúziós eljárás végül egy 60 fokra felfűtött, szigetelt, hőkezelő sátorban fejeződik be. Itt a test 16 órán át tartó utókeményedés során kapja meg “üzemi” szilárdságát.
A H2X kompozit vezetője, Pierre Lallemand
hvg.hu
A hajók építését a francia Buro Veritas (BV) tengeri hajókra szakosodott részlege a tervezéstől a befejezésig folyamatosan ellenőrzi. Csak olyan rajz alapján lehet dolgozni, amit ők hitelesítettek, és csak olyan építési eljárást lehet alkalmazni, amit a BV jóváhagyott. A felhasznált anyagoknak is rendelkezniük kell a BV engedélyével, amit csak nagyon hosszú minőségellenőrzési eljárásokkal lehet megszerezni.
Az elkészült összeállított hajótest üres, szerkezetkész súlya 27 tonna, és a három leszállított hajó között 5 kilogrammon belül volt az eltérés.
Ha 10-15 ember tud dolgozni a sablonban, kábé két hónap alatt készül el a 43 méteres test.
– mutatja a lenyűgöző méretű építősablont Pata. Újabb három hónapot vesz igénybe a további fő elemek – mint például a kapitányi híd a kormányállással, a több darabból összerakott fedélzet, a segédtestek és az azokat tartó szárnyak – elkészítése és az elkészült elemek összeépítése a középponti hajótesttel. Összesen 106 kompozitból készült alkatrészt kell összeszerelni.
La Ciotat hajógyára Marseille mellett
AFP / Cyril Becquart
Az Ocean Eagle fenntartási és üzemeltetési költsége a nem kompozit hajók üzemeltetési költségeinek csak töredéke, például azért, mert a korróziós költségek nagyjából nullával egyenlők. De ugyanazt a távolságot ugyanazzal a sebességgel ötödannyi üzemanyaggal képes megtenni, mint hasonló osztályú és funkciójú egytestű társai. “A könnyűszerkezetes építés kulcsfontosságú a gyorsulás és a hosszú távú üzemanyag-hatékonyság szempontjából” – mondja Pierre Lallemand, a H2X kompozit divíziójának vezetője. A hajó végsebessége 30 csomó (1 csomó=1,852 km/óra).
Egyhuzamban 3000 tengeri mérföldet (kábé ötezer kilométert) tud megtenni 20 csomós sebességgel,
vagy 12 csomós sebességgel 5 ezret (9000 km). A trimarán 21 köbméter üzemanyagot képes tankolni, és egy tonna üzemanyaggal 15 csomós sebesség mellett 238 tengeri mérföldre képes.
A kapitányi híd mögött egy 6x15 méteres helipad helyezkedik el, ami alkalmas pilóta nélküli légi járművek befogadására, mint például a felderítésre, járőrözésre és könnyebb terhek cipelésére alkalmas Schiebel Camcopter. A trimarán hátsó fedélzetéről egy hétméteres merev gumicsónak (RHIB) is indítható.
A H2X által elkészített még csupasz Ocean Eagle 43 testeket befejező szerelésre megrendelő CMN hajógyár észak-franciaországi Cherbourgban lévő kikötőjébe szállítják, ahol beszerelik a meghajtási-gépészeti rendszert, az elektronikát és a fegyverzetet, valamint elvégzik a beépített szerkezetek összehangolását.
A Sötét Lovag csak a leglátványosabb "eredménye" a magyar hajóépítő vállalkozás és a francia óriáscég együttműködésének, a trimarán mellett mintegy féltucatnyi típusú kisebb-nagyobb hajót gyártanak együtt. Például a legmodernebb technológiával felszerelt tengeri kutatóhajót, kikötői pilothajót, de építenek kis sportkatamaránt. Pata Budapest melletti műhelyéből pedig az egyik olimpiai hajóosztály, a Finn dingi csúcsmodelljei és világszínvonalú karbonárbócok is kikerülnek.