szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben az online vásárlás dinamikusan nő, nehéz raktári munkást és futárt találni. Bedőlhet a logisztikai szektor?

Akár 20 százalékkal is nőhet az internetes vásárlások száma, a szállítócégeknél pedig egyre nagyobb a munkaerőhiány. Ez már idén ősszel fennakadást okozhat a szolgáltatásban – írja elemzésében a GKI Digital.

Az online kereskedelem növekedése messze meghaladja a hagyományos kiskereskedelem bővülési ütemét, ami a csomagszámok jelentős emelkedésével jár. A gyors fejlődés egyre nagyobb kihívást jelent a logisztikai cégeknek, a helyzetet pedig nehezíti a logisztikai vállalkozások fokozott munkaerőhiánya.

A futárcégek tavaly több mint 17 millió rendelés kézbesítésében működtek. Bár egyre népszerűbbek a logisztikai cégek által üzemeltetett átadópontok, a csomagok nagy részét – mintegy 12 millió darabot – 2016-ban is a címzetthez szállították ki.

A futárcégek számára hagyományosan az ünnepi szezon számít a legfontosabb és egyben a legnehezebb időszaknak. Az éves csomagszámok 30-40 százalékát a karácsony előtti 2-3 hónapban kézbesítik. Ehhez jött hozzá az ünnepi szezont indító, november végi akciós péntek, az online kereskedők által hazánkban is elterjesztett Black Friday (Fekete Péntek).

Az elemzés szerint a Black Friday tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az akciós ajánlatok reményében. Az így koncentrálódó rendeléseket pedig se a kereskedők, se a logisztikai cégek nem tudták megfelelő tempóban feldolgozni, így szinte mindenhol csúszások voltak a kézbesítésben.

A koncentrált szállítási időszak mellett egy másik feladatot is meg kell oldania a logisztikai szektornak. Az egész országban tapasztalható munkaerőhiány a GKI szerint már az online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikában is megmutatkozik: nagyon nehéz raktári munkást és futárt találni. A probléma nem csak a fővárost érinti, a vidéki telephelyek is nehezen jutnak megfelelő munkaerőhöz. Ráadásul a jelentkezők kevésbé képzettek és gyakorlottak, emiatt a betanításuk időigényes és költséges.

A versenyképes szakemberek hiányát ebben a szektorban is a kivándorlás okozza. Egyre több futár dönt úgy, hogy inkább a hazainál sokkal jobb feltételeket nyújtó országokba megy dolgozni. Ráadásul már nem csak a sofőrök, de az őket közvetlenül foglalkoztató, a helyi csomagkezelésért felelős logisztikai alvállalkozók is sok esetben inkább külföldön, jellemzően Ausztriában szolgáltatnak.

A munkaerő megtartását pedig nehezíti, hogy a hazai tulajdonban lévő futárcégek többségének korlátozottak a béremelési lehetőségei. Az elmúlt években ugyanis az erős verseny miatt csökkentek, vagy változatlanok maradtak az internetes vásárlás kézbesítési díjai.

A futároknak pedig egyre több mindenhez kell érteniük. A vezetési tudás és a helyismeret mellett napi szinten akár nagyobb mennyiségű készpénzt is kezelnek (a hazai tranzakciók 77 százaléka utánvétes). A csomagadminisztrációkhoz és a kártyás tranzakciókhoz pedig gyorsan és hatékonyan kell bánniuk a miniszámítógépekkel.

A problémát egyelőre nem lehet megoldani. A nyugati országok és a hazai cégek bérei között akkora a szakadék, hogy az épkézláb futárok inkább külföldre mennek, többszörös fizetésért. Ha pedig folytatódik a futárok külföldre vándorlása, előfordulhat, hogy az online boltok nem tudják teljesíteni a vásárlóknak, amit ígértek. A késés persze lehet akár a saját, akár a futárcégek hibájából, a vevőket nem fogja érdekelni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Green NCAP: Ez a lista mutatja, a legújabb autók mennyire környezetszennyezőek

Green NCAP: Ez a lista mutatja, a legújabb autók mennyire környezetszennyezőek

Óriási magyar siker a Berlinalén: nyert Enyedi Ildikó új projektje

Óriási magyar siker a Berlinalén: nyert Enyedi Ildikó új projektje

Egy nap alatt 130-an haltak bele a koronavírus-fertőzésbe

Egy nap alatt 130-an haltak bele a koronavírus-fertőzésbe