szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ki nem fizetett részvényekkel, felülértékelt apportokkal könnyedén óriásira duzzasztható a cégek jegyzett tőkéje. A cégbírósági jóváhagyás első ránézésre megtévesztő lehet.

Komolyságukat, hitelképességüket igyekeznek növelni a cégek, amikor óriásira duzzasztják a jegyzett tőkéjüket. Ezt azonban komoly üzletfelek nem nagyon veszik be, az első pillantásra hatalmasnak tűnő cégekről a második ránézésre kiderül, hogy mi van, vagy mi nincs mögöttük. Akkor is így van ez, ha előszeretettel választanak maguknak neves könyvvizsgálót, vagy költöznek elegáns irodaházba – írja az e heti HVG.

Titokzatos elektromos kamionjáról a jövő hétre újabb „dokumentumokat és információkat” ígért az e-Truck Motors Zrt., amely mögött a König Investment Zrt. áll 33 milliárd forint alaptőkével – papíron. A cég tavaly kelt alapítói határozatában az áll, hogy „az alapító kötelezettséget vállal a részvények névértékének 3 éven belül – 2019. május 17. napjáig – történő befizetésére a társaság részére”. A halasztott befizetés nem szabálytalan, a König alapszabálya pedig megengedi, hogy a részvényes csak a határidőig fizesse be a tízmilliárdokat. Hogy miből kívánja ezt megtenni, arra nem kaptunk választ, csak fenyegető hangvételű levelek érkeztek kérdéseinkre.

„A tőkeemeléssel kapcsolatosan, NEM véletlen lett időpont kikötve, holott a jogszabályban foglaltak szerint ki sem kellett volna semmilyen határidőt kötni. Ez is egy globális terv része. Valószínűleg, a megadott időpontban valami fog történni.. , de ennek tudatában van az MNB –is természetesen , amit már nem publikáltak” – a most betűhíven közölt levelében így reagált a HVG csütörtökön megjelent cikkére az eTruck Motor „megbízottja”, Benke Gábor. A cég állítja, hogy „kínai befektetői körök” vannak a kamionterv mögött. Ennek az a bizonyítéka Benke szerint, hogy az eTruckba százezer forinttal már beszállt tulajdonosként egy kínai üzletember. Ő a budapesti Zhu Shan Bao, a tavaly árbevétel nélküli Európai Regionális Fejlesztési és Nemzetközi Projektfejlesztő Kft. vezetője és egyik tulajdonosa.

A hatalmas jegyzett tőkéjű társaságok egyike a Raffinerie Matex Intertank Bt. volt. Öt évet élt, 2015-ben kényszertörléssel megszüntették, korábban 250 milliárd forintos jegyzett tőkéje is volt. Végül a kényszertörlés sorsára jutott, a cégbíróság ugyanis a megadott címeken nem tudta felvenni a kapcsolatot a tulajdonosokkal. Ugyanígy végezte az Eurasia Red Hungary Kft. is: ez a Brit Virgin-szigeteki, majd hollandiai bejegyzésű társaság kezében lévő kft. 115 millió dolláros törzstőkét adott meg 2008-as indulásakor.

Részletek az e heti HVG Gazdaság rovatában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!