szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A lépés Magyarországon is fontos változást hozhat a reklámpiacon.

A Facebook helyben, a tevékenysége szerinti országokban fogja könyvelni reklámbevételeit ahelyett, hogy dublini székhelyén venné nyilvántartásba azokat – jelentette be a közösségi médiaportál kedden.

Dave Wehner, a cég pénzügyi vezetője a cég weboldalán tudatta, hogy a Facebook vezetése úgy döntött, a jövőben helyi értékesítési struktúrára áll át azokban az országokban, amelyekben irodája támogatja a helyi hirdetőknek történő értékesítést.

Ez azt jelenti, hogy a reklámokból keletkező bevételeket a továbbiakban nem a dublini nemzetközi székhely rögzíti majd, hanem a cég helyi irodái tartják nyilván azokat. Wehner tájékoztatása szerint a közösségi médiaportál 2018-ban hajtja végre a változtatást, és 2019 első felében kívánja befejezni az új értékesítési struktúráját. Rákérdeztünk a cégnél, hogy a változás érinti-e Magyarországot, amint megérkezik a válasz, frissítjük cikkünket.

Az Európai Bizottság várhatóan márciusban terjeszti elő jogalkotási javaslatát azon multinacionális digitális vállalatok megadóztatásáról, amelyeket azzal vádol, hogy a nyereségük után fizetendő járulékukat alacsony adókulcsú uniós tagországokban róják le, például Írországban vagy Luxemburgban. Az alapprobléma az, hogy sem a cégek, sem azok tevékenysége fizikailag nincs jelen azokban az országokban, ahonnan bevételét eléri, márpedig a klasszikus adózás logikája alapján a jelenlétre lenne szükség a megadóztatáshoz.

A magyar kormány tavaly úttörő módon vitte át az Országgyűlésen a Google és a Facebook reklámbevételeinek megadóztatását célzó javaslatait. Olyannyira, hogy még egy új kategóriát is kitaláltak, a vélelmezett adót. Azokat a cégeket is tízmilliós bírsággal sújthatják, amelyek elmulasztanak regisztrálni a reklámadó alanyai közé.

Az ugyan egy pillanatig nem tűnt reálisnak, hogy a kormány taktikája beválik, a probléma azonban Magyarországon is valós. A két cég ugyanis 2016-ban már a digitális piac több mint felét szerezhette meg, ami csaknem 34 milliárd forintos bevétel – a Reklámtorta adatai alapján az összeg 25 százalékkal nőtt egy év alatt –, ez után egy fillér adó sem jut el a magyar államkasszába. Mivel ez a bevétel drasztikusan nő nem csak Magyarországon, de világszerte, a cég valószínűleg még akkor sem veszít, ha adót fizet. A kérdés tehát az, a Facebook lépésére hogyan reagál majd a Google.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!