Távbábáskodás, avagy Németországnak volt mit tanulnia Tanzániától

Hódít a telemedicina, mert noha nem olcsó, a jelek szerint nagy rá az igény.

  • HVG HVG
Távbábáskodás, avagy Németországnak volt mit tanulnia Tanzániától

A mobiltelefonos tanácsadás Afrika egyes részein sokkal elterjedtebb, mint a mi kórházainkban, ideje lenne tehát nálunk is meghonosítani a korszerű módszereket – gondolta Sabine Kroh, és a gondolatot tett követte. Amit tanzániai hospitálás közben egy vidéki kórházban tapasztalt, azt a szakképzett bába átültette a német viszonyokra. Startup vállalkozása a Call a Midwife (Hívj egy bábát!) név alatt található meg, és a nemzetközi elnevezésnek megfelelően bármikor lehet konzultálni a szakemberrel.

Az első ügyfél egy valóban nemzetközi számítástechnikus házaspár volt: a finn apa és a pakisztáni anya éppen Berlinben dolgozott. A 48 éves Kroh végül nem telefonon, hanem inkább számítógépen, Skype-on keresztül ad tanácsokat, tekintet nélkül az országhatárokra. Szülést természetesen nem vezet le, de bőven van munkája a terhességi és a szülés utáni tanácsadással. Szoptatás, köldökzsinór, fürdetés, fertőtlenítés és sok más megbeszélnivaló tisztázható a távolból. Ha a laptop nem elég – például ha videotelefonáláskor a képernyő színei nem adnak megbízható információt a baba sárgaságáról –, a szakember külön fotókat is kér.

A pályamódosítás háttere magyar szemmel is igencsak átlátható. Németországban egyre több bába távozik a kórházi rendszerből, sokuk teljesen otthagyja a szakmát. Egyrészt azért, mert a jövedelmük (a hálapénzt nem ismerő német rendszerben) meglehetősen alacsony: a klinikák átlagosan alig 2800 eurót fizetnek havonta, ami a 3441 eurós átlagbérhez képest nem túl vonzó. A legtöbben ezért vállalkozóként dolgoznak. Akkor viszont az is sújtja őket, hogy az otthoni és egyéb magánszülések esetére szükséges kötelező felelősségbiztosításuk díja évente több mint 7000 euróra kúszott. Ötször akkorára, mint amekkora tíz évvel ezelőtt volt, mert a biztosítók ahhoz igazították a fizetnivalót, hogy a sérülten született gyermekek ápolása alaposan megdrágult.

AFP / Voisin

Kroh sok mást is kipróbált. Elmerült a mexikói bábák világában, hospitált az említett tanzániai kórházban. Amikor pedig rászánta magát a cégalapításra, az angliai Cambridge egy kórházában töltött néhány hetet az angol szakkifejezések elsajátításáért. Ügyfelei között most nemcsak külföldiek vannak, hanem külföldön élő németek is. Sőt újabban belföldről is jelentkeznek kuncsaftok, akik másképp nem könnyen találnak bábát.

A legkisebb csomag, a 30 percnyi távbeszélgetést is magában foglaló, de alapjában WhatsApp- vagy e-mail-üzenetekre épülő egyhavi készenlét ára 49 euró, háromhavi ügyeleté 90 perc beszélgetéssel 499 euró. Immár kilenc nyelven érhető el a tanácsadás, mióta a vállalkozás tíz szabadúszó bábát is foglalkoztat; ők 30 százalék jutalékot rónak le, a bevétel többi részét megtarthatják.

Kroh arra számít, hogy tavaly alapított cége 2018-ban már nyereségessé válik. Biztatja kolléganőit és kollégáit is (a 23 ezer németországi szüléssegítő közül négyen férfiak): lovagolják meg idejében a telemedicina új hullámát, mert „ha mi nem csináljuk, megteszi más. Talán olyan valaki, aki nem ismeri a szakmát, csak a pénz érdekli.”

Kevésbé lelkesen szemléli az újfajta vállalkozást a szakmai szövetség. Ilyen tarifákat csak a jól keresők tudnak kifizetni, ez az út az első- és másodosztályú gondozás különválásához vezet – hangzik az ellenérv. Kroh kissé sértődötten vágott vissza a hamburgi Die Zeit hetilapnak nyilatkozva: „Én sem támadom azokat a bábákat, akik víz alatti szülést kínálnak, delfinekkel. Pedig tényleg van ilyen.”

A cikk a HVG 2017/44. számában jelent meg.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.