Félórás szállítási határidővel igyekszik letarolni a zöldségbeszerző piacot a Postmates amerikai startup, jócskán rálicitálva az Amazon Fresh nevű szolgáltatására és a szintén startup Instacartra, amelyek eddig három-négy óra alatt kézbesítették a neten kiválasztott élelmiszereket. A kézbesítésenként 3,99 dollárt felszámoló Postmates Fresh kínálata azért némileg korlátozott: elsőként biotermelőkkel és a versenytársainál jóval kevesebb élelmiszerüzlettel dolgozik együtt, s a rövid szállítási határidővel operáló szolgáltatását egyelőre csak San Franciscóban, Los Angelesben és New Yorkban vehetik igénybe a vásárlók.
Az élelmiszerárak pedig viszonylag magasak: San Franciscóban például a Farmstead nevű szállítócéggel működik együtt, amely kizárólag helyi gazdák termékeivel operál, míg LA-ben az Urban Radish a partnere, amely ugyancsak helyben termesztett zöldségeket, friss húsokat és kézműves sajtokat kínál.
A megrendelést iOS-re és Androidra is elkészített külön applikáción adhatják le a vevők, akik a felmérések szerint a három amerikai metropolisz yuppie-jai közül kerülnek ki. Ők eddig sem sajnáltak néhány dollár extrát azért, hogy az ebédjüket házhoz szállíttassák – innen már csak egy lépés, hogy a kiszemelt vacsorarecepthez appon rendeljék meg és félórás határidővel futárral szállítassák ki a hozzávalókat.

Miután az Amazonon kívül kevés társaság van, amelynek a tőkehelyzete lehetővé tenné, hogy az óriási mennyiségű rendelést 24 órán belül saját erőforrásaiból teljesítse, a csomagszállítás területén is elkezdődött az „uberesedés”. A közösségi közreműködés a kézbesítőcégeknél azt jelenti, hogy magánvállalkozók viszik ki a megrendelt árut, miután mobilapplikáción bejelentkeznek az adott kereskedőnél egy-egy csomag kézbesítésére. Az egyes cégek modelljei némileg különböznek, annyiban azonban azonosak, hogy a kézbesítő a saját járművén szállítja ki a terméket a megrendelőnek, az ezért járó díjat pedig mindig a fuvarokat összefogó cégtől kapja.
Amerikában számos effajta cég lépett piacra már a 2017-es karácsonyi vásárlási láz előtt. Az eddig néhány órás szállítással operáló Postmates, valamint az Instacart mellett a Deliv is így működött, és ezek a társaságok az utóbbi pár évben összességében dollármilliárdokat fektettek a biznisz fellendítésébe. Némelyikük csak az utolsó pár mérföldet osztja el a magánfuvarozók között, hiszen a szállításnak az a legdrágább és leginkább időigényes szakasza. Persze leginkább a sűrűn lakott területeken népszerű a modell, és várható, hogy a hatékonyság növelése végett mind többen bevetnek majd új technológiákat: például drónnal vagy önvezető autókkal szállítják ki a portékát.
Az őrült verseny oka: sokan nem is gondolnák, de a kiszállítás gyorsasága az a tényező, ami manapság a legjobban növeli a huszonévesek lojalitását egy üzlethez. Az American Express és a Forrester friss kutatása szerint a 23–27 éves fiatalok 57 százaléka szívesen rendel újra divatcikket, kütyüt vagy bármi mást ugyanabból a boltból, ha a neten vásárolt előző portékát még aznap megkapta. A 16–22 éveseknél 56 százalék ez az arány. Márpedig a következő évtizedben a Z generáció és az Y korosztály ifjabb része fogja kitenni a vevők nagyobb tömegét. Az A. T. Kearney tanácsadó cég szerint 2026-ban a legnagyobb fogyasztógeneráció a Z lesz. Egy másik közelmúltbeli felmérés szerint az online vásárlók 25 százaléka már most egyszerűen a kosárban hagyja a kiválasztott terméket, ha a kereskedő nem kínálja fel a 24 órán belüli kiszállítást. A napon belüli kézbesítéssel kért rendelések értéke 2025-re 200 milliárd dollárra ugorhat az USA-ban – ami a teljes e-kereskedelmi piac negyedét jelenti.