szerző:
Horn Andrea

Nem tűnik úgy, hogy melléfogott a Nike, amikor a korábbi amerikaifocistát, Colin Kaepernicket választotta jubileumi kampánya egyik arcának: néhány nappal azután, hogy a hír megjelent, szárnyalni kezdtek az eladások. A sportszeróriás üzenete kétségkívül nemes, sokan azonban azzal vádolják, hogy marketingcélokra használ fel egy súlyos társadalmi problémát.

A hét elején – még a profi amerikaifutball-liga, az NFL új idényének csütörtöki nyitómeccse előtt – Colin Kaepernick közzétett egy fotót a Twitteren. A fekete-fehér kép az ő portréja volt, rajta a sportoló történetére reflektáló felirattal és a Nike logójával: "Higgy valamiben, még ha fel is kell áldoznod érte mindent. Csak tedd meg." Az internet pedig némi túlzással felrobbant Amerikában, a sportszergyártó ugyanis egy már inkább csak pislákoló tűzre öntött olajat: beállt egy mozgalom, egy ügy mellé, amely megosztja az Egyesült Államokat.

Colin Kaepernick két évvel ezelőtt még a San Francisco 49ers irányítója volt. A 2012/2013-as idényben Super Bowlba jutottak a csapattal – igaz, nem tudták legyőzni a Baltimore Ravenst –, és a következőben is voltak nagy meccseik, de attól kezdve lejtmenetbe kerültek, ő sem teljesített már olyan jól, mint korábban és egyre több konfliktusa volt az együttesen belül. A 2016-os előszezont sérülten kezdte, ráadásul kiszorult az első számú irányítói posztról. Ahová később visszakerült, de hamarosan már arról szóltak a hírek, hogy a korábban hat évre megkötött szerződését átdolgozták, ő pedig, ha úgy dönt, a következő szezonban otthagyja a csapatot. Meg is tette, de 2017 márciusa óta egyáltalán nem is szerepel az NFL-ben, senki nem akarja ugyanis szerződtetni. Szerinte a korábbi nagy vihart kavart kiállása miatt.

Take the knee

Kaepernick a 2016-os előszezonban döntött úgy, hogy ülve marad a mérkőzések előtt elhangzó himnusz alatt. Ilyenkor a hagyomány szerint az amerikaiak vigyázzban állnak, jobb tenyerüket pedig a szívükre teszik, ő viszont csak ücsörgött a kispadon, amire az első két alkalommal senki sem figyelt fel, harmadszorra azonban egy riporter kiszúrta, a meccs után pedig feltette neki a kérdést: miért? Kaepernick azt válaszolta, nem hajlandó olyan zászló és ország előtt tisztelegni, amely elnyomja a feketéket és a színesbőrűeket. "Számomra ez fontosabb, mint a futball, és önzőség lenne tőlem, ha elfordítanám a fejem. Testek hevernek az utcákon, embereket pedig fizetett szabadságra küldenek és megúsznak gyilkosságokat" – utalt ezzel arra, ahogy a rendőrség kezelte a feketékkel végző egyenruhások ügyeit.

Kaepernick a Washington Redskins ellen 2013-ban
©

Kaepernick előbb ült, aztán egy volt sporttársa, az amerikai haderőnél is szolgált Nate Boyer hatására inkább letérdelt, amíg a himnusz szólt. Boyer amellett érvelt, hogy ezzel több tiszteletet mutat a nemzeti jelképek és a mögöttük álló eszmék, valamint azok iránt, akik megvédik ezeket az értékeket: a katonák iránt. Sokaknak azonban ez sem volt elég. Az, ahogyan és amiért Kaepernick demonstrált – valamint a tény, hogy fehér anya és fekete apa örökbe adott gyerekeként egy fehér családban, egy többnyire fehérek lakta városban felnőve a színes bőrűek jogaiért tüntet –, megosztotta a közvéleményt, az NFL nézőit, de még saját csapata szurkolóit is. Az elnökről nem is beszélve.

Zavarják le őket a pályákról!

Meccsről meccsre egyre többen csatlakoztak az irányítóhoz liga-szerte, nem csak játékosok és nem csak színes bőrűek. A tiltakozási hullámról szóló hírek hamar eljutottak Donald Trumphoz is, aki felháborodva követelte a csapatok tulajdonosaitól, hogy regulázzák meg az embereiket.

Természetesen most, a Nike-kampány kezdetén is megnyilatkozott az elnök, szerinte a cég “borzasztó üzenetet” küld, olyat, amilyet “nem kellene”. Trump szerint ugyanis “nincs rá ok”. Azt is fontosnak tartotta kitweetelni, hogy akárcsak az NFL nézettségi mutatói, a Nike értéke is erodálódik, el fogja söpörni a népharag és a bojkott, amelyre a napokban rengetegen szólítottak fel a közösségi oldalakon, általában olyan fotó vagy videó kíséretében, amelyen egy korábban vásárolt Nike márkájú holmijukat égetik el vagy vagdossák cafatokra.

©

Az utóbbi időben, a Kaepernick indította tiltakozási hullámtól függetlenül valóban egyre kevesebben kapcsolnak oda az NFL-mérkőzésekre, ami aggasztja is a liga vezetőit. Ezért nem örülnek neki, amikor Trump olyanokat üzen, hogy kifejezetten nehezére esik nézni a meccseket, és ez mindaddig így marad, amíg a résztvevők “nem adják meg a tiszteletet a ZÁSZLÓNAK!”. Éppen ezért már korábban megpróbáltak az ő és a tüntetéseken felháborodott rajongók kedvére tenni, és gátat szabni a demonstrációknak.
Tavaly ősszel Roger Goodell, az NFL vezetője elrendelte, hogy a himnuszt minden játékosnak kötelező állva végighallgatni, idén májusban pedig a klubtulajdonosok arról határoztak, hogy a himnusz alatt kötelezően állniuk kell a játékosoknak, illetve a liga alkalmazottainak. Ha tiltakozni kívánnak, választhatják azt, hogy az öltözőben maradnak. Le azonban nem térdelhetnek. Amennyiben játékos vagy klubalkalmazott megsérti a szabályt, a klub bírságot kap. Ha ligaképviselő vét a himnuszra vonatkozó rendelkezés ellen, akkor az NFL fegyelmi eljárást indít vele szemben. A játékos-szakszervezet elöljárói akkor tiltakoztak a döntés ellen, mondván, annak meghozatala előtt nem konzultáltak velük. A mai napig nem tisztázott, milyen szabályoknak kell eleget tenniük.

A vásárlók máshogy gondolják

Ha a nézettséggel kapcsolatban igaza is van Trumpnak, abban nincs, hogy a vásárlók elfordulnának a Nike-tól. Bár a kampány első napján a cég részvényei 3,2 százalékos mínuszban zártak, azóta javítottak, az Edison Trends reklámkutató szerint pedig vasárnapról keddre, a Labor Day munkaszüneti napját is beleszámítva 31 százalékkal növekedtek az eladásai, jóval többel, mint tavaly ilyenkor (17%). A közösségimédia-elemzéssel foglalkozó Talkwalker szerint a Nike márkanevet az azelőtti héthez képest összesen – pozitív és negatív kontextusban – 135 százalékkal többet említették a felhasználók. A hatalmas hírverés, hogy pezsgett az internet a Kaepernickkel kapcsolatos hírektől az Apex Marketing Group becslése szerint nagyjából 49 millió dollár plusz bevételt jelentett a Nike-nak.

©

Üzleti és marketingszakértők szerint a sportszergyártó – amely 2011-ben kötött szerződést Kaepernickkel és 2015-ben reklámozott vele utoljára – alaposan átgondolta, milyen hatása lesz a kampányának. A kockázatokat és az előnyöket mérlegre téve pedig arra jutott, hogy érdemes a leggyakrabban a megosztó jelzővel illetett sportolót újra rivaldafénybe állítania. A NYU Stern School of Business professzora, Scott Galloway szerint a cég döntésében fontos része volt annak, hogy a bevételei 60 százaléka az amerikain kívüli piacról származik, márpedig külföldön sokan úgy gondolják, hogy valóban nincs minden rendben a kisebbségek helyzetével az Egyesült Államokban. Őket tehát nemhogy elidegenítené ez a húzás, még szimpatikusnak is tartják, hogy a Nike egy ilyen fontos társadalmi ügy mellé áll. Ugyancsak fontos szempont Galloway szerint, hogy a márka vásárlóinak kétharmada a 40 évesnél fiatalabb korosztályból kerül ki, ők pedig többségükben szintén progresszívek.

És ha ehhez még hozzávesszük, hogy a Nike tavaly ismertetett marketingstratégiája szerint a cég elsősorban a világ 12 nagyvárosában – köztük Londonban, Pekingben, Párizsban és és New Yorkban – élő fiatal, jól kereső vásárlókat célozza elsősorban, könnyen belátható, hogy nem is reszkíroztak akkorát.

Pénz és/vagy ügy

Azt azonban nem lehet eltagadni, hogy a Nike Kaepernick bevonásával egy súlyos társadalmi-politikai kérdésből csinál pénzt egy megosztó kampány során, méghozzá úgy, hogy arra számít: az ügy mellett elkötelezett vásárlókat ezzel még inkább magához tudja kötni. Amiből persze még több bevétele származik.

Persze nem a Nike az első, amely ilyen eszközzel operál, és nem is először csinálja. Ám míg azzal, hogy Kaepernick mellé áll, és látszólag elköteleződik valami mellett, egy másik vasat tart a tűzben: nemrég hosszabbított szerződést az NFL-lel, amelynek értelmében egészen 2028-ig mezszállítója marad a ligának. A hírek szerint az NFL vezetőit, akik továbbra sem tudnak megegyezni abban, hogyan szankcionálják azt, ami mögé most a Nike beállt, nem értesítették előre arról, hogy Kaepernickkel rúgják be a kampányukat. Mindeközben az amerikaifocista azért perli a ligát, mert úgy véli, a csapattulajdonosok hallgatólagos megállapodást kötöttek arról, hogy azért nem szerződtetik őt, mert nem akarják felvállalni a rizikót, ami egy megosztó személyiség befogadásával jár.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!