Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A zöldszervezet összességében arra az eredményre jutott, hogy a felmért boltok többsége fejlesztésre szorul, ha csökkenteni akarja műanyagszennyezését.
A SPAR, az Auchan és a Tesco tették idén a legtöbb erőfeszítést a legnagyobb hazai élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közül az egyszer használatos csomagolóanyagok, műanyagok visszaszorításáért – mutat rá a Greenpeace átfogó jelentésében.
A zöldszervezet az elmúlt években több országban is megvizsgálta és értékelte a élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat, többek között abból a szempontból, hogy mennyi a csomagolásmentes termék a polcokon, hogy van-e lehetőség újratöltésre és újrahasznosításra az üzletekben, illetve hogy egyszer használatos műanyag zacskókban, vagy környezetbarát táskákban vihetjük haza a termékeket. Idén első alkalommal Magyarországon is elvégezték ezt a felmérést:
a kilenc legnagyobb, hazánkban jelenlévő élelmiszerláncot vizsgálták.
A kutatás két módszerrel történt: egyrészt a Greenpeace Magyarország aktivistái július 1. és augusztus 1. között helyszíni felmérést végeztek a kilenc élelmiszerlánc harminchat hazai üzletében. Másrészt a környezetvédő szervezet közvetlenül az élelmiszerláncokat is megkereste egy kérdőíves kutatással, hogy saját adatokat szolgáltathassanak.
Az élelmiszerláncok rangsora a következőképpen alakult a 2022-es felmérésben:
a Spar végzett az első helyen, őket követi az Auchan, a Tesco, a Lidl, az Aldi, a Penny, a CBA, a Coop, az utolsó helyezést a Reál érte el.
A Greenpeace közlése szerint a CBA, a Coop és a Reál értékelését megnehezítette, hogy ezek a láncok egyáltalán nem reagáltak a megkeresésükre, ezért őket csak a szervezet aktivistáinak helyszíni felmérése alapján tudták rangsorolni.
A jelentésben azonban a hiányosságok feltárása mellett több pozitív fejleményt is kiemelt a Greenpeace a boltokkal kapcsolatban: egyes cégek nyilvánosan elérhető startégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésükkel kapcsolatban, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek.
A Spar üzleteiben kimagaslóan sok termék volt elérhető újratölthetőként, ilyen volt például a mogyoró, a pisztácia, a dióbél, a mandula, a napraforgó, a tökmag, a köles vagy a kuszkusz is. Az Auchan esetében kiemelkedő, hogy hálózati szinten megtalálható náluk a visszaváltható ásványvizes italcsomagolás. A Tesco válaszaiból kiderült, hogy a működésükből származó hulladék 82 százalékát újrahasznosították az előző évben, ez csak vállfából majdnem 124 tonnát jelent. A legnagyobb választékban és arányban csomagolásmentes zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl üzeleteiben lehetett találni a Greenpeace felmérése szerint. A Spar és az Auchan pedig már nem adott ingyen műanyag zacskót, csak lebomlót pénzért.
A zöldszervezet összességében azonban arra az eredményre jutott, hogy a felmért boltok többsége fejlesztésre szorul, ha csökkenteni akarja műanyagszennyezését, ezért petíciót is indított az egyszer használatos műanyagok visszaszorításáért.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Büszkén hirdeti magát Budapest legelőkelőbb éttermei közt a Nobu, az étterem alapvetés a világsztárok között is. Most betekintést kaptunk arról, hogy az alapító Nobuyuki Matsuhisa szellemében hogyan készül náluk a japán konyha egyik legegyszerűbb, mégis legelőkelőbb fogása, a szasimi.
Ruszin-Szendi Romulusz korrupciógyanús ügyeinek felelőséről is kérdeztünk a hadügyminisztert.