Tetszett a cikk?

A Megáll az idő jubileumi vetítésén - ahogy a vendégként meghívott rendező, Gothár Péter fogalmazott - a Rocky Horror Picture Showéhoz hasonló jelenségekkel találkozott, többen kívülről tudták és előre mondták a szövegeket, ismerték a filmzene minden egyes hangját. A legenda mégsem intézményesült: a bemutató huszadik évfordulójára rendezett est szeptember 16-án a budapesti Toldi Moziban informális esemény maradt. Nézőtér, vászon és színpad között azonban pillanatokra megjelent az a cinkosság, ami 1982-ben, a bemutató évében. 

Minden korosztálynak más miatt kultuszfilm a Megáll az idő. Akik a nyolcvanas években nőttek fel és ismerték a korszak underground csoportosulásait, vagy akár csak egyszer is voltak akkoriban házibulin, azoknak arról az időről is szól. Akik még fiatalabbak, azoknak a nosztalgiáról, a zenéről, a Sőth Sándor és Pauer Henrik játszotta nagyfiúk gengromantikájáról. S Gothár kortársainak ugyanolyan felkorbácsoló, mint magának a rendezőnek, aki elmesélte: a bemutató óta egyszer sem bírta még józanul egyben megnézni, annyi mindent indít el benne ma is.

Ebben a filmben nem azért nincs hazugság, mert a történetek mind valós, családi történetek, a szereplőket a magyar - akkor még - közelmúlt alakjairól formázták. Hanem azért, mert Gothárék az öröklétnek dolgoztak. A filmben félreérthetetlen 1956, 1968, a disszidálás, az itthonmaradás, a búcsú. Világos, ki hol áll. S ez 1982-ben, a teljesen összamaszatolt magyar valóságban revelatív volt.

Nem azonos a világ, nem azonos a rendszer. Ám a Megáll az idő túlélte a felgyorsult időt. Ma is elevenen hat: a világos beszéd ugyanolyan revelatív. Gothár Péter a film néhány "hazug mondatáról" beszélt ugyan, de ezekről kiderült, a jelenethosszak miatt bekerült töltelékszavak, s legfeljebb csak a rendező és a forgatókönyvíró számára lógnak ki a filmből.

A képlet annyira tiszta, hogy a politikai cenzúra szempontjai is lepattantak róla. Igaz, mint Gothár említette, a történet azért 1967. december 31-én ér véget, mert világos volt: az 1968-as évszám, a Kádár-rezsim 1956 melletti másik nagy, bűnös éve nem szerepelhet benne. Gothár jelezte is, ha nincs komoly nemzetközi sikere már a hazai bemutató előtt, talán dobozban is felejti a hatóság.

A veszteségekről is szólt a jubileumi premier. Ronyecz Mária, Őze Lajos, Hetényi Pál, Kakassy Ágnes, Pauer Henrik már nem élnek. Egy fiú mellettem végtelenül szomorúan dúdolta a film záródalának sorait: "Nem ez a búcsú a végső, várj kicsit, majd elül a szél". Szomorúságába az édesbús nosztalgia és a keserű kevert is belejátszott, de az is, hogy a cinkosság legfeljebb csak percekre éleszthető újjá - s nem tudjuk, ez az elmúlt idő nyeresége, vagy vesztesége-e.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Varga: Ami eddig jól jött a gazdaságnak, most pont az lett a hátrány

Varga: Ami eddig jól jött a gazdaságnak, most pont az lett a hátrány

Légpuskával lőtte meg a szomszéd kutyáját, felfüggesztettet kapott

Légpuskával lőtte meg a szomszéd kutyáját, felfüggesztettet kapott

Agyonlőtt egy dél-koreai tisztviselőt Észak-Korea

Agyonlőtt egy dél-koreai tisztviselőt Észak-Korea